1999 végén, amikor az első Thalia forgalmazását megkezdték, még a legoptimistább előrejelzések sem mutatták meg, hogy ennyire kedvelt lesz a Clio lépcsőshátú változata, a Thalia. Az elmúlt két és fél év alatt 125 ezer Thalia kelt el. Legnépszerűbb egyik szülőhazájában, Törökországban volt, de Magyarországon is szépen fogyott. A tavalyra tervezett 2000-2500 helyett közel 6300 kelt el belőle hazánkban. A nagy sikerre való tekintettel egyre több gyárban kezdődött meg a Thalia összeszerelése – elképzelhető, hogy hamarosan Oroszországban is belefognak a gyártásba -, és az új Thaliát már jóval több országban árusítják majd, mint elődjét.
A külső módosítások azonnal szembeötlenek. Az új Thalia egy az egyben örökli a tavaly megújult Clio frontrészét. Az új fényszóróval és a módosított hűtőráccsal a Thalia is bekapcsolódik a Renault új designkorszakába, melynek legtekintélyesebb képviselője a Vel Satis és az Avantime. Hátul már nem ilyen korszakalkotó a változtatás, de a praktikumot jobban szolgálja: a fényezett lökhárítóra fekete koptatócsíkot szereltek. A csomagtartó mérete szerencsére nem változott, továbbra is rekordméretű, 510 literes. A külső változtatások része még, hogy az alapváltozat is 14 colos felniken gördül, a sportváltozatra pedig látványos könnyűfém kerekek kerülnek.
Belül is teljesen átalakul a Thalia. A volán és a műszeregység a Clióból érkezik, de a műszerek árnyékolója például más alakú. A középkonzol az előző Thalia és a jelenlegi Clio formáiból is merít. A Thaliában pár kapcsolóval kevesebb van, és ami maradt, az is máshol kapott helyet. A jobban felszerelt modelleken a középkonzol tetején központi kijelző világít, mely a pontos idő és az aktuális rádióállomás neve mellett a külső hőmérsékletet is megjeleníti.
A Thaliában hajszálnyival rosszabb minőségű anyagokat alkalmaznak, mint a Clióban. A megújult autó minőségi benyomása mégis elsőrangú, így a kevésbé jó tényleges minőségért kárpótol az érzet. Fiatalos, vidám és az előbb említett minőségi hatást szolgálja, hogy a műszerfal kéttónusú, a felső rész sötét, az alsó pedig világos. Kibővült a színválaszték az üléskárpitok terén is. Az anyagok jobb minőségűek, a minták az üléshuzaton is fiatalosak, a színek vidámak.
Néhány éve a Renault a biztonságosságot is az autói mellett szóló legfontosabb érvek egyikévé tette. Ennek fényében lépésről lépesre minden modelljét ellátja a legfontosabb biztonsági eszközökkel. Így a megújult Thalia alapváltozatában is széria a két első légzsák, az öt darab hárompontos biztonsági öv és fejtámla, de a Dynamique-hoz már blokkolásgátló is jár. Felárért oldallégzsák is rendelhető.
A jelenleg kéttagú motorpaletta az új Thaliában megduplázódik. A 8 szelepes 75 és a 16 szelepes 1,4-es benzinmotorok mellett új a sorban az 1,6 literes, 105 lóerős benzin és az 1,5 literes, 65 lóerős dízelmotor. Mindkét új motorváltozattal összeismerkedtünk a Prága környéki próba alkalmával.
Csekély fogyasztása, kedvező dinamikája és nem egészen 2,6 milliós ára miatt mi legjobban a dízel Thaliát kedveltük meg. A másfél literes dízelmotor hasonló menetteljesítményekhez segíti a Thaliát, mint ferdehátú testvérét, a Cliót. Végsebessége 162 km/óra, gyorsulása 0-ról 100-ra 15 másodpercig tart. A rövid fokozatoknak köszönhetően városban fürgén lehet közlekedni a dízel Thaliával, de autópályán sem fogy ki a szuflából. Mindeközben óvatos gázpedálkezeléssel akár 4,5 literes fogyasztás is realizálható.
Az új benzinmotor más végletet testesít meg. A 105 lóerős 1,6-ossal 190 km/óra a Thalia végsebessége, gyorsulása pedig hajszálnyival 10 másodpercen belül van 100 km/órára. Ezzel a motorra kicsit sportosabb autózásra is sarkalható a Thalia. A 105 lóerősért 125 ezer forinttal kell többet fizetni, mint a 98 lóerős 1,4-esért. A plusz pénzért jobb menetteljesítményt és szélesebb gumikat kapunk.
Szemből nem, belülről alig, vezetéskor azonban biztosan meg lehet különböztetni a Thaliát a Cliótól. A modellfrissítéskor módosították a Thalia kerékfelfüggesztését is, de csak finoman. Az autó továbbra is inkább békés családi autózást tesz lehetővé, mint vadulós tempósat. Kanyargós úton sem a vezetőnek, sem pedig utasainak nem élvezet a gyorsabb haladás. Ha a hatalmas bendőjű csomagtartó adottságait kihasználjuk, vagyis telepakoljuk, valószínűleg konszolidálódik a helyzet.
Az új Thalia a korábban alkalmazott felszereltségi elnevezések helyett átvette a többi Renault-nál alkalmazott Authentique, Expression és Dynamique neveket. Magyarországon megjelenik a kínálatban egy negyedik lépcső, az Authentique Plus is. Az alapváltozat az Authentique, mely tartalmazza a két első légzsákot, az öt fejtámlát és az öt hárompontos biztonsági övet. Az Authentique Plus állítható magasságú szervokormánnyal és első elektromos ablakemelővel nyújt többet. Az Expression kivitelben e mellett többek közt széria a rádiósmagnó, a távirányítós központi zár, az állítható magasságú vezetőülés és a fordulatszámmérő. Ezeken felül a sportos Dynamique-ben széria a blokkolásgátló, az elektromosan állítható és fűthető tükör, valamint a külsőhőmérséklet-kijelző.
A végére hagytam a Thalia megújulásának legszebb pontját, az árát. Az új Thalia ára alig emelkedik: az olcsóbb modelleknél 25, a drágábbaknál 50-55 ezer forint a különbség, így a legolcsóbb Thalia 2,2 millió forint, és a dízelért is alig kell 2,5 milliónál többet fizetni. Ha beleszámítjuk, hogy a megújulás mellett a felszereltség is bővül, akkor a különbség szinte teljesen elsorvad.
Magyarországon már kifutottak a régi Thaliák, az újak pedig folyamatosan érkeznek Törökországból. A helyi beszállítók miatt a Thalia ára alacsonyabban tartható, mint a Clióé, ám a felhasznált anyagok eltéréséből nem származik semmiféle hátrány.