Iveco EuroCargo Tector - Változatlan külső, megújult belső
A legfontosabb előrelépést természetesen az új motorok jelentik: a Tector erőforrások a személyautóknál már bevált közös nyomócsöves technológián alapulnak, amelynek lényege, hogy az üzemanyagot egy közös nyomócsövön keresztül, nagy nyomással juttatják a befecskendező fúvókák közvetítésével az égéstérbe. A Tectorban már hengerenként négy szelep végzi az égéstér gázcseréjét, az elektronikus motorfelügyelet pedig a lehető legpontosabb vezérlést biztosítja.

A motorcsalád négy- és hathengeres változatokban készül, 129 és 275 lóerő közötti teljesítménnyel. A hathengeresek a későbbiekben változó geometriájú turbótöltőt kapnak. A Tector motorokat négy bakra szerelik, mellőzve ezzel a megoldással a sebességváltó alatti kereszttartót, így a motor kiszerelése és a tengelykapcsoló cseréje válik egyszerűbbé és gyorsabbá. A 150 lóerőnél nagyobb teljesítményű modelleken már az alapfelszereltségbe tartozik a három üzemmódú kipufogófék.

A motorok nyomatékát két új (egy öt- és egy kilencfokozatú) sebességváltó közvetíti a hátsó tengelyhez, a kuplungtárcsa átmérőjét pedig megnövelték 330, illetve 350 milliméteresre.

Az Iveco 3,5 tonna feletti járműveiben – tehát a Tectorban is – ezentúl szériafelszerelés a blokkolásgátló. Az EuroCargo háromcsatornás blokkolásgátlója Knorr-Bremse gyártmányú, amely egy-egy levegő-hidraulikus átalakítót tartalmaz az első kerekek számára, és egy harmadikat a hátsó tengely részére. A két tengely közötti fékerő arányt közvetlenül az ABS elektronikája szabályozza, feleslegesé téve ezáltal a terhelésérzékelő szelepet.

Új opcióként megjelent a nagy teherautóknál egyre elterjedtebb, kormánykapcsolóval működtethető sebességrögzítő, amely azonnal kikapcsol a tengelykapcsoló-, vagy a fékpedál, illetve a kipufogófék szelepkapcsolójának megnyomására. Ez a szerkezet 30 kilométeres óránkénti sebességtől kezdve a gyárilag beállított végsebességig használható. Mindez megkönnyíti a vezető dolgát, főként abban az esetben, amikor a járművet tartósan használják olyan utakon, ahol kisebb a megengedett sebesség az adott országra érvényes előírásoknál. A jármű álló helyzetében a motor fordulatszámát szabályozhatjuk a sebességrögzítővel, amennyiben van a járművön mellékhajtás.

Az opciós listán szereplő indításgátló-rendszer több érdekességet is tartalmaz: működésbe lépése az ismert módon, automatikusan történik, vagyis akkor aktiválódik, mikor kihúzzuk az indítókulcsot a gyújtáskapcsolóból. A kulcsba épített elektronika a Tector motorelektronikájának integrált része, amely a gyújtáskulcs visszahelyezésekor ellenőrzi a kódszámot. Ebből logikusan következik, hogy a járművet csak az eredeti kulccsal indíthatjuk be, másolás, másik kulcs használata szóba sem jöhet. Természetesen szükség esetén a gyár előállíthat az eredetivel megegyező indítókulcsot.

Kérhetünk a Tectorhoz motor üzemóra-számlálót, amely menet közben és álló helyzetben is működik. Ezt a műszert a középkonzol bal alsó részére szerelik. Ajánlott extra lehet még az Iveco Check Control. Ennek a rendszernek a segítségével ellenőrizhető a vezetőülésből a motorolaj, a hűtőfolyadék, a szervokormány és az ablakmosó-tartály szintje, a fékbetétek kopása és a külső világítás működése.

A kívül szinte érintetlenül hagyott vezetőfülkében néhány, most bevezetett megoldás segíti a sofőr munkáját és fokozza komfortérzetét. Rakodóhely került a szélvédő feletti konzolba (eddig itt csak a magnórádió kapott helyet), a vezető és a kísérő feletti tárolóhely pedig elhelyezkedéséből adódóan kívülről már nem látható, így a bennük elhelyezett értékek nem csábítanakellopásukra.

A kétszemélyes kísérőülés támlája lehajtható, így asztalként funkcionál, amelyen italtartó, zseb és egy kisebb tálca is található. A Tector hálófülkéjében az ágyak vastagabb párnázást kaptak, ami főleg a hazai vásárlóknak jelentős előny, hiszen az EuroCargót a magyar fuvarozók többsége nemzetközi útvonalakon üzemelteti.

A Tector hatékonyabb is a korábbi modelleknél: míg régebben nagyobb teljesítményigény esetén már hathengeres erőforrásokra volt szükség, addig a Tector még a 170 lóerős teljesítményt is négyhengeres aggregátokkal biztosítja, amelyeknek tömege jóval alacsonyabb, mint a hathengereseknek. Ez pedig a hasznos teherbírás növekedését vonja maga után: ha tehát valakinek nem elég az EuroCargo alapteljesítménye és ezért a 150, illetve 170 lóerős változatokat választja, annak még nem kell lemondania az alapkivitel kedvező terhelhetőségéről.

Annak ellenére, hogy az alapkonstrukció lényegében nem változott, a tervezők – főként az új motoroknak köszönhetően – számos olyan jó tulajdonsággal vértezték fel az EuroCargo Tectort, mint a korábbi változatokéhoz képest 3-4 decibellel alacsonyabb zajszint, jelentősen csökkentett károsanyag-kibocsátás (ami az Euro 3-as környezetvédelmi előírásnak is megfelel), az elődhöz képest könnyebb és gyorsabb karbantartás, valamint a komfortosabb vezethetőség. Ráadásul az is a Tector mellett szól, hogy a jármű vételára továbbra is kedvezően alakul.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi májiusi számában olvashatja.