–  Nagy mennyiségben nyitják meg az egyirányú utakat az autósokkal szemben haladó bringások előtt.
  –  Csak Budapesten már 76-nál jár az ilyen utcák száma. (Ugye meglepő?)
  –  Jelenleg is csomó helyen dolgozik ezen a BKK.
  –  Jövőre újabb 64 egyirányú utcában engedik a bringások kétirányú közlekedését.
  –  Civilizált, nyugati, jó dolog ez? Vagy inkább balesetveszélyes őrültség?

„Ha feltételezzük, hogy minden járművezető (az autósok és a kerékpárosok) 100 százalékig a nagykönyvben megírtak szerint közlekedik, és betart minden írott és íratlan szabályt, akkor ezzel semmi probléma. Csak hát ilyen a világon nincs, nem hogy nálunk” – mondja Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője, aki aggódik.

Az elmúlt évtizedekben számos KRESZ-módosítást is elővéleményező Mészáros éppen ezért nem támogatja az egyirányú utcákban a bringások szembeengedését az autósokkal. Szerinte ez itt és most balesetveszélyes.

No de mit mond a KRESZ? Ja, és ki ismeri azt, amit mond?

Ami 10 éve még teljesen elképzelhetetlen volt, az Mészáros szándékával ellentétben valójában már évek óta ott lapul a KRESZ-ben, amely 2010 óta engedi „az ellenirányú kerékpározás kijelölését önálló kerékpársáv nélkül” ott, ahol az ki vagyon táblázva. A minap vezetéstechnikai könyvet kiadó Mészáros szerint ezzel két baj van.
  1, alig tudnak erről a szabályról az autósok, minél régebbi a jogsija valakinek, annál kevésbé
  2, a kerékpárosokat semmi nem kötelezi a KRESZ-szabályok megismerésére, nem is ismeri a többségük, úgy közlekednek az utakon

Az autóklubos szakértő évek óta küzd azért, hogy a friss szabályokat valamilyen formában megtanítsák a sokszor rutinból vezető autósoknak, azt meg evidenciaként kezeli, hogy a forgalomban részt vevő kerékpárosoknak is kellene valamifajta KRESZ-oktatás. „Ha üzembe állítanak egy új fűrészgépet, akkor az asztalos elmegy tanfolyamra, és megtanulja a kezelését. Az asztalosoknál ezerszer nagyobb létszámú járművezetőket (autósok és kerékpárosok) vajon miért nem készíti fel a hatóság a változásokra? A közlekedés is veszélyes üzem, nem csak az asztalosműhely!”

Rengeteg egyirányú utcába engedik be újabban az autósokkal szemben a kerékpárosokat. Te mit gondolsz erről?

Nem asztalosműhely, csak a Délibáb-Munkácsy kereszteződése. Eddig csak jobbról jöttek járművek, mostantól balról és szemből is érkezhet kerékpár

Nem asztalosműhely, csak a Délibáb-Munkácsy kereszteződése. Eddig csak jobbról jöttek járművek, mostantól balról és szemből is érkezhet kerékpár

Mészárossal ellentétben lelkes támogatója az egyirányú utcák minél nagyobb számú megnyitásának a Magyar Kerékpárosklub elnöke, de László János szerint is „abszolút elégtelen” a fővárosi átalakításokat végző BKK ezzel kapcsolatos kommunikációja. „A szimpatikus változások megismertetése mellett rendkívül fontos feladat lenne ezek elfogadtatása, amit nem látunk, miközben szépen csendben megnyílnak az egyirányú utcák a kerékpárosok előtt.”

Természetesen megkérdeztük a BKK-t, hogy vajon honnan értesülhetnek a közlekedők a változásokról. Az autósok arról, hogy az évek vagy évtizedek óta megszokott forgalmú utcákban eztán váratlanul szembetalálhatják magukat bringásokkal. Vagy a kerékpárosok arról, hogy igénybe vehetnek számukra tiltott irányba is rengeteg utcát.
 
„Honlapunkon folyamatosan tájékoztatjuk ügyfeleinket az útfelújításokról és a felújítást érintő forgalmirend-változásokról” – így a válasz. Khmm…, hogy is mondjuk…, szerintünk ez nulla.

De besegítünk, mert mi olvassuk a BKK honlapját, olvassátok ti is minél többen! Itt például térképet lehet találni a megváltozott forgalmi rendű egyirányú utcákról, ide kattintva pedig hasznos tanácsok olvashatók az ilyen utcák helyes használatáról. Aztán gyertek vissza, a lényeg még hátra van.

Na, így néz ki, viszonylag sűrűn követik egymást a jelzések. Táblából viszont többet is kirakhattak volna

Na, így néz ki, viszonylag sűrűn követik egymást a jelzések. Táblából viszont többet is kirakhattak volna

Hol vannak ilyenek? Most hol készülnek?

Most vasárnapig a VI. kerületben 11 darab egyirányú utcában, összesen 5,3 kilométer hosszan adnak át átalakított szakaszokat az autós forgalommal szembeni bringázásnak, a VII. kerületben pedig 16 szakaszon 6,1 kilométer hosszan.

Ezeken felül jövőre az I., a II., az V., a VIII., a IX., a XI. és a  XIII. kerületben lesznek átalakítások: 64 újabb egyirányú utcát nyitnak meg, 20 kisebb forgalmirend-módosítás is lesz. A BKK októberi nyilvántartása szerint már most 76 budapesti utcában összesen 21,1 km hosszan nyíltak meg az egyirányú utcák.

Jelenleg az  V., a VI. és a VII. kerületben is dolgoznak:
  –  A Munkácsy Mihály utcában, a Benczúr utcában, és  a Délibáb utcában „megtörténnek a kétirányú kerékpározást lehetővé tevő beavatkozások”
  –  A Városligeti fasor-Dózsa György út csomópontban új kerékpáros átvezetés épül
  –  Az Andrássy út, Dalszínház utca, Nagymező utca és Hajós utca csomópontjaiban az elkészült előretolt felállóhelyekhez szükséges jelzőlámpaprogram-módosítások lesznek
   – A Hold utcát várhatóan december végéig újítják fel

Halszálka és üveggyöngy

Ha onnan nézzük a kétirányúsítás tempóját, hogy mennyi idő az aszfalt „felfestése”, akkor ez a lendület is szerénynek tűnik. Egy ilyen ábra 3-4 mm vastag szalagszerű valamiből történő leragasztása mindössze pár perc a képen látható rutinos mesternek.

Érdes, baromira strapabíró anyag

Érdes, baromira strapabíró anyag

Aztán jön a kétfős másik brigád malacperzselővel és üveggyönggyel.

Miközben egyikük melegíti a sárga szalagot, a vödörből a másik apró üveggyöngyöt szór rá. Beleégve ettől lesz fényvisszaverő

Miközben egyikük melegíti a sárga szalagot, a vödörből a másik apró üveggyöngyöt szór rá. Beleégve ettől lesz fényvisszaverő

A kétirányúsított utcák közül a szélesebbekben úgynevezett halszálkás parkolókat alakít ki a BKK. A ferdén tolatva parkolás a cég szerint nagyobb biztonságot jelent, az autósok ugyanis induláskor

A BKK helyett mi kérünk elnézést a kép méretéért

A BKK helyett mi kérünk elnézést a kép méretéért

A BKK helyett mi kérünk elnézést a kép méretéért


mindkét irányban belátják azt az útszakaszt, ahova kihajtani készülnek, így a kerékpárral közlekedőket is elvileg jobban észreveszik.
 
A BKK augusztusi közleménye 10 utcában ígérte novemberre ennek kialakítását, ami szemmel láthatóan nem sikerült. Kérdésünkre azt mondták: néhány helyen felülvizsgálták a terveket, a szegélykorrekció a téli útüzemeltetés kezdete miatt áttolódik jövőre pár helyen.

Mit tegyünk? Akkor most több baleset lesz?

László szerint nem lesz több baleset, Brüsszelben sem lett, pedig ott 2004-ben a város szinte összes egyirányú utcájában megváltoztatták a forgalmi rendet. Még a szűkebbekben is, amint azt az alábbi helyszíni fotó illusztrálja.

László János a vallon földre fekve éppen azt bizonyítja 180 centijével, hogy Brüsszelben ennyire szűk utcában is tekerhetnek a forgalommal szemben

László János a vallon földre fekve éppen azt bizonyítja 180 centijével, hogy Brüsszelben ennyire szűk utcában is tekerhetnek a forgalommal szemben

Sőt, a kerékpárosklub vezetője szerint ennél jobb megoldás nincs is. „Minden közlekedésszervezésnél biztonságosabb, ha a kerékpáros és az autós egymással szemben közlekedik, hiszen látják egymást.
Támogatod a kétirányúsítást?
Igen!
79% (15)
Nem!
21% (4)
Ott a nemzetközi példa, tessék megnézni.”

Oké, Brüsszel az Brüsszel, ez meg itt Budapest. Biztos benne, hogy nálunk sem veszélyes ez a megoldás?

„Az autósoknak félre kell tenni amiatti frusztráltságukat, hogy a kerékpáros adót sem fizet, és még gyorsabban is közlekedik a városban náluk. De ami a legfontosabb: nem szabad rutinból közlekedniük az egyirányú utcákban, és akkor nem lesznek balesetek. Én nem kaptam a BRFK-tól olyan adatokat, hogy az eddig átalakított egyirányú utcákban több lenne a baleset” – állítja az érdekvédő.