Elöl 325 milliméteres, belső hűtésű féktárcsák és négydugattyús Brembo nyergek fékezik az autót. A hátsó féktárcsák 280 milliméteresek és kétdugattyús nyereggel szereltek.
Hátul megtartották a Focus Control Blade többlengőkaros futóművét, de erősítéseket hajtottak végre rajta. Áttervezték továbbá a lengőkarokat és erősebbre cserélték a stabilizátort. 225/40R18-as, a Focus RS részére kifejlesztett Michelin gumit szerelnek a 18 colos OZ Racing könnyűfém felnikre.
A Focus RS erőforrása egy négyhengeres, kétvezérműtengelyes Duratec motor, amelyet turbófeltöltővel valamint töltőlevegő-hűtővel láttak el. Módosították a széria motorblokk kenési rendszerét. A széria változat öntött hajtókarjánál igényesebb megoldás az RS kovácsolt hajtókarja.
A WRC Focushoz hasonló az RS hűtőnyílása, de Hella ködfényszórók kaptak helyet benne. A belépő levegő az első kerékívek mögött kialakított réseken távozik, és a töltőlevegő-hűtő közvetlenül ebben a légáramban kapott helyet.
Három szín uralkodik az autó belsejében: fekete, kék és ezüst. Kék betétek tarkítják, a fekete bőrrel bevont Sparco sportüléseket, és fekete-kék bőrrel bevont a kormány is. Ezüstszínű az alumínium kézifékkar, a rövid váltókar, a Sparco pedálsor és az ajtókilincs.
A szériafelszereltség része az elektromos ablakemelő, a légkondicionáló, a műszerfalba épített CD-váltó és a két első légzsák.
Martin Leach, a Ford termékfejlesztésért felelős európai elnökhelyettese elmondta: „A Focus RS egy kiemelkedő teljesítményű közúti kocsi, korlátozott darabszámú rétegmodell, amely újjáéleszti az RS szellemet és serkentőleg hat nagyteljesítményű új Fordok kifejlesztésére. Azoknak az autórajongóknak, akik kevésbé radikális, elérhetőbb árú kocsira vágynak, az év folyamán forgalomba hozzuk a nem kevésbé kívánatos, 170 lóerős Focus ST modellt.”
A Focus RS gyártása Németországban, a Ford saarlouis-i üzemében, 2001 nyarán indul. Csak kiválasztott európai piacokon fogják értékesíteni. A Focus RS árát és pontos műszaki adatait az értékesítés kezdetekor hozzák nyilvánosságra.