A környezettudatos életmód egyik első lépéseként azt kellene belátnunk, hogy igenis itt az ideje lerakni az autókat, legalább a nagyvárosokban. Budapesten nem telik el olyan munkanap, hogy ne legyen valahol dugó a reggeli és délutáni órákban, de egyre többször fordul elő, hogy szinte az egész belváros megbénul.
Úgy tűnik, nem zavar minket, hogy órákon át állunk a dugóban, reggelente tövig rágjuk a körmünket, mert nem érünk be időben a munkahelyre, délután pedig sietnénk haza, de nem tudunk, kapkodunk, káromkodunk majd koccanunk, így még tovább várakozunk.
A bringások a sorok között lavíroznak légszűrő maszkkal az arcukon, mert már megint szmogriadó van, és a dugóban állva hirtelen bevillan: „biciklivel már rég otthon lennék”. Persze most okoskodok, de én is csak egy vagyok a sok közül, akik az autó szélvédőjén keresztül bámulják az elsuhanó kerékpárost.
Volt olyan, hogy bringával mentél dolgozni?
Nem, csak autóval járok
Tömegközlekedés, minden reggel és délután
Előfordult, de nem élveztem
Csak azzal járok!
Rendszeresen, de néha autóval
Elektromos autóval járok
Nem dolgozom
Gyalog közlekedek
A lustaság nagy úr, olyannyira, hogy inkább autóval araszolunk, mint pedált tekerünk, hiába tudjuk, hogy nem csak egészséges a bringázás, de még környezetbarát is. Aztán ott vannak az elektromos rásegítéssel működő változatok (pedelec), amiket még tekerni sem megerőltető, míg van szufla az akkumulátorban.
„Oké, hogy közvetlenül nem szennyezik a levegőt, de a feltöltéshez szükséges energiát füstokádó erőművek termelik meg” – jogos a felvetés, a válaszom erre az alábbi képen látható.
Ezt a pedelec bringát az elejére szerelt napelem tölti, és a panel alatti rész praktikus tárolórekeszként szolgál. Kiránduláshoz, futárkodáshoz jó alternatíva lehet egy ilyen kerékpár.
Az amerikai NTS Works állítása szerint, a „SunCycle” névre keresztelt kétkerekű fotovoltaikus rendszere 8 óra alatt tudja csurig tölteni a 36 voltos, 14,3 amperórás lítiumion-akkumulátor, ami a 250 wattos, első kerékre szerelt motort táplálja. Persze a hétköznapi felhasználók nem igen tekernek 8 órán keresztül a napon, így ha lemerül rásegítőrendszerünk, vagy borús napon indulnánk útnak, a hálózatról is fel lehet tölteni a biciklit, körülbelül 3-4 óra alatt.
A kormányon lévő vezérlőegységgel lehet szabályozni, hogy mennyire legyen könnyű tekerni, azonban ha nagyon kényelemesek akarunk lenni, és maximum teljesítményre csavarjuk a rendszert, annak ára van. Pikk-pakk lemerül az akku, aztán tekerhetjük önerőből a 31 kilogrammos járművet. Átlagos használat mellett egyébként a hatótávolság durván 40 kilométer egy feltöltéssel.
A tárolódobozt 45 kilóig pakolhatjuk, szóval akár a cementes zsákot is elbírná, a 3900 amerikai dollárt (879 ezer forint) kóstáló kerékpár. A Santa Cruz-i cég májusban dobja hivatalosan piacra a „NapBringát”.