Amikor még Ferdinand Piëch idején felvetődött, hogy luxusautót kellene készítenie a Volkswagennek, számos negatív kritika látott napvilágot házon belül is, mondván, mit keresne egy tömegautó-gyártó egy ilyen exkluzív körben. Könnyen lehet, hogy a VW ellen irányuló hadjárat forrásai a különleges pozíciójukat féltő luxusautó gyártók voltak, akiknek nem mindegy, ha a Volkswagen zászlóshajó sikerén világszerte több ezer eladást elbuknak.
Tudják jól a Volkswagennél is, hogy nem babra megy a játék, ugyanis bármilyen apró gikszer történik a Phaeton bevezetése kapcsán, az ellendrukkerek gerjesztette „Na ugye, megmondtam!” gondolat a kisebb modellekre is kihathat. Épp ezért csúszott a luxus Volkswagen startja fél évet, amikor valamilyen bagatell probléma felmerült a gyártás előtt.
A Phaeton osztályába tartozó legfőbb versenytársak érvei közül az első számú, hogy a Volkswagennek nincs presztízse a felső- vagy luxuskategóriában, amire még a legdörzsöltebb marketingesek sem tudnak igazán mit mondani. Való igaz, hogy ebben az osztályban, ahol az ár csak másodrangú tényező, a Volkswagen név nem cseng túl jól. Korábban felvetődött, hogy önálló márkaként vezessék be a Phaetont, mint a Toyota a Lexust, vagy a Mercedes a Maybachot, de a Volkswagennél végül elvetették ezt az ötletet, és a reklámkampány során inkább előny próbálnak kovácsolni a „népautó” márkanévből.
Magyarországon csak három Volkswagen márkakereskedésben szervizeltethető a Phaeton és csak ezekben a szalonokban rendeznek be egyedi megjelenésű Phaeton Centrumot, de Európa többi országában is hasonló az arány az országos márkakereskedő hálózathoz viszonyítva. Ezzel az autó exkluzivitását kívánják hangsúlyozni, mint ahogy ezt teszi a Phaetonok csiszolt parkettával burkolt üvegfalú gyára is Drezdában.
Különlegesek az autóval járó szolgáltatások is, mint például a Phaeton teljes élettartamára kiterjedő 0-24 órás Exkluzív Mobilitásgarancia, ami a csereautótól a szállásfoglalásig nyújt segítséget külföldön és belföldön egyaránt, vagy a sajátságos vevőszolgálati funkció. A Phaeton Centrumokban külön sarkot alakítottak ki a luxus-VW számára, ahol az ügyfelek nyugodt körülmények közt állíthatják össze saját autójukat. Számítógép segítségével választhatnak az ötféle intarziás fabetétet vagy a számtalan belső színharmónia közül, miközben egy plazmatévén figyelhetik, hogyan is mutat ez majd új Phaetonjukban. Kérésre az üzletkötő laptopjával és a fabetéteket, valamint a fényezési mintákat tartalmazó bőröndjével fel is tudja keresni az elfoglalt érdeklődőket.
Új területre merészkedik a Pheatonnal a Volkswagen, ahol már nem elég a Golfnál vagy legújabb már a Polónál is hangsúlyozott „minőség érzet”, ami a látható, tapintható és sugárzó minőség jelenti. A Phaetonnál minden egyes műanyagnak vagy szőnyegnek kiváló anyagból kell készülnie, még ott is, ahová a tulajdonos feltehetőleg sosem fog nyúlni. Ezzel kicsit ellentétes, hogy a hátsó ajtók térképzsebének belsejét durvább szövet borítja, mint az elsőkét. Kár ezért az apró hibáért, mivel a többi helyen, még az ülések alatt is kiváló anyagokat vonultattak fel.
A Phaeton utasterében minden luxustermék elérhető, ami csak autóba rendelhető manapság. Az első ülések 18 irányba állíthatók, hűthetők-fűthetők, és hosszú úton jól jön, hogy masszírozzák is az utasokat. A fakormány hőmérséklete is szabályozható. Sofőr autóról lévén szó, a hátsó üléssorba is rendelhető masszírozó, hűthető-fűthető ülés. Kérésre a hátsó háromszemélyes üléspad kétszemélyes lehet, középen multifunkciós konzollal. Felárért a hátsó fejtámlák is elektromosan mozgathatók, akárcsak az első övek magassága.
Ha elöl és hátul is 190 centi feletti utasok ülnek, a hátsó lábhely már eljut teljesítőképessége határához, de ez jövőre orvosolható lesz, ugyanis várhatóan a páncélozott kivitellel egyszerre mutatják be a 7 centiméterrel megnyújtott hosszabb tengelytávú Phaetont is.
16:9-es kijelzőt tartalmaz a középkonzol, melyen akár DVD-t vagy tévét is nézhetünk egy kis plusz pénzért. A sok száz funkciót tartalmazó rendszer kezelése még az első perecek alatt sem nehézkes. Érdekes megoldás, hogy a szellőzőrácsokat motorosan mozgatható fabetét rejti el, ha nem fújnak be levegőt.
Elsőként két motorváltozat áll rendelkezésre, a régóta ismert V6-os 3,2 literes benzinmotor 241 lóerős teljesítménnyel és 315 Nm-es nyomatékkal, no meg a 6,0 literes W12-es 420 lóerővel és 550 Nm-es nyomatékkal. Hazánkban idén 15 autó eladásával számol az importőr, tudtuk meg a Volkswagen márkaigazgatójától, Ferró Imrétől, jövőre pedig már 30-40 Phaeton eladása a cél. Terveik szerint a legtöbb Phaeton nem benzinmotorral kel majd el, hanem a jövő év elejétől kapható 5,0 literes V10-es dízellel. A 310 lóerős, és 750 Nm-es nyomatékot produkáló dízelmotor az eladások 40 százalékát hozza majd jövőre. 2003 második felében még egy benzinmotorral bővül a paletta, egy 4,2 literes V8-assal.
Már a 241 lóerős V6-os Phaeton is elfogadható dinamizmussal mozog, ám az ötfokozatú, kézzel is kapcsolható automata váltó érezhetően visszafog a lendületből. Százra gyorsulni az elsőkerék-hajtású autóval 9,2 másodperc alatt lehet, ugyanez a művelet a hatfokozatú kézi váltóval operálva 8,4 másodpercig tart. A két tonnát meghaladó üres össztömeg miatt a 12 liter körül átlagfogyasztás baráti.
Jóval könnyebben mozog, és ráadásul sokkal szebb hangja is van a Volkswagen legújabb gyöngyszemével muzsikáló W12-es Phaetonnak. A 420 lóerős motorral a kizárólag automata váltóval és 4Motion összkerék-hajtással rendelhető 6,0 literes Phaeton 6,1 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára. Elektronika korlátozza a végsebességet 250 km/óránál, e nélkül a 300-at is megfutná az autó.
Olyan sofőr autóként hirdeti a Phaetont a Volkswagen, melyet hétvégenként az általában jobb hátul ülő üzletember is szívesen vezet. A Phaeton vezetése tényleg élvezetes, a két tonnát meghaladó üres tömeg ellenére sem érezni nehézkesnek vagy testesnek az autót. Szériában jár a légrugós futómű, mely négy fokozatban állítható keménységű a komfortostól a sportosig. Teljesen bekeményítve a Phaeton érezhetően stabilabban fut, ám ekkor már az autópályák kisebb úthibáit is megérezni. Középállásban konszenzusra juthatunk a kényelem és az agilis viselkedés közt. A sebességfüggő szervokormány hangolása nagy sebességnél sem teszi bizonytalanná az irányítást.
Kiváltó autó a Phaeton, megjelenésével, kivitelével és minőségével megállná helyét a luxuskategóriában, már csak az a kérdés, hogy a vevők mennyire fogadják szívesen a Volkswagen számára új dimenziót vagy a luxuskategória számára az új márkát.