– Nagy mennyiségben nyitják meg az egyirányú utakat az autósokkal szemben haladó bringások előtt.
– Csak Budapesten már 76-nál jár az ilyen utcák száma. (Ugye meglepő?)
– Jelenleg is csomó helyen dolgozik ezen a BKK.
– Jövőre újabb 64 egyirányú utcában engedik a bringások kétirányú közlekedését.
– Civilizált, nyugati, jó dolog ez? Vagy inkább balesetveszélyes őrültség?
„Ha feltételezzük, hogy minden járművezető (az autósok és a kerékpárosok) 100 százalékig a nagykönyvben megírtak szerint közlekedik, és betart minden írott és íratlan szabályt, akkor ezzel semmi probléma. Csak hát ilyen a világon nincs, nem hogy nálunk” – mondja Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője, aki aggódik.
Az elmúlt évtizedekben számos KRESZ-módosítást is elővéleményező Mészáros éppen ezért nem támogatja az egyirányú utcákban a bringások szembeengedését az autósokkal. Szerinte ez itt és most balesetveszélyes.
No de mit mond a KRESZ? Ja, és ki ismeri azt, amit mond?
Ami 10 éve még teljesen elképzelhetetlen volt, az Mészáros szándékával ellentétben valójában már évek óta ott lapul a KRESZ-ben, amely 2010 óta engedi „az ellenirányú kerékpározás kijelölését önálló kerékpársáv nélkül” ott, ahol az ki vagyon táblázva. A minap vezetéstechnikai könyvet kiadó Mészáros szerint ezzel két baj van.
1, alig tudnak erről a szabályról az autósok, minél régebbi a jogsija valakinek, annál kevésbé
2, a kerékpárosokat semmi nem kötelezi a KRESZ-szabályok megismerésére, nem is ismeri a többségük, úgy közlekednek az utakon
Az autóklubos szakértő évek óta küzd azért, hogy a friss szabályokat valamilyen formában megtanítsák a sokszor rutinból vezető autósoknak, azt meg evidenciaként kezeli, hogy a forgalomban részt vevő kerékpárosoknak is kellene valamifajta KRESZ-oktatás. „Ha üzembe állítanak egy új fűrészgépet, akkor az asztalos elmegy tanfolyamra, és megtanulja a kezelését. Az asztalosoknál ezerszer nagyobb létszámú járművezetőket (autósok és kerékpárosok) vajon miért nem készíti fel a hatóság a változásokra? A közlekedés is veszélyes üzem, nem csak az asztalosműhely!”
Mészárossal ellentétben lelkes támogatója az egyirányú utcák minél nagyobb számú megnyitásának a Magyar Kerékpárosklub elnöke, de László János szerint is „abszolút elégtelen” a fővárosi átalakításokat végző BKK ezzel kapcsolatos kommunikációja. „A szimpatikus változások megismertetése mellett rendkívül fontos feladat lenne ezek elfogadtatása, amit nem látunk, miközben szépen csendben megnyílnak az egyirányú utcák a kerékpárosok előtt.”Természetesen megkérdeztük a BKK-t, hogy vajon honnan értesülhetnek a közlekedők a változásokról. Az autósok arról, hogy az évek vagy évtizedek óta megszokott forgalmú utcákban eztán váratlanul szembetalálhatják magukat bringásokkal. Vagy a kerékpárosok arról, hogy igénybe vehetnek számukra tiltott irányba is rengeteg utcát.
„Honlapunkon folyamatosan tájékoztatjuk ügyfeleinket az útfelújításokról és a felújítást érintő forgalmirend-változásokról” – így a válasz. Khmm…, hogy is mondjuk…, szerintünk ez nulla.
De besegítünk, mert mi olvassuk a BKK honlapját, olvassátok ti is minél többen! Itt például térképet lehet találni a megváltozott forgalmi rendű egyirányú utcákról, ide kattintva pedig hasznos tanácsok olvashatók az ilyen utcák helyes használatáról. Aztán gyertek vissza, a lényeg még hátra van.
Hol vannak ilyenek? Most hol készülnek?
Most vasárnapig a VI. kerületben 11 darab egyirányú utcában, összesen 5,3 kilométer hosszan adnak át átalakított szakaszokat az autós forgalommal szembeni bringázásnak, a VII. kerületben pedig 16 szakaszon 6,1 kilométer hosszan.
Ezeken felül jövőre az I., a II., az V., a VIII., a IX., a XI. és a XIII. kerületben lesznek átalakítások: 64 újabb egyirányú utcát nyitnak meg, 20 kisebb forgalmirend-módosítás is lesz. A BKK októberi nyilvántartása szerint már most 76 budapesti utcában összesen 21,1 km hosszan nyíltak meg az egyirányú utcák.
Jelenleg az V., a VI. és a VII. kerületben is dolgoznak:
– A Munkácsy Mihály utcában, a Benczúr utcában, és a Délibáb utcában „megtörténnek a kétirányú kerékpározást lehetővé tevő beavatkozások”
– A Városligeti fasor-Dózsa György út csomópontban új kerékpáros átvezetés épül
– Az Andrássy út, Dalszínház utca, Nagymező utca és Hajós utca csomópontjaiban az elkészült előretolt felállóhelyekhez szükséges jelzőlámpaprogram-módosítások lesznek
– A Hold utcát várhatóan december végéig újítják fel
Halszálka és üveggyöngy
Ha onnan nézzük a kétirányúsítás tempóját, hogy mennyi idő az aszfalt „felfestése”, akkor ez a lendület is szerénynek tűnik. Egy ilyen ábra 3-4 mm vastag szalagszerű valamiből történő leragasztása mindössze pár perc a képen látható rutinos mesternek.
Aztán jön a kétfős másik brigád malacperzselővel és üveggyönggyel.
A kétirányúsított utcák közül a szélesebbekben úgynevezett halszálkás parkolókat alakít ki a BKK. A ferdén tolatva parkolás a cég szerint nagyobb biztonságot jelent, az autósok ugyanis induláskor
mindkét irányban belátják azt az útszakaszt, ahova kihajtani készülnek, így a kerékpárral közlekedőket is elvileg jobban észreveszik.
A BKK augusztusi közleménye 10 utcában ígérte novemberre ennek kialakítását, ami szemmel láthatóan nem sikerült. Kérdésünkre azt mondták: néhány helyen felülvizsgálták a terveket, a szegélykorrekció a téli útüzemeltetés kezdete miatt áttolódik jövőre pár helyen.
Mit tegyünk? Akkor most több baleset lesz?
László szerint nem lesz több baleset, Brüsszelben sem lett, pedig ott 2004-ben a város szinte összes egyirányú utcájában megváltoztatták a forgalmi rendet. Még a szűkebbekben is, amint azt az alábbi helyszíni fotó illusztrálja.
Sőt, a kerékpárosklub vezetője szerint ennél jobb megoldás nincs is. „Minden közlekedésszervezésnél biztonságosabb, ha a kerékpáros és az autós egymással szemben közlekedik, hiszen látják egymást.
Oké, Brüsszel az Brüsszel, ez meg itt Budapest. Biztos benne, hogy nálunk sem veszélyes ez a megoldás?
„Az autósoknak félre kell tenni amiatti frusztráltságukat, hogy a kerékpáros adót sem fizet, és még gyorsabban is közlekedik a városban náluk. De ami a legfontosabb: nem szabad rutinból közlekedniük az egyirányú utcákban, és akkor nem lesznek balesetek. Én nem kaptam a BRFK-tól olyan adatokat, hogy az eddig átalakított egyirányú utcákban több lenne a baleset” – állítja az érdekvédő.