Magyarországon a Nissan X-Trail
A Nissan komoly veszteségeket könyvelhetett el a kompakt terepjáró, vagyis a szabadidőautók táborában az elmúlt néhány év alatt, miközben a konkurens gyártóknak jelentős bevételt jelentett az új kategória gombamód növekvő népszerűsége. Mindez csak eddig volt igaz, ugyanis a Nissan a napokban kezdi meg hazánkban az X-Trail forgalmazását. Nem titkoltan a Toyota Rav4, a Honda CR-V és a Land Rover Freelander a Nissan szabadidőautójának fő konkurense. Az importőr tervei szerint az X-Trail év végére piacvezető lesz kategóriájában, a Nissan pedig 20 százalékkal növeli majd eladásait. Ezt az ambiciózus tervet nemcsak az X-Trail megjelenésére, hanem az új Primera forgalmazásának megkezdésére is alapozzák.

A szabadidőautók, bár terepjárós vonásokkal rendelkeznek, zömében mégis városban futják a kilométereket. Ezért a hajtási rendszerük sem sugall elpusztíthatatlan érzést, és a legtöbb tulajdonos az összkerékhajtás előnyeit csak akkor veszi észre, amikor a teniszpályáról kihajtva a befagyott bocsolyából próbál kilőni.

Bár a Nissan sem kívánja a Mercedes G terepjáró képességeivel felruházni az X-Trailt, mégis nyújt valami pluszt a vetélytársakkal szemben. Terepjáróknál fontos tulajdonság a gázlómélység és a terepszög, amiben a Nissan szabadidőautója jobbat nyújt a kategória krémjénél.

Belső terében a Nissan nem a szabadidőautókkal, hanem a kompakt egyterűekkel veszi fel a versenyt. A gyár szerint igazából csak négy egészséges méretű felnőtt és azok csomagjai férnek el kényelmesen, de az utastér tág tartományban variálható. A hátsó támla és ülőlap osztottan előredönthető és kiszerelhető, lehajtva pedig egy síkot képez a csomagtartóval. A praktikusságra jellemző, hogy számtalan pohártartónak alakítottak ki helyet, amelyek közül kettő hűthető illetve fűthető is. A hátsó utasok pohártartója szükség esetén egy mozdulattal eltávolítható és áthelyezhető az első utasok közé. Még egy előnye van a hasonló szabadidőautókkal szemben az X-Trail-nek a gyártó szerint, méghozzá az, hogy a legnagyobb napfénytetővel rendelkezik.

Az X-Trail a Nissan MS padlólemezére épül. Erre az alapra készítik az Almerát, a csak Japánban árusított Bluebird-öt, az Almera Tinót és az új Primerát is. A 4,51 méter hosszú X-Trail 12 milliméterrel rövidebb a régi Priméránál. A csomagtér az ablakok vonaláig 410, a rolóig pakolva 350 literes. Burkolása műanyag, így a csatakos bakancs után könnyen takarítható. Ennek hátránya azonban, hogy csúszik, így a mentőládából és a tartalékizzókból álló egységcsomag ide-oda mászkál.

A Nissan X-Trail összkerékhajtási rendszere elektronikus, a vezérlő szoftver szükség esetén automatikusan kapcsol hajtást a hátsó kerekre. A rendszer az All Mode 4×4 fantázianevet kapta. A műszerfalon található LOCK kapcsolóval a zárható a tengelykapcsoló, ilyenkor 57:43 arányban oszlik meg a nyomaték az első és a hátsó tengelyek közt.

Az X-Trail megkapja az elektronikus menetstabilizáló elektronika legújabb változatát, az ESP+-t, amely már nem csak egy kereket tud egyidejűleg fékezni vészhelyzet esetén, hanem többet is.

Két motorral rendelhető az X-Trail, egy 2,0 literes benzinessel és egy 2,2 literes turbódízellel. A 140 lóerős benzines automata és kézi sebességváltóval is választható. Sokkal jobban illik azonban az autóhoz a 2,2 literes dízel, mely csak kézi váltóval létezik. Teljesítménye nem kiemelkedő, 114 lóerő, viszont 270 Nm-es nyomatékát már 2000-es fordulatnál leadja.

A legolcsóbb X-Trail kétliteres motorral, kéziváltóval, Comfort P1 felszereltséggel 6 990 000 forintba kerül. Ebben a változatban a légkondicionáló nem széria és légzsákból is csak kettő jár. A jobban felszerelt modellekben a két első légzsák mellett oldallégzsák és automatikus légkondicionáló is van. Az dízelmotorral szerelt alapváltozat ára 8 390 000 forint.

Magyarországon a Nissan X-Trail 13