A Grace One elektromos kétkerekű nagyjából olyan a bringák közt, mint egy Lamborghini LM002-es a városi kiskocsik között. Nem túl praktikus, de roppant szórakoztató, látványos valami.
Először is könnyű vele ismerkedni. Sajnos azonban szinte kizárólag hozzám hasonló, szőrős, ronda férfiak jöttek oda, hogy mi ez a szörnyeteg. Ami érthető is, hiszen a Wehrmacht-szürke bringa nem egy finom, nőnek való darab. A formaterv amúgy remek – a karvastagságú csövek mellett a szögletes, minden aerodinamikai szabályra fittyet hányó arc is dögös – de nem kell velem egyetérteni, csajok nyugodtan lerondázhatják.
Bringa, vagy motor?
A Grace One nevű félszerzete bringának nagy, motornak kicsi. De a legjobb villanyhajtású kétkerekű, ami eddig a kezünkbe került. Európa villanybiciklikkel jobban ellátott területein ez a szerkezet már nem is lehet villanybicikli. Az 1300 wattos motor miatt bőven kilóg ebből a kategóriából, és a 45 km/órás csúcssebesség miatt sem való mezei kerékpárok közé, sokkal inkább kismotor, mint bringa. Így többek között a hagyományos biciklis fejfedő sem elég a vezetéséhez, annál komolyabbat illik – sőt kell – felvenni hozzá. Itthon egyelőre csak a bringautakon érvényes sebességkorlátozás az, ami miatt nem használhatjuk bicikliként.
Teljesítményre nagyjából a jó öreg Babetta szintjén áll a szerkezet, így az sem meglepő, hogy a különféle kiegészítői is a motoros szabványhoz állnak közelebb. Például szabályos tompított és távolsági fényszórója van, csengő helyett dudával lehet jelezni, és van igazi féklámpája is. És nem büdös, nem hangos.
Hogy megy?
Bitang módon. Ugye ez nem a hagyományos, én tekerem a pedált, a villanymotor meg majd segít elven működik, hanem inkább motorszerű a kezelése, a jobboldali markolatot kell tekerni, ha ki akarunk vele lőni. Lábbal tekerni egyáltalán nem kell. Az 1,3 kW-os agymotor némán, de ellentmondást nem tűrően tépi meg alattunk a vázat. Háromféle karakter közül lehet választani, attól függően, hogy a megtehető legnagyobb táv, vagy az elmebeteg gyorsulás és tempó hozza lázba a vezetőjét. Én az utóbbit választottam. Száguldani meg büntetlenül lehet vele, a két óriási 20 centis tárcsát markoló Magura fékek ereje finoman adagolható, és ha kell, keményen megfogják a száguldó bringát.
Unalmas, 24 perces villanybringás ámokfutás:
A felvétel Garmin Virb akció-kamerával készült. A sebesség adatok véletlenül lemaradtak…
Kipróbálnál te is valami hasonlót?
Aki maga is kipróbálná, milyen egy elektromos bringa nyergében, izzadság nélkül tekerni, az nézzen el Budakalászra. Az AMBringa boltjában a brutális teljesítményű gépektől az összecsukható változatokig többféle közül lehet válogatni. Akár egy hétvégére is elvihetők, kipróbálhatók.
Bringaként is működik?
Igen. Bár bő 33 kilogrammos biciklivel combos a tekerés, de nem lehetetlen. Igaz, nem erre tervezték, de ha kicsúszunk az elméleti 60-70 kilométer körüli hatótávból – akkor sem válunk mozgásképtelenné. Csak jobban izzad majd rajta a bringás. Emellett a lakótelepi liftbe simán be lehet tenni, és a bringa rövidebb cipelése sem reménytelen. Apró könnyítés, hogy ha felüljárón, vagy rámpán kell tolni, akkor finom gázadással sokat könnyíthetünk a magunkon.
A kilométeróra többféle információt is képes megjeleníteni. A rásegítés aktuális mértékét, az akksi töltöttségét, illetve a megtett távot, elhasznált energia mennyiségét is:
Teljesítmény: |
1300 W |
Nyomaték: | 50 Nm |
Csúcssebesség: (korlátozott) | 45 km/óra |
Tömeg: | ~33,5 kg |
Akkumulátor: | 12 Ah / 518 Wh |
Ár: | 4399 euro (1,35 millió forint) |
Ami nem tetszett
Nyilván én vagyok a nyálas puhány – aki ráadásul egy elektromos izén pöffeszkedik és nem is teker, csak sír, mint egy öregasszony – de én egy első teleszkópnak bizony nagyon örültem volna – nyugalom, rendelhető hozzá extraként. A komoly tempó, a kőkeményre fújt gumik illetve a hitvány aszfalt miatt párszor nagyot nyekkent a kezem. Szintén nem túl égető probléma, de a balkézhez került markolatváltó – jobbra a gázkar van – is szokatlan, hiszen pont fordítva dolgozik, mint a megszokott helyén, jobboldalon. Magyarul, ha magunk felé tekerjük a markolatváltót, akkor vált fel.
Meg egy patentes pedál is elkelt volna rá, ha nem is azért, hogy húzni is lehessen, ne csak taposni, hanem azért, hogy 45 km/órás sebességnél is biztosan lehessen rajta ülni.
Kéne?
Persze hogy kéne. Teleszkóppal, és sárvédőkkel. Dugót kerülni, munkába járni, városban ide-oda elrohanni, visítva száguldozni vele, tökéletes darab lenne. Ha nem kerülne 1,3 millió forintba.