Renault Trafic - új haszonjármű a Renault kínálatában
1997-ben kezdte meg a Renault haszonjármű flottájának fiatalítását. Közel azonos időben mutatták be a formabontó külsejű Renault Kangoo-t, amely a Citroen Berlingo-Peugeot Partner páros által megnyitott új piaci szegmensbe szállt be új versenyzőként, illetve a Renault Mastert, amely meg is szerezte az 1998-as Év Haszonjárműve címet.

A Renault Kangoo által megkezdett vonalvezetést követi az új Trafic is. Az amerikai General Motors-szal 1996-ban kötött megállapodás értelmében az új haszonjárművet Opel és Renault emblémával is árusítják majd. Az Opel embléma mellett a Vivaro név szerepel a típusmegjelölésként. Egy év múlva Nissan márkanéven is megjelenik az „X83” kódjelű haszonjármű.

Korábban a haszonjárművek vásárlóinál csak két szempont játszott szerepet: a nagy modellválaszték (hosszabb és rövidebb típusok változó terhelhetőséggel) és a különböző felépítményekből adódó könnyű testre szabhatóság. A Renault szerint az igények módosultak: ma a vásárlók zöme elsősorban a személyautó-szerű viselkedést, vezethetőséget és belső kialakítást keresi.

Szemből feltűnést keltőek a hatalmas, a Kangoo-tól örökölt fényszórók. Az új lámpatestek az előző Trafic-nál nagyobb fényerőt biztosítanak. Szintén a Kangoo lámpáit idézik a hátsó lámpatestek. A Kangoo-örökség részét képezik még a hangsúlyos kerékívek.

Az új Trafic összesen 33 féle változatban áll rendelkezésre. Kétféle tengelytávolság (3.098 és 3.498 mm), kétféle terhelhetőség (1000 és 1200 kg), háromféle karosszéria (dobozos, kombi és fülkés alvás) választható a francia haszonjárműhöz.
A legkisebb Trafic rakodóterének befogadóképessége 5 m3, hossza 2.41, magassága 1.38 méter. A 2001 vége felé megjelenő nagyobb változat már 5.9 m3-es rakodóteret kínál. A kombi kivitelben teljesen vagy félig üvegezett karosszériát kínálnak, 2-től egészen 9 ülésig.

A raktér megközelítése az alapkiépítésű változaton egy oldalsó tolóajtóra és a hátsó, kétfelé nyíló ajtóra korlátozódik. A bal oldali tolóajtó opciós listára került. A nagyobb tengelytávú változaton a hátsó ajtó egészen 270 fokban kihajtható.

Az új Trafic legfeltűnőbb design-eleme a kipúposodó A oszlop. A fejlesztők szerint ez a megoldás megkönnyíti az utastérbe való bejutást anélkül, hogy feleslegesen növelné az utastér magasságát. Ha sikerült bejutni a beszállást könnyítő ajtón, az utastérben személyautós kialakítás fogadja a vezetőt és utasait. A szép kialakítás mellett hozza a haszonjárműveken elengedhetetlen temérdek pakolóhelyet is a Trafic. A konkurensekhez hasonlóan a Trafic-ban is felkerült a középkonzolra a váltókar, így megkönnyíti az átjárást az utasfülkében és kevesebb helyt vesz el a középső utas elől.

Kezdetben két dízel- és egy benzinmotor közül választhatnak az új Trafic vásárlói. A két dízel közös nyomócsöves és azonosan 1.9 literes. A gyengébbik változat 82, az erősebb 100 lóerőt teljesít. A 82 lóerős dízel 190 Nm-es nyomatéka 2000-es fordulattól áll rendelkezésre, a nyomatékosabb 100 lóerős 240 Nm-es nyomatéka 2000-től. A dízelek átlagfogyasztása 7.4 és 7.7 liter közt van változattól függően 100 kilométerenként.

A kétliteres benzinmotor 120 lóerős és több Renault modellben is bemutatkozott már (az előző Lagunában, a Scenic-ben, és az Espace-ben is). 190 Nm-es legnagyobb nyomatékát 3750 1/perces fordulatszámnál adja le a benzinmotor. Átlagfogyasztása 9.7 liter/100 km.

Később várható egy 2.5 literes dízelmotor megjelenése is. A 133 lóerőt teljesítő motor már 2000 1/perces fordulatszámnál eléri 310 Nm-es nyomatékát. A nagyobb dízelmotor átlagosan 8.1 liter gázolajat éget el 100 kilométeren.

A 82 lóerős változaton kívül az összes modellt a Renault Laguna II-n bemutatott hatsebességes kézi sebességváltóval szállítják. A Renault állítása szerint ennek előnye a jobb gyorsulásban és a szerényebb fogyasztásban mutatkozik meg.

Az új Trafic szervizelési költségei igen kedvezőek. A kis haszonjárművet csak 30 ezer kilométerenként vagy kétévente kell kötelező szervizelésre vinni. Átrozsdásodás ellen 12 év garanciát vállal a gyár. 15 km/órás sebesség alatt bekövetkező ütközéseknél negyedére csökkentették az ütközésben sérülő alkatrészek számát.

Elöl-hátul tárcsaféket kínál a Trafic és bizonyos piacokon széria a blokkolásgátló is minden változaton. A keréktárcsák 16 col átmérőjűek és egyediek a rájuk szerelt gumiabroncsok is. Minden változaton széria a vezető oldali légzsák és minden ülésen széria a hárompontos, överő korlátozós, övfeszítős öv is (kivéve a hátsó ülés középső utasának). Opcióként rendelhető a jobb oldali légzsák és oldallégzsákok is.

A termelés megkezdésekor a Renault Traficot a GM angliai üzeme gyártja Lutonban, 86 ezer darabos évi kapacitással. 2002 végén a Renault és a Nissan közösen indítja be a modell gyártását a Nissan barcelonai üzemében, évi 64 ezres gyártott darabszámmal.