Az MX-5-tel megfogalmazott sportos életérzést viszonylag könnyű átültetni egy középkategóriás autóba, és ezt sikeresen meg is valósította a Mazda, viszont egy kisebb, ráadásul egyterű jellegű autó dinamikussá tétele már nehezebb feladat. Ezt a műveletet kell azonban elvégeznie Fordhoz tartozó japán márkának, mivel a modellkínálat lecserélésének következő lépcsője a Mazda2 lesz.
Japánban már idén elkezdődött a Mazda2 kisautó forgalmazása, mely a Demio helyébe lép, és hazájában meg is tartja elődje nevét. A kiskategóriás Mazdát már láthattuk a márciusi Genfi Autószalonon, igaz, akkor még tanulmányautóként, feltűnő fényezéssel és enyhén módosított karosszériával állították ki. Neve is más volt: MX Sport Runabout-ként tűnt fel akkor az autószalonon. Már a tanulmányautó is kiemelte, hogy az új Mazda egyrészt felettébb sportos megjelenésű, másrészt a Runabout utónév a sokcélú használhatóságra utalt.
Két fontos tulajdonságából a fél évvel később színre lépett szériaautó sem veszített, vagyis maradt sportos és sokcélú. Dinamikus maradhatott a Mazda2 annak ellenére is, hogy a koncepcióautón látott sportos díszítések nagy része lekerült róla, bár vadságából kétségkívül veszített a kis-Mazda.
Elődjének sajátos karosszéria felépítését megőrizte ugyan a Mazda2, ám a Mazda-család legújabb jellegzetességei is felkerültek az autóra. Így például ötszögletű a hűtőrács, és az első fényszórók formája is a többi Mazdáét idézi, családi vonás még a kerek fényekből felépülő hátsó lámpa.
Arányaiban a Mazda2 karosszériája olyan maradt, amilyen a Demióé volt, ám tengelytávja és hossza is nőtt. Az utastér méretét nagymértékben befolyásoló tengelytáv 10, a hossz 11 centit gyarapodott. Bár már az első generáció is igen tágas volt az első üléssorban, a Demio kettőt úgy formázták, hogy egy törékeny, 150 centis hölgy és egy 190 centi magas, testes férfi is egyformán könnyen vezethesse.
Javítottak a hátsó üléssor helykínálatán, és egyszerűbbé vált a bejutás is. Ennek érdekében a hátsó ajtók 80 fokban nyílnak, valóban nagy helyet hagyva a hátsó ülések megközelítésére.
Az elődnél is büszkén hangsúlyozta a Mazda, hogy szabadidős tevékenységek eltöltéséhez is kiválóan megfelel kis egyterűjük, így például két mountain bike a kerekek kiszerelése nélkül a hátsó üléssor előrehajtásával elfér az autóban. Szerencsére az új modellen sem butították le az ülések variálhatóságát, így a nagyobb egyterűkön látott megoldásokat vonultatja fel a Mazda2.
Az európai piacra szánt Mazda2 gyártása januárban kezdődik meg a Ford spanyolországi üzemében, Valenciában. A Japánban kapható modelltől eltérően az európai Demio utód Ford-alapú benzinmotorokat kap. A legkisebb motor 1,3 literes, a következő 1,4-es, a legnagyobb pedig 1,6 literes. Ma már egyetlen gyártó sem engedheti meg magának, hogy dízelmotor nélkül bocsásson piacra egy nagy eladási darabszámmal kecsegtető autót, így Mazda2-höz is lehet dízelmotort választani. Az 1,4 literes közös nyomócsöves dízel ugyanaz, mely a Ford Fiestát is hajtja. Fejlesztését és gyártását a Ford és a PSA autókonszern közösen végzi.
Magyarországon várhatóan április környékén kezdődik meg a Mazda2 forgalmazása a benzines modellekkel. Az első dízelek kicsit később, nyár elején érkezhetnek meg az országba. Az autó ára az importőr előzetes tájékoztatása szerint valamivel magasabb lesz, mint a kategória átlaga.