Biciklis Balaton-kört már csináltam párat. Montival is, rekuval is. Hogy legyen benne valami kihívás, ezúttal villanybringával vágtam neki. Persze lehet kötekedni, hogy villanybiciklivel minden hülye körbe tudja tekerni a Balatont, de azért ott volt a dologban a rettenetes szívás lehetősége is. Ugyanis eddig még senki nem próbálta ki, hogy valóban bír-e ennyit egy elektromos rásegítéssel dolgozó bicikli. A
jól bejáratott biciklis boltunkban is csak annyival biztattak, hogy a kölcsönkapott szerkezet 130-140 kilométert biztosan tud. Azt már próbálták.
Úgy néz ki, mint egy jó, hagyományos bringa
Úgy néz ki, mint egy jó, hagyományos bringa
Fotó megosztása:
Finoman, pontosan dolgozik a Shimano XT szett
Finoman, pontosan dolgozik a Shimano XT szett
Fotó megosztása:
AZ első teleszkóp kikapcsolható, így tekerés közben nem vesztünk energiát
AZ első teleszkóp kikapcsolható, így tekerés közben nem vesztünk energiát
Fotó megosztása:
Ennyi kilométert számolt az úton
Ennyi kilométert számolt az úton
Fotó megosztása:
És ennyi maradt az akksiban
És ennyi maradt az akksiban
Fotó megosztása:
Töltöttség-jelző LED-csík. Menet közben nem világít ilyen idétlenül.
Töltöttség-jelző LED-csík. Menet közben nem világít ilyen idétlenül.
Fotó megosztása:
Óriási akksipakk
Óriási akksipakk
Fotó megosztása:
Kényelmes, széles kormánytámasz
Kényelmes, széles kormánytámasz
Fotó megosztása:
A tükör külföldön kötelező tartozéka az ekkora teljesítményű villanybringáknak
A tükör külföldön kötelező tartozéka az ekkora teljesítményű villanybringáknak
Fotó megosztása:
Minden bedrótozva. Ha meghúzzuk a féket, a villanymotor kikapcsol
Minden bedrótozva. Ha meghúzzuk a féket, a villanymotor kikapcsol
Fotó megosztása:
Gyári a többfokozatú világítás is
Gyári a többfokozatú világítás is
Fotó megosztása:
A + - gombokkal állítható a rásegítés mértéke 1-5 között, és a motorfék-visszatöltés ereje 1-3 között
A + - gombokkal állítható a rásegítés mértéke 1-5 között, és a motorfék-visszatöltés ereje 1-3 között
Fotó megosztása:
Nehéz elhinni, hogy kb. 30 kiló
Nehéz elhinni, hogy kb. 30 kiló
Fotó megosztása:
Agymotor, brutális teljesítménnyel
Agymotor, brutális teljesítménnyel
Fotó megosztása:
Ezzel a lánccal nem kenjük össze a gatyánkat, szoknyánkat
Ezzel a lánccal nem kenjük össze a gatyánkat, szoknyánkat
Fotó megosztása:
Az olajos tárcsafék itt nem úri huncutság, hanem létkérdés. Jól adagolható és rettentő hatékony
Az olajos tárcsafék itt nem úri huncutság, hanem létkérdés. Jól adagolható és rettentő hatékony
Fotó megosztása:
5 barra fújták fel az abroncsokat, a gördülési ellenállás így csekély
5 barra fújták fel az abroncsokat, a gördülési ellenállás így csekély
Fotó megosztása:
Lejtőn lefelé tehermentesíthető a tárcsafék a motorfékkel
Lejtőn lefelé tehermentesíthető a tárcsafék a motorfékkel
Fotó megosztása:
German Brand
German Brand
Fotó megosztása:
Alaposan személyre szabható
Alaposan személyre szabható
Fotó megosztása:
Ha akarom mezei pedál
Ha akarom mezei pedál
Fotó megosztása:
Ha akarom SPD-s cipővel is használható
Ha akarom SPD-s cipővel is használható
Fotó megosztása:
A kitámasztó is különleges, ha nem dől neki a bringa, egyszerűen visszaugrik a helyére
A kitámasztó is különleges, ha nem dől neki a bringa, egyszerűen visszaugrik a helyére
Fotó megosztása:
Imádkozzunk, hogy ha defektet kapunk, akkor az az első kereket érintse. A hátsóhoz kulcs kell és a kábelezéssel is vacakolhatunk.
Imádkozzunk, hogy ha defektet kapunk, akkor az az első kereket érintse. A hátsóhoz kulcs kell és a kábelezéssel is vacakolhatunk.
Fotó megosztása:
A csomagtartó 30 kilóig terhelhető, rajta beépített lámpa. A gumipók feláras extra.
A csomagtartó 30 kilóig terhelhető, rajta beépített lámpa. A gumipók feláras extra.
Fotó megosztása:
Nehéz elhinni, hogy kb. 30 kiló
Jó, de mi lesz, ha nem megy tovább? A maradék 70 km egy közel 30 kilós, tehetetlen elektromos kerékpárral elég kínos menet lehet. Mindegy, így legalább lesz benne egy kis izgalom. Reggel hat húszra terveztük az indulást, Balatonakaliból és kelet felé indultunk, hogy még frissen essünk túl az út egyetlen komolyabb emelkedőjén. Megy is minden mint a karikacsapás egy ideig.
Baleset
Régen estem ekkorát. Pontosan nem is tudom hogyan történt, aki mellettem tekert, bevágott elém és vitte magával a kormányomat is. Szűk a bringaút, és éppen jöttek szembe, ezért volt a manőver. Egy darabig még kétségbeesetten próbáltam fordítani a kormányon, de nem ment, hiszen ott volt a másik kerékpár. Aztán hogy megdőlt alattam a gép, már inkább az esésre koncentráltam. Hihetetlen mennyire lelassul ilyenkor az idő. Tudom, hogy hamarosan elég rossz lesz nekem, még beugrik, hogy van rajtam sisak, így valószínűleg a fejemet nem verem az aszfaltba. Közben már szinte érzem a naptól meleg út szagát, gyorsan összeszorítom a fogaimat, majd a becsapódás előtt reflexből becsukom a szemem. Bamm.
Imádkozzunk, hogy ha defektet kapunk, akkor az az első kereket érintse. A hátsóhoz kulcs kell és a kábelezéssel is vacakolhatunk.
Fél másodperc múlva már az út közepén fekszem, szanaszét álló karokkal, lábakkal. Csend van. Egyelőre csak fekszem a hátamon, próbálom újraindítani a rendszert. Látok. Ez biztató. Aztán elkezdem megmozgatni a végtagjaimat, megy minden rendben, de inkább fekszem még egy kicsit. Nem akarok felkelni, jó itt nekem. Gyorsan eszembe jut, hogy valószínűleg a durván 1,3 milliós kölcsönbicikli is elég rosszul nézhet ki. Ekkor futnak be az első fájdalmak a bordáim felől, majd a könyököm, medencecsontom, térdem kérdi szemrehányóan, hogy ezt most miért kellett.
Gyors kárfelmérés – a bicikli megúszta egy könnyű horzsolással, hiszen rám esett – majd a szakszerű sebkötözés után megkeressük a GPS-ben a legközelebbi kórház koordinátáit. Légvonalban 6 kilométer, így beugrunk egy laza röntgenre, varrásra. Egy óra múlva újra úton, hisz nem hagyhatunk félbe semmit. Pláne, ha Balaton-körről van szó. Két tanulság a végére: sisak mindig legyen a bringáson, és a TAJ számot is hordjuk magunknál, különben a kórház az ellátás után olyan számlát állít ki, hogy ki sem tudjuk olvasni az összeget a végén.
Agymotor, brutális teljesítménnyel
Balaton-kör
Sok értelme nincs, valamiért mégis jó dolog egy nap alatt körbetekerni a Balatont. A nagyjából 200 kilométeres táv nagyobb felkészülés nélkül is teljesíthető, mégis aránylag megterhelő a menet, pedig emelkedő alig van benne. Főleg a feneket és a karokat készíti ki. De itt belül mégis megbizsergeti az embert a teljesítmény, az, hogy egy bazinagy tavat körbetekert és mindezt egy nap alatt. Valahogy olyan egyszer az életben meg kell csinálni hangulata van.
A térképre kattintva megnézhetők az út részletei is:
Milyen tekerni?
Jó! A rásegítés mértékét 1-5 között lehet állítani, de henyélni nem nagyon lehet rajta, valamennyivel nekünk is hozzá kell járulni a menethez. Hogy mennyit dolgozunk, azt egy nyomatékfigyelő rendszer méri és aszerint adja a rásegítést a hátsó kerékbe épített villanymotor. Igazából már az 1-es fokozat is egész kényelmessé teszi a bringázást, de a legnagyobb királyság mégis az 5-ös, amikor egész kis befektetéssel téphetünk 40 feletti sebességgel is.
A szörnyű saját tömeg ellenére is nagyon jól gurul a bringa, a kis gördülési ellenállású abroncsok miatt sokkal
könnyebb hajtani, mint a Bubit. Kényelmes az ülése, jó dolog a széles kormánymarkolat is, bár hosszabb távon nem szerencsés, hogy a fogást nem lehet rajta váltogatni. Az XT-s váltó kezelése élményszámba megy, gyors, pontos, az óriás tárcsák és a hidraulikus tárcsafék finoman adagolhatóan, de roppant kemény kézzel lassítják a bringással együtt bőven mázsa feletti tömegét.
5 barra fújták fel az abroncsokat, a gördülési ellenállás így csekély
A taktika
Mivel a frissen feltöltött bringával még semmi tapasztalatom nem volt, az 1-es fokozat kapcsolása tűnt a legbölcsebbnek. Ezzel kényelmesen meg lehetett oldani az első 30 kilométert. Ekkor esett le az ötfokozatú töltöttségjelző első kis pöcke. Gyors fejszámolás után világossá vált, hogy ha ez így megy tovább, durva tekerés lesz a túra vége. Innen minden mindegy alapon a teljes déli parton 2-es fokozattal mentem egész a Keszthely előtti váratlan taknyolásig. Közben a megtehető táv egyre nagyobb lett, így 160-tól 180 kilométerig 3-as fokozat jött, majd 4-es és az utolsó 14 már 5-ösben, minimális tekeréssel. A célig még így sem sikerült teljesen lemeríteni az akkumulátort.
A villanybringa végig rásegített, üresen egy percet sem gurult, és csak a hosszabb, nagyobb lejtőkön kapcsoltam be a motorféket, ami visszatöltött valamit az akkumulátorba. Bár végig tekerni kellett, de lihegnem sosem kellett, és mindössze két szendviccsel, három csokival és egy fagyival toltam végig az utat. Megérte bevállalni, nem hagyott cserben a gép. Bár a társaim sokszor gyűlöltek, amikor ők felfelé szenvedtek én meg 30-cal robogtam el mellettük.
A csomagtartó 30 kilóig terhelhető, rajta beépített lámpa. A gumipók feláras extra.
Technikai paraméterek |
Felhasználási terület |
Aszfaltra |
Motorteljesítmény |
500W |
Akkumulátorfeszültség |
36V |
Akkumulátorkapacitás |
20,4 Ah |
Nyomatékérzékelő |
van |
Motor elhelyezése |
hátsó agymotor |
Gyártó |
BULLS |
Gumik |
Schwalbe Energizer Pro |
Fokozatok száma |
30 |
Tömeg |
N/A |
Váz |
Alumínium |
Villa |
Suntour Raidon E, Lockout |
Beépített rendszer |
Green Mover |
Akkumulátor |
Li-ion 735 Wh |
Első váltó |
Shimano Deore XT |
Hátsó váltó |
Shimano Deore XT 10 seb. |
Váltókarok |
Shimano Deore XT |
Hatótáv |
100 km |
Mennyibe kerül?
A Bulls E45-ös bringa nem olcsó darab, 1 260 000 forintba kerül. (Aki soknak tartja,
nézze meg ebben a cikkben Rácz úr 430 ezres bringáját, amely 30 – harminc – kilométert bírt a legutóbbi közös kerékpározáson.) Ezért a pénzért egy igen jó cuccokkal felszerelt, nagyon menő bringát vihetünk haza, amelynek az akksija baromi sokat bír és irgalmatlan tempóban lehet vele száguldani. Igen, tudom, ennyi pénzért már autót is lehet kapni, sőt, kettőt is és azok egy feltöltéssel többet is elmennek, mint egy csoffadt Balaton-kör. De örüljünk annak, hogy mégis gyártanak ilyen frankó elektromos bringákat, és reménykedjünk, hogy egyszer talán mi is keresünk annyit, hogy beleférjen egy efféle játékszer.
Jaj, majd’ elfelejtettem, végül mindannyian sikeresen teljesítettük a kört.
Mellette – Ellene |
- Erős
- Csendes
- Jó minőségű felszerelés
- Megbízható hatótávjelzés
|
- Drága
- Nehéz
- Nagy a tehetetlensége
|
Kéne, nem kéne? Mennyire? Szavazz!
Kéne, nem kéne? Mennyire? Szavazz!