A legkisebb BMW önálló padlólemezre épül. Korábban a Rover kompaktautójának padlólemezét kívánták felhasználni, de ezt az ötletet elvetették. Részben azért, mert a BMW időközben eladta veszteséges angliai leányvállalatát, másrészt pedig egy elsőkerék-hajtásos BMW sokat ártott volna a márkáról kialakult sportos képzetnek, amit ma, amikor a formatervezés és az imázs a vásárlók számára egyre fontosabbá válik, a BMW nem kívánt megkockáztatni. Ugyanezen okból marad a hosszirányban beépített orrmotor. Burkhard Göschel, a BMW fejlesztési főnöke kitartott amellett, hogy egy kis BMW is igazi BMW kell, hogy legyen, bár jóval olcsóbb és gyorsabb lett volna a Rover kompaktutóját BMW-vé maszkírozni. A BMW szándéka szerint formailag és menetdinamikáját tekintve is élenjáró konstrukció lesz az egyes, ami egy egyterű magas formájával vagy keresztmotoros-elsőkerék-hajtásos elrendezéssel nehezebben megoldható.

Az autó hossza 410 és 415 centiméter körül alakulhat. Sokkal rövidebb a hátsókerék-hajtásos elrendezés miatt nem lehet, hosszabb pedig azért nem, hogy ne legyen túl kicsi a távolság a hármas Compacthoz képest. Csomagtere 300 liter körülinek ígérkezik.

Motortéren 110 lóerőtől 150-ig terjed majd a kínálat, hengerűrtartalomban pedig 1.6 litertől kétezer köbcentiig ér a paletta. Egy sportmodell is illene a képbe, ennek adekvát elnevezése, az M1, már foglalt. Bekerülhet a motortérbe a kétliteres dízelmotor, teljesítményét azonban visszaveszik a mostani 136 lóerőről.

Az egyest nem résmodellnek szánja a bajor gyár, komoly gyártási darabszámot kíván vele elérni. Joachim Milberg, a BMW igazgatótanácsának elnöke elmondta, hogy ezek az elérhetőbb árú autók is a BMW-erényeket csillogtatják meg. A cél kiváló kezelhetőség, kiemelkedően jó minőség és a vezetés öröme.

Az egymilliárd márkás költséggel kifejlesztett autót 2004-től gyártják. A terv évi 100 000 autó eladása. Árát tekintve az egyest minden bizonnyal az új Mini és a Compact közé pozícionálja a BMW.