Nem is olyan régen egy igazi, ridegen tartott igáslovat néztünk meg közelebbről ugyanebben a műfajban, most pedig egy légkondis, bőrüléses, alufelnis csilli-villi Land Roverbe kukkantunk be. A munkásosztály favágó-szagú kalyibája után az angol arisztokrácia bőr illatú szivarszobájába ugrunk.

Miért Defender?

Ez hülye kérdés, de mivel sokan furcsán néznek a land roveresekre, jogos. Lassú, kényelmetlen, zajos autót venni aránylag sok pénzért nem tűnik az évszázad üzletének. Land Rovert általában nem is észérvek alapján, hanem szerelemből szokás venni.

Általában gyerekkorban tör rá az emberre a kór, egyesek kinövik, a kitartóbbak pedig felnőtt korukra csak megszerzik, amire vágytak.

A nőkkel nehéz

Persze ehhez megfelelő társ, vagy különösen fejlett rábeszélőkészség is kell, hiszen a legtöbb nőnek nehéz feladat hitelesen előadni, hogy ez nekik is jó lesz. De mint látjuk, közel nem lehetetlen.

Durván két évtized epekedés után tavaly nyár elején beteljesedett a szerelem, P. Béla gyakorló agrármérnök megvette élete első Defenderét.

Egyenes vonalakból és derékszögekből is lehet autót rajzolni

Egyenes vonalakból és derékszögekből is lehet autót rajzolni

Egyenes vonalakból és derékszögekből is lehet autót rajzolni

Szentháromság

Szögletes, rendes terepjáró nem sok van a piacon, aki ilyenre vágyik, annak nem kell több tucatnyi márka kínálatát átböngésznie. A Defender mellett a Land Cruiser, illetve a kategória egyik legjobbja, a Mercedes G-osztály jöhet szóba. Mindhárom kompromisszummentes, komoly terepjárónak számít, és mindegyiknek megvannak a saját előnyeik, hátrányaik tömeg, megbízhatóság illetve terepképességek terén.

Idehaza használtan szinte reménytelen hasonlókat találni, az Expressz-en, Defenderből egyet találtunk, G-osztályból benzines, dízel is akad, míg klasszikus Land Cruiserből egyáltalán nem leltünk eladót. A platós, terepjárónak nevezett dolgok inkább áruszállításra valók, így azok nem nagyon jöhetnek szóba, mint alternatíva. Terepjárósoktól sokszor hallani, hogy a B2500, a Hilux, az NP300, az L200 és társaik hosszú hátsó túlnyúlásukkal inkább trágyahordók, nem terepjárók.

Az igazi Land Rover sötétzöld, fehér tetővel. De ez is jól néz ki.

Az igazi Land Rover sötétzöld, fehér tetővel. De ez is jól néz ki.

Az igazi Land Rover sötétzöld, fehér tetővel. De ez is marha jól néz ki.

Bár külsőre a gonosz, fekete terepjáró menő dolognak tűnik, az autóválasztásnál mégsem a megjelenés  volt a legfontosabb szempont. Aki Land Rovert akar, az leginkább sötétzöldet álmodik magának, fehér tetővel. A tulaj azonban inkább az állapotra koncentrált – ötvennél is több autót nézett meg különböző német kereskedésekben – így lett végül a koromfekete, ijesztő külsejű Defender a kiválasztott. A mágikus 100 ezer kilométer alatti futott kilométerrel, szép állapotban, légkondival, bőrbelsővel, miegymással. A 15 ezer eurós ár ugyan a fájdalomküszöbön egy bakarasszal túlról kacsintott a gazdára, de az autó remek állapota sikerrel homályosította el a tekintetet, és az üzlet megköttetett. Pár hét múlva már magyar rendszámmal, magyar utakon örülhettek egymásnak.

És a te Defendered milyen lenne?

A belső Defenderes mértékkel mérve fényűző, van itt minden, ami segít elviselni a kockaforma autóban megtett hosszú utazást. Télen a fűthető bőrülés, nyáron a légkondi tesz jó szolgálatot. A két extrém évszak között pedig a nyitható, bár szerény méretű üvegtető teszi kellemesebbé az autózást. Egyik sem mindennapos dolog, bár a tulaj szerint a légkondi sokat elvesz a lábtérből, és a szinte függőleges, kisméretű üvegfelületek miatt a Defi nyáron sem melegszik fel vészesen, hiába koromfekete a fényezés. Ja, és száz százalékig kutyaálló az utastér. Szőr, nyál nem árt a belsőnek.

Kutyaálló a Defender belseje

Kutyaálló a Defender belseje

Kutyaszőr- és kutyanyálálló belső

Fogyasztás

A Land Rover nem a kapkodó, idegbeteg emberek autója. Legalábbis a Defender nem. Ráérős, 80-90 km/órás tempóval autózva 8,5-9 liter gázolaj fogy vele 100 kilométeren. Persze az öthengeres Td5-ös motor 122 lóereje többre is képes, de a rémes légellenállás hamar megbosszulja magát, és a fogyasztás felugrik 11-12 literre. De hajót húzva – 3,5 tonnát húzhat – is inkább a békés menet az okos választás.

Könnyen elhúzza a nagyobb...

Könnyen elhúzza a nagyobb…

Akár 3,5 tonnát is vontathat a Defenderrel

Szeretni és szerelni kell

Papíron – illetve a kilométeróra szerint – az autó alig van túl a százezer futott kilométeren. Persze ez nem szentírás, a kelet-európai autóvásárló amúgy is legfeljebb csak tájékoztató jellegűnek tekinti ezt az adatot, de esetünkben még reális is lehet a mutatott érték. Baja nincs, a 13 éves Defender szinte minden tekintetben tünetmentes. Az olajcserén kívül eddig egy kardánkeresztet kellett csak benne kicserélni, és annak a szervizköltsége se különösen terhelte meg a tulajdonost, hanem inkább aláfeküdt, és kicserélte maga.

A fűthető bőrülések aránylag ritkák a Defenderekben

A fűthető bőrülések aránylag ritkák a Defenderekben

A fűthető bőrülések aránylag ritkák a Defenderekben

Pár alkatrészárat összeszedtünk, hogy nagyjából milyen összegekre számíthat a Land Rover-tulajdonos, ha valamit cserélni kell:
 Kuplungkészlet – Valeo  68 000 Ft
 Kardánkereszt  3310 Ft
 Lengéscsillapító  21 000 Ft
 Első fékbetét  4785 Ft
 Hátsó fékbetét  5820 Ft
 Hűtő  49 000 Ft

Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!

A Land Rover-tulajdonos amúgy is jobb, ha hozzászokik a koszhoz, olajhoz, mert nagyon kevés szervizben értenek hozzá. Szerencsére a legtöbb dolog otthon, házilag is javítható, cserélhető.

Csak semmi móka!

Vidéken élő, főként terepen, traktorokkal dolgozó ember szórakozásból nem szokott terepezni. Így ez az autó is csak egyszer járt tereptúrán, nem sokkal a vásárlás után. Azóta csak akkor megy sárba, bozótba, ha muszáj. Igaz, akkor viszont kénytelen minden szörnyűségen átgázolni, nincs mese, ezért vásárolták meg. Hogy bármikor, bárhova elvigye a gazdáját. Akár 15 év múlva is.