A Bubi neve már 4 évvel ezelőtt is megvolt, de hosszú vajúdás után végre elindulhat a budapesti bérbringa-szolgáltatás. A próbaidőszak már vadul tart, boldog-boldogtalan Bubit tesztel, ír és videót készít róla. És ez így van jól, a BKK valami idehaza ismeretlen módszert követve, a késznek tartott rendszert odadobta 1000 önkéntes tesztelőnek, hogy nyúzzák pár héten keresztül.
Az ötlet parádés, így még az éles indulás előtt beépíthetik a friss, valódi használat közben szerzett tapasztalatokat. A nagyjából 1000 tesztelő munkáját csupán a személyes adategyeztetős befáradás bonyolítja, bár ezt is igyekeztek annyira fájdalommentessé tenni, amennyire lehet. És még kis térképet is adnak indulás előtt, a budapesti Bubi-állomások helyeiről.
Miből van?
A Bubi nem túl bonyolult, női vázas, masszív kerékpár, hátul zöld levélre hajazó, reklámhordozóként is használható fémlemezzel. Megvannak rajta a KRESZ szerint kötelező felszerelések – prizma, első és hátsó lámpa, csengő – pluszba sárvédő és apró csomagtartó, kitámasztó és gyári lakat is került rá. Háromfokozatú, markolatváltós agyváltója leginkább síkvidéki használatra termett, de ott teljesen elegendő, és lehet vele terhelés alatt fokozatot váltani. A vázra szerelt csomagtartót másoktól érte már kritika, pedig zseniális húzás, hogy a kosárba rakott, ide-oda billegő cuccok nem húzzák el a kormányt kanyarban. Szokni kell, mert valóban fura érzés, hogy kanyarodunk, a kosár meg szépen tartja az eddigi irányt.
Mit lehet róla lelopni?
Sajnos sokkal több mindent, mint amire a tervezők gondoltak. Ugyan a nyeregcsövet nem lehet kihúzni a vázból, de ha a tolvajúr egy 17-es villáskulccsal indul dolgozni, akkor az ülést magát már el tudja lopni. Ha egy teljes villáskulcs- és imbuszkulcs-készletet is cipel, akkor sárhányókat, első lámpát, fékkarokat, vagy akár kormányt is tud tolvajolni. Szerencsére kerekek biztonságban vannak, azok leszedéséhez spéci szerszám kell. Ennek ellenére drukkolunk a Bubinak, hogy ne rongálják meg őket. Talán az is jelenthet némi védelmet, hogy a dokkoló állomások kamerával védettek. Bár ördög tudja, hol vannak a kamerák, látni egyet sem láttam.
Miért nem megy?
Bár sokan panaszkodnak arra, hogy a Bubi bazi nehéz, mégsem ezért lehetetlen vele tempósan tekerni. Megemelve hamar kiderül, hogy bár valóban nem a legkönnyebb bicikli, tömege mégsem annyira vészes. (Lemértük, 26 kilogramm) Nehéz bicikli, de nem extrém mértékben túlsúlyos. Sokkal inkább a rettenetes gördülési ellenállása lehet a ludas, hiszen a Bubi a Margit hídról lefelé gurulva is képes lassulni. Felfelé pedig igazán keserves vele a tekerés, még a nagymamám is simán leelőzne a tanyabringájával, még a kormányra gumipókozott gázpalackkal is.
Eleinte a defekttűrő abroncsokra gyanakodtam, de megemelve és megpörgetve a hátsó kereket, minden világossá vált. A kerék megpörgetése után pár fordulatot pörög, majd szinte azonnal megáll. Bízzunk benne, hogy ez csak a fékek beállításának a hibája, és majd bejáratódik idővel.
El- és visszavitel
A Bubi megszerzése gyorsan megy. Lehet MOL Bubi kártyával – talán ez a legkényelmesebb – vagy azonosító, PIN-kód beírással is. A bringa hátulján szöveges üzenetek formájában is látható, hogy szabad-e a bringa, illetve sikerült-e a felvétel. Közben a dokkoló is sípol, villog. Fizikailag egy laza mozdulat csupán a bicikli kiszabadítása és indulhat a pedálozás.
A visszavétel is hasonló forgatókönyv alapján történik, a Bubi első kerekén lévő kis izét kell beilleszteni a dokkolóba, amely megragadja az első kereket, és többé nem lehet elvinni. Még érdemes megrángatni, hogy kiderüljön, más nem tudja majd onnan elemelni a biciklit. Érdekes, hogy a dokkolóba illesztés mennyire nem egyforma erőt igényel, van ahol simán a helyére csusszan és van olyan dokkoló, ahol ehhez kicsit meg kell emelni a kereket.
Ha baj van
Indulás előtt érdemes alaposan átnézni a biciklit. Én vesztemre elsőre sikeresen választottam magamnak egy beteg Bubit, és csak a Lánchíd környékén jutott eszembe – a sötét, aluljárós résznél – hogy vajon a lámpát nekem kell felkapcsolni, vagy mindig világít. De lámpa egyáltalán nem volt rajta, valami kretén letörte. Sebaj, van telefonszám a Bubin, itt kell jelezni a műszaki problémát, balesetet.
A hívás gyorsan célba ért, bár a kisasszony kis híján szívrohamot kapott a hírtől, hogy ilyen még nem történt és most mi lesz vele, biztos majd letolják. Miután megnyugtattam, hogy szerintem ez egyáltalán nem az ő hibája, megbeszéltük, hogy a legközelebbi dokkolónál letámasztom a beteg bringát és felveszek egy újat. Így is lett.
Próbaüzem
A legtöbb külföldi, a feliratok ellenére sem nagyon értette, miért nem tudja használni a bicikliket. Az eddig meglátogatott négy állomásból háromnál el kellett magyarázni, hogy ez még csak a zsír új rendszer tesztüzeme Pedig volt, ahol látványosan kitáblázták a próbaidőszakot, de ez valahogy senkinek nem szúrt szemet.
Kinek jó?
A Bubi munkába járásra nem igazán alkalmas. A kocsmázás utáni BKV-mentes hazabiciklizésre is csak akkor, ha belvárosi, leginkább pesti lakosok vagyunk, ugyanis a Margit-híd, Petőfi híd közötti szakaszon vannak olyan sűrűn Bubi lerakat, hogy tisztességesen ki lehessen használni a benne rejlő lehetőségeket.
De ha turisták lennénk, tutira örülnénk neki. A turista sosem siet, általában falkában közlekedik, gyakran megáll és van nála kis csomag, fényképezőgép, miazmás. Szóval a Bubi igazából nekik való. Illetve edzeni is remek, ezzel egy Szépvölgyi út felfelé, felér egy húzós Tour de France-szakasszal. Legalábbis az elégetett kalória tekintetében biztos.
Mibe kerül?
Az alábbi táblázatok megmutatják, hogyan alakul majd a Bubi díjszabása, ha elindul az éles üzem. Természetesen akcióval igyekszik használatra buzdítani az embereket a BKK.