Mi a közös Hugh Jackmanben, Harry hercegben és Boris Johnson londoni polgármesterben? Mindannyian Bromptonnal, ezzel az apró kerekű, kézitáska méretűre összecsukható biciklivel járnak. Tegnaptól Zólyomi Zsolt parfümőr, a Magyar Orr is a bromptoniták illusztris társaságát gyarapítja; ő volt ugyanis a márka negyvennyolcadik exportpiacának első vevője, aki a pán-britanniai összefogással, a brit nagykövetség és a Jaguar Land Rover hazai forgalmazójának aktív támogatásával megszervezett sajtótájékoztató keretében vehette át egyedi összeállítású bringáját.
Egyedi alatt ebben az esetben a szó divatban gyökerező jelentését kell érteni: a Bromptonok négyféle kormánnyal, egy sor különböző nyereggel, háromféle váltóval, eltérő áttételekkel, három különböző mintázatú abronccsal, acél és titán alkatrészekkel, tizenhárom különböző váz-, illetve villaszínben rendelhetők, és akkor még nem beszéltünk a kiegészítő kosarakról, táskákról és csomagtartókról, amelyek egy univerzális adapteren keresztül csatlakoznak a váznyakhoz.
A lényeg azonban nem is ez, hanem hogy a Brompton összecsukható, kézben vagy kis támkerekein magunk mögött húzva tömegközlekedési eszközön vagy akár repülőn is szállítható. Összecsukva stabilan egyben marad, a lánc nem ken össze, de amúgy is kapható hozzá hordtáska – lám, így klappolnak a dolgok, ha egy megszállott feltaláló másfél évtizeden át csiszolgatja találmányát.
Pár héttel ezelőtt a Vezess.hu maga is tesztelte ezeket a bringákat, ott ugyanúgy elolvashatod a részleteket, mint a cég történetét.
És hogy mennyibe kerül mindez? Jó kérdés. Gerő András, a hazai képviselet értékesítési vezetője szerint nagyságrendileg annyiba, mint egy minőségi anyagokból készült, felső kategóriás, nagykerekű kerékpár. Pontos összeget éppen a rengeteg különböző variációs lehetőség miatt nem érdemes mondani, az viszont megfontolandó érv, hogy célszerszám lévén nem találhat rajta fogást az adóhatóság, ha megpróbáljuk visszaigényelni az áfát, végtére is konkrétan munkába járásra kitenyésztett bringafajról van szó.
A kerékpárokat gyártásból rendelik, a szállítási idő két hónap, pont ugyanannyi, mint a világ bármely részén. Ez egyébként a Brompton legnagyobb gondja: ragaszkodásuk a kézi gyártáshoz (eleinte próbálkoztak távol-keleti bérgyártással, gyorsan feladták) erősen beszűkíti a napi darabszámokat. A hazai képviselt egyelőre nem gondolkodik darabszámokban; a városi közlekedés alternatív, autómentes, költség- és emisszióhatékony kultúráját szeretnék meghonosítani.