Röviden – Smart villanybringa | |
---|---|
Mi ez? |
Elektromos rásegítéssel dolgozó városi kerékpár |
Mit tud? | Olyan vele tekerni, mintha mindig lejtőn mennénk |
Mibe kerül? | Kapaszkodjanak meg, 750 ezer forintot kérnek érte |
Kinek jó? | Bárkinek, aki szeretne fáradság nélkül tekerni a városban |
Külső
A Smart bringa egyértelműen a dizájnjával, rafinált vázkiképzésével viszi el a show-t. A formaterv még ma, a bemutatás után sok-sok évvel is meggyőző. Klassz ívek, jól eltalált arányok jellemzőek rá, a vezetékek a váz belsejében futnak, és a ritkára fűzött küllők is egyedivé teszik a bicaj megjelenését. Felépítés szempontjából egész régimódi ez a bringa, az akksicsomag a vázon, míg a hajtásról gondoskodó villanymotor a hátsó kerékben foglal helyet.
Nem túl esztétikus, nagy, szürke korong pöffeszkedik a hátsó kerék küllői között. Okos dolog, hogy a kötelező első-, hátsólámpa, prizmakészlet már gyárilag felkerült a bringára, és otthon sem lehet hagyni. Emellett hasznos is a lámpa, nemcsak dísznek van, sötétben teljesen korrekt fényt ad, vidáman, illetve biztonságosan lehet a fényénél kerékpározni.
Pedálja, kormánymarkolata sem nevezhető hagyományos darabnak, mégis az első pár kilométer után úgy érzi magát rajta az ember, hogy valami otthonos, ismert bringán ül. Pedig nem. A Smart Ebike váza okosan kialakított, van hol megragadni a bringát. A fogantyúként is használható vázdarab annyira kitalált helyen van, hogy a bringa szépen kiegyensúlyozva áll az ember kezében.
Adatlap Smart Ebike | |
---|---|
Motorteljesítmény | 250 W |
Motor márka | BionX |
Akkumulátor | 48 V / 8,8 Ah |
Nyomaték | 35 Nm |
Váltó | 3 fokozatú Sram agyváltó |
Töltési idő, hatótáv | 5-6 óra, ~ 100 km |
Már ha fel bírja emelni egy kézzel. A rásegítés mértéke több lépcsőben állítható, ami kell is, hiszen villanymotor nélkül már nem akkora élvezet a harminc kiló felé tendáló Ebike tekerése. Rásegítéssel viszont roppant szórakoztató, a kerékpározásnak pont a nemszeretem részét lehet elfelejteni, a lámpánál megindulást, illetve az emelkedőn felfelé küzdést, izzadást. Szépen, hangtalanul gyorsul, de lazsálni nem lehet rajta, csak addig száll be a melóba a villanymotor, amíg mi is dolgozunk a nyergében.
Azt gondolhatnánk, hogy a hangos és karbantartás-igényes lánc helyett használt bordásszíjnak köszönhetően a Smart Ebike néma csendben gurul. Hát nem. Ugyan a lánc helyett használt szíj valóban csendes és a gyanútlan bringás gatyaszárára is veszélytelen, de az agyváltó és a hátsó racsni rettenetesen hangosan kerregnek. Persze lehet vele élni, meg is lehet szokni, de nem jó.
A lendületben lévő tömeget persze megállítani is tudni kell, ebben a hidraulikus Magura tárcsafékek segítenek. Használatuk élményszámba megy, fékerejük jól adagolható, hatékony, precíz darabok.
Mit tud?
Papíron 25 km/órás csúcssebességre és motorfék-üzemre is képes, amikor is a villanymotor a mozgási energiát elektromos energiává alakítja át. Igaz, a tesztidőszak alatt még hosszú hegyről lefelé csorgással sem sikerült egyetlen kis pöcköt sem visszatermelni a műszerfalon látható akksi töltöttséget jelző ábrára. Szóval nem vagyok róla meggyőződve, hogy bármi is történik ilyenkor, de ha a katalógus ezt állítja, akkor nem lehet másként..
Bármennyire is időtálló a Smart villanybringájának formaterve, a nehézkes agymotoros változatnál manapság már sokkal praktikusabbakat, elegánsabbakat, jobban használhatókat is találni a piacon. Gondoljunk csak bele, mennyivel egyszerűbb egy Bosch rendszerű, középen hajtott bringának kiszedni a kerekeit és betenni az autó csomagtartójába. Emellett a háromfokozatú agyváltó sem ad túl sok lehetőséget a kerékpárosnak, és a menet közben jelentkező zajok miatt is nehéz rajongani ezért a bringáért. Ja, és még nem is olcsó. Persze ettől ez még egy remek, jó megjelenésű, okos villanybringa.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|