Nyers erő - Ford F-350 V10
Az a gyártó, amelyik a kínálatban és az egész világról összesereglett versenytársakban bővelkedő tengerentúli járműpiacon két év alatt egymillió pickupot értékesít, valószínűleg érti a mesterségét. A piacot annak idején alaposan „felforgató” Ford F-sorozat tagjaira ez idő alatt oly gyakran esett az igényes vásárlóközönség választása, hogy 2001-re elérték a hétjegyű eladási darabszámot.

Al Giombetti marketingvezető szerint a fejlesztők tisztában vannak azzal, hogy az F-sorozat vásárlói – noha a sokoldalú járműveket számtalan célra használják – egyöntetűen nagy teljesítményű és nyomatékos motorokat szeretnének autóikba. Az új kínálatot alkotó háromtagú motorcsalád megfelel eme elvárásoknak.

Az 5,4 literes, V8-as hengerelrendezésű, Triton névre keresztelt erőforrás hengerfeje egy vezérműtengelyt tartalmaz, legnagyobb teljesítménye 260 lóerő 465 newtonméter maximális forgatónyomaték mellett. A dízelmotort kedvelők számára a 7,3 literes Power Stroke V8-as öngyulladásos motor kínál kedvező alternatívát, amelynek teljesítménye kézi kapcsolású sebességváltó esetében 275, automatikus váltóművel pedig 250 lóerő. A turbódízel bődületes forgatónyomatéka – a két eltérő teljesítményhez igazodva – 690 és 670 newtonméter. Igazi csemegének számít a 6,8 liter hengerűrtartalmú Triton TM tízhengeres, benzinüzemű „V” hengerelrendezésű motor, 310 lóerővel és 565 newtonméter maximális nyomatékkal.

Az Otto-motorok alapkivitelben ötfokozatú manuális sebességváltót kapnak, amelynek megfelelően megválasztott áttételei segítségével a vezető a hajtóművet pillanatok alatt a maximális fordulatszám-tartomány közelébe pörgetheti. A Power Stroke turbódízel erőforrás szériakivitelben hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóművel kerül forgalomba.

Az extraként megrendelhető, négyfokozatú automatikus sebességváltó szabályzóegysége vontatási üzemmód esetére a kapcsolási karakterisztikák széles választékával rendelkezik. Más és más kapcsolási séma szerint dolgozik ugyanis a váltómű hegyes-völgyes vidéken, különösen nehéz vontatmányok esetében, vagy akár nagy tengerszint feletti magasságban, kanyargós utakon. A váltókaron egy overdrive-szabályzó kapcsoló is található, amelynek segítségével a negyedik fokozat közvetlen mechanikus áttételt adó funkciója (overdrive) a vezető igényei szerint lekapcsolható. Ekkor a váltó a harmadik fokozatban maradva tartós és erős lejtmenetben maximális fékezőnyomatékot közvetíthet a hajtott kerekekre.

Mivel az F-sorozat tagjait tulajdonosaik a legkülönbözőbb célokra használják, gyakorta merül fel igény a külső berendezések meghajtására. Az ötfokozatú váltó alapkivitelében jobb és bal oldalon, míg a hatfokozatú és az automatikus sebességváltó a bal oldalán rendelkezik külső lehajtással. A felmérések szerint a vásárlók mintegy 85-90 százaléka vontatásra is használja Ford pickupját. Ez évtől az ehhez szükséges szerelvényeket tartalmazó vontatási csomag már az alapkivitelhez tartozik. A maximális vontatható tömeg nem kevesebb, mint 4500 kilogramm, azonban a platófelületre épített nyeregszerkezet segítségével ez több mint 6500 kilogrammra növelhető.

Az F-250 és F-350 modellek esetében számos kiegészítő műszaki módosítás rendelhető, amelyek segítségével a járművek szélesebb körben alkalmazhatók speciális feladatokra is. A duplakerekes hátsó tengellyel szerelt változatok összkerékhajtással is kaphatók. A hátsó tengelynek eme kialakítása jelentősen növeli az útfelületre átvihető nyomaték nagyságát, a vontatás közbeni stabilitást, illetve természetesen a megengedett legnagyobb hátsótengely-terhelés értékét is.

A nehéz körülményekre adaptált felfüggesztéseket tartalmazó csomag megerősített első, valamint kiegészítő hátsó rugókat és lengéscsillapított kormányművet foglal magában. A hóeke felszereléséhez, lakókocsi vontatáshoz és a megnövelt elsőtengely-terhelhetőség eléréséhez további felszereltségcsomagok rendelhetők.

További hasznos kiegészítőket kínálnak az F-sorozat számára. A raktérben két elválasztó segítségével 4×8 darab rakodópolc helyezhető el, külön-külön használható részekre osztva a rendelkezésre álló teret. A rakfelület sarkaiban elhelyezett rögzítőfülek segítségével szinte bármely fajta rakomány biztonságosan helyezhető el szállítás közben. A raktér hátsó ajtaja szükség szerint (nagyméretű rakomány, vontatás) eltávolítható.

A belső tér komfortja nem csupán azok számára igen fontos, akiknek a fülke egyben a mindennapi munkahelyet is jelenti, hanem azon vevőknek is, akik csupán szabadidős tevékenységre kívánják használni autójukat. Az F-250/350 modellekbe ennek érdekében állítható kormányoszlop, sebességtartó elektronika, valamint hat irányban állítható és fűthető vezetőülés is rendelhető.

Az F-250-es és 350-es modellek Kentuckyban, a Ford louisville-i gyárában gördülnek le a gyártósorról. Hazai értékesítésükről továbbra sincs szó.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi októberi számában olvashatja.