Golf I GTI kaméleon bőrben
Laci, az autó tulajdonosa már kölyökkora óta vágyott egy különleges autóra. A német technika iránt érzett vonzódásából adódott, hogy felnőttként csakis Golf lehet az áldozat. A több éves Scene „begyűjtés” is erősítette benne az elhatározást: GTI minden áron! Jogsi kész, munka ezerrel, jöhetett az álmok formába öntése. Az „ismerd meg hazádat” jelszó lebeghetett Laci előtt, hiszen szinte az egész országot bejárta, mire ráakadt a megfelelő gépre, amit 1998-ban, egy újsághirdetésben talált. Kecskeméten állt bizományban egy autókereskedésben, azonnal el is mentek érte. „Ahogy megláttam a telepen, tudtam: Ő kell nekem.”

A 80-as évjáratú autó kívülről is nagyon szép állapotban volt, Ibiza-kék fényezéssel, 1.6-os befecskendezős motorral került eladó sorba. A próbaút is meggyőzőre sikerült, úgyhogy rövid alku és búcsúzás után gazdát cserélt a Golf. Az akkori tulaj barátnője meg is könnyezte a verdát, úgyhogy biztosan nem volt rossz kezekben.

Új szerzeményről lévén szó, Murphy bácsi úgy gondolta, ideje közbelépni. Útban hazafelé a kuplung mondott csődöt, a további utat tréleren tette meg az autó. „Na, ez is jól kezdődik!” – gondolta a kissé levert tulaj, akinek pénztárcája ötvenezerrel lett vékonyabb, és még szinte ki sem tudta élvezni az új masinát.

A pechsorozat persze nem ért véget, a „hozzáértő” szerelő ugyanis sima 1.6-os alkatrészeket tett vissza az autóba, a következményre azt hiszem, nem kell kitérnem… „Újabb köteg pénz csúszott ki a kezeim közül.” Ezek után három évig tett jó szolgálatot, mire megérett a felújításra, persze a csere gondolata fel sem merült.

A felújítás szokás szerint a Golf darabokra szedésével kezdődött. A teljesen kibelezett kasztni átkerült a lakatoshoz, ahol négy hónapot töltött. A lakatos nagy „bánatára” Laci tele volt ötletekkel, melyeket a külföldi újságokból merített. Az Audi kilincsek és az egykaros ablaktörlő beépítését a szaki alapból nem vállalta, de igazán csak attól állt égnek a haja, amikor egyik reggel Laci beállított egy Yamaha tanksapkával. Becsületére legyen mondva, nagyon szépen illesztette a karosszériához. Ki lettek cserélve a sárvédő-ívek, küszöbök, a lefalazáskor a csomagtér ajtóról eltűntek a feliratok, az embléma, az ablakmosó fúvóka, az ablaktörlő lapát és a zár is a kukában végezte. Az autó oldaláról lekerültek a díszlécek, és a lyukak is eltűntek a hegesztés során. Ki lett javítva az összes rozsdafolt és kezdődő korrózió. A munka befejeztével teljes alváz és üregvédelmet kapott a kasztni. A számla kiegyenlítésekor kétszáz egységgel lett üresebb a malacpersely.

Az autó a fényezéssel vált igazán egyedivé, de ennek az volt az ára, hogy két hónapot állt a fényező műhelyében. Gondos előkészítés után kapta meg a végleges szín- és lakkréteget. Amikor az autó kigurult a műhelyből, egy másik GTI ára volt ráfújva. Az összhatás azonban mindent feledtet.

Az autó összerakása volt soron. Új első lámpák és színtelen indexek kerültek a régiek helyébe, a hátsók pedig piros lámpafestékkel lettek följavítva. Jól megérdemelt helyén feszíthet a gyári GTI spoiler és a 16V antenna. A futómű, ismerve a magyar útviszonyokat, eredeti állapotában maradt, pedig ahogy a tulaj fogalmazott: „szívem szerint porig ültetném!”. A „régi” MOMO felnik eladása után dögös STEFFAN felnik kerültek a verdára 7×14 ET 15-ös méretben, melyeken 175/60-as Good Year papucsok feszülnek. A motor és a motortér is változatlan maradt (1,6 GTI), mert a további tervekben szerepel egy nagyobb, 16V erőforrás beszerzése, amit aztán agyon lehet polírozni, krómoztatni.

Az autó belseje is átesett kisebb átalakításon. A gyári ajtókárpitok és a tetőkárpit is cserére szorult, ezt a munkát egy nyugdíjas mesterre bízták. Az öreg régről ismerte Lacit, először a robogója ülését varázsolta újjá fél áron, és felajánlotta segítségét bármilyen kárpitos munkához. De arra nem számított, hogy évekkel később az ifjú motoros egy autóval állít be hozzá. Már a kapuban fogta a fejét, de később beadta a derekát, így kaptak az ajtók bársonyborítást. Ehhez jól illik a feketére flokkolt műszerfal. Az utazók kényelmét szolgálják a harmadik generációs Golf-ülések. A műszerfal és a kiegészítő műszerek óraszámlapjai kifehéredtek, a mutatók narancssárga tónusúak lettek. Könnyűfémből jutott az utastérbe is, a váltógomb, a Jamex pedálok és a taposó lemez mind alumíniumból készült. Az autó kézbentartásáról egy 32-es MOMO Corse sportkormány gondoskodik.

Már csak a zene hiányzott az autóból, melyre a megoldást egy Clarion CD-s rádió jelentette. A hanghatást egy Helix első szett, hátul pedig két darab háromutas-hangszóró fokozza, a dübörgésről egy Magnat láda gondoskodik. A kész autó 1.4 millió forintban van.

Az első próbaúton Laci legnagyobb óvatossága ellenére is, egy „utak királya” Suzukis majdnem rommátörte az autó hátulját. A lélekjelenlét és a hirtelen padlógáz mentette meg a kicsikét, és a tulajt egy szívinfarktustól.