Opel Meriva: Ismét egyterűben gondolkodik az Opel
Ami a Zafirával egyszer már nagy sikerrel járt, azt kísérli meg most egy kategóriával lejjebb is az Opel. Az Astrára épített egyterű abban nőtt kategóriatársai fölé, hogy hétszemélyes utastere az ülések kiszerelése nélkül rendezhető kétszemélyessé. A kiskategóriás egyterűk közt indul hadba az Opel Meriva, mely hasonló módszerekkel igyekszik konkurenseit legyőzni.

FlexSpace, vagyis rugalmas tér a Meriva különleges üléskialakításának neve. A Zafirában alkalmazott Flex-7-hez hasonlóan a FlexSpace lényege is az, hogy az utastér átrendezéséhez nem kell egyetlen ülést sem kiszerelni. Alapfelállásban a Meriva ötszemélyes, de egyszerű mozdulatokkal a háromszemélyes hátsó üléspad először kétszemélyessé alakítható, majd nyom nélkül eltüntethető a padlóban. Ilyenkor a teljesen sík raktér 1,7 méter hosszú, és 1,3 köbméternyi csomagot képes elnyelni.

Az üléseket alapállapotba állítva a rolóig 374 literes a csomagtartó, az üléstámlákig pakolva 491 liternyi tér áll rendelkezésre. Dicséretes, hogy a kötelező tartozékok nem bóklásznak a csomagtartóban, hanem saját 56 literes dobozt kapnak, ahol bőven jut még hely számtalan elrejtendő apróságnak.

Ha nem teherautónyi raktérre van szükségünk, hanem utasokat szállítunk, a hátsó üléssor szinte számtalan variációban elrendezhető. A keskenyebb középső ülés utas híján lehajtható és ilyenkor a két szélső közelebb tolható egymáshoz. A szélső ülések előre-hátra tologathatók, a háttámla szöge széles tartományban állítható.

Ez az ülésállítási metódus teljes egészében megegyezik a Vectrára épülő Signum hátsó üléssorának állítási lehetőségével. Abban is megegyezik az autó a Signummal, hogy a Merivába is rendelhető „Travel Assistant” elnevezési tárolóbox a középső ülés helyére. Ez a többfunkciós könyöklő hatalmas rekeszt, egy tálcát valamint két pohártartót foglal magában. Ha mégis szükség van a középső ülésre, akkor sem kell a doboztól megszabadulni, mivel egyszerűen a csomagtartó felé hajtható.

A hátsó utasok további kényeztetése érdekében a Zafirához is rendelhető DVD-lejátszó is rendelkezésre áll, vagy vásárolhatunk külön szabályozható hifit a hátsó utasok számára. Ebben az esetben a hátul ülők fülhallgatón keresztül akár CD-t vagy magnót is hallgathatnak, míg elöl a rádió szól.

Mivel a négy métert néhány centivel túlnövő Meriva alig hosszabb a mai kisautóknál, 2,6 métert meghaladó tengelytávja azonban nagyobb, mint az Astráé, nem lehetett egyetlen korábbi Opelt sem kiinduló autónak használni a tervezéskor. A kiskategóriás egyterű fejlesztése brazil-német együttműködés eredménye, így Chevrolet és Opel Meriva néven is piacra kerül majd.

Európába csak tavasszal érkezik meg az autó, míg a tengerentúlon már most megvásárolható. A Meriva a Corsa első és az Astra kombi hátsó kerékfelfüggesztését, valamint a Vectra elektromos szervokormányát kapja meg. Az európai modell utasterének első traktusa nagyon hasonlít a Corsáéhoz. A középkonzol, a kormány, a műszerfal és a szellőzőrácsok a kis Opelből érkeznek, de jó néhány részlet csak a Meriva sajátja.

Tárolórekeszekben az utastér első részében is gazdag a Meriva. A kesztyűtartó igen terebélyes, de nagy zsebet vájtak az első ajtókba is. A sebességváltó előtt két pohártartó található.

Az Opel Merivához a piacra kerüléskor egyetlen, 1,7 literes, 75 lóerős turbódízel és három benzinmotor választható. A Combóhoz is kérhető 87 lóerős 1,6-os benzinmotor az alap, egy lépéssel feljebb találjuk a 16 szelepes 100 lóerős 1,6-ost, a csúcs pedig a 125 lóerős 1,8-as Corsa GSi motor.

Már a bemutatástól kezdve rendelhető a 100 lóerős 1,6-os motorhoz az Easytronic váltó, mely egy hagyományos automata váltót megközelítő kultúrával működik, és a kézi váltók fogyasztását hozza. Fél évvel később az 1,8-as motorhoz is választható lesz ez a váltó. Szintén 2003 őszétől lesz kapható az újabb dízelmotor. Ez a motor is 1,7 literes, de már közös nyomócsöves befecskendezésű és 100 lóerős. Az Opel első common-rail motorja a többi modellbe is elérhetővé válik majd.

Németországban a Meriva alapfelszereltsége a szokásos tételeken túl tartalmazza a két első és két oldalsó légzsákot, valamint a blokkolásgátlót. Felár ellenében függönylégzsák is rendelhető majd. Hazánkba a Meriva az európai premierrel egy időben érkezik, vagyis 2003 tavaszán, de még ismeretlen áron és alapfelszereltséggel.