Fő riválisaihoz hasonlóan a BMW-nél is kimerültek a nagyon sikeres, de tovább már nem finomítható vonalvezetés tartalékai. Az új hetes radikálisan új formavilágot képvisel a BMW modellek között. A forma nem kendőzi el, hogy egy öt méternél hosszabb, üresen kéttonnás autót látunk. Az új hetes minden eleméből sugárzik a modernség. Annyi biztos, hogy a hetes BMW formájáról mindenkinek van véleménye, a vonalvezetés sikeréről pedig a piac ítél majd.
Ebben az autóban jelenik meg a világ első hatfokozatú automata váltója. A más BMW-kben alkalmazott Steptronic váltóhoz hasonlóan az új hetesben is lehet kézzel váltani, de csak a kormányon elhelyezett gombokkal, a váltókarból megmaradt csonkkal nem.
A motortérben először egy 272 és egy 333 lóerős nyolchengeres benzinmotor kap helyet. A nagy dízel és a 12 hengeres 760i később érkezik. A 272 lovas motorral 7,5 másodperc alatt gyorsul százra a hetes, 333 lóerővel ez az idő 6,3 másodperc. A végsebességet a Mercedes-szel a nyolcvanas évek második felében kötött megállapodás értelmében 250 kilométert/órában limitálták. Mindkét motor fojtószelep nélkül készül, amivel a gyár szerint 14 százalékkal alacsonyabb fogyasztás érhető el. A nagy literteljesítményben szerep jut a szívó és kipufogóoldalon is változtatható szelepvezérlésnek. A legnagyobb nyomaték 360 Nm a 3,6 literes illetve 450 Nm a 4,4 literes motor esetében.
Egyre szerteágazóbb funkciókkal látják el az autókat. A luxusautók annyi mindent tudnak, hogy mára a tervezők egyik legnagyobb nehézsége az lett, miként tegyék emészthetővé és a műszerfalon elhelyezhetővé a rengeteg funkciót. A BMW válasza erre az iDrive. Ennek alapeleme egy nagyon összetett menürendszer, amelyben a Controllernek nevezett forgató-nyomó kapcsolóval mozoghatunk. A pogácsa méretű Controllerrel körülbelül 500 funkció kezelése vált lehetővé, amivel tucatnyi gombot és kapcsolót hagyhattak el a műszerfalról a tervezők. A menük és almenük megismerése időigényes. A Controllerrel állítható be például a levegőeloszlás az utastérben, amihez eddig nem kellett egy képernyővel elvonni a vezető figyelmét a forgalomtól, elég volt a középkonzolon egy kapcsolót működtetni.
A legfontosabb funkciókat a kormányra illetve bajuszkapcsolókra telepítették. A hasonlóan fontos beállítások, például a hőmérséklet műszerfali gombokkal oldhatók meg. Minden más a Controllerrrel vezérelhető.
A slusszkulcsot a tesztelt Renault Lagunához hasonlóan csipkártya helyettesíti. Az automata váltó karja eltűnt az első ülések közül és egy nyúlvány formájában a kormányoszlopon helyezték el.
A zászlóshajó súlyát növelő és a kényelmet rontó rugózatlan tömeget alumínium futóművel faragja le a BMW. Felárért megrendelhető a vezetési stílushoz és az útminőséghez alkalmazkodó elektronikus lengéscsillapító-szabályozás továbbá a kanyardőlést kiküszöbölő Dynamic Drive. Kanyarban a tapadás elvesztéséhez közelítve a rendszer oldaldőlést engedélyez a karosszériának, amiből a vezető érzékeli a határtartomány közeledtét. A súlyeloszlás egészen közel került az ideálisnak tartott 50:50 arányhoz az első és a hátsó tengely között. Felárért légrugózás is rendelhető a hátsó tengelyhez.
Alapfelszerelésként nyolc, plusz pénzért tíz légszák óvja a bent ülők életét. Magyarországon 24 millió forinttól indul az új hetes BMW listaára. Az erősebb 745i ára 27 551 000 forint.