Toyota Avensis 2003 - Csendes forradalom
Európai vásárlóknak és európai tervezéssel készül az új Toyota Avensis. Ebben azonban gyakorlatilag semmi új sincs, hiszen már az 1992-ben piacra dobott Toyota Carina E is hasonló irányelveknek megfeleltetve született meg, innen is származik az Európára utaló E jelzés. Hasonlóképp Európának és Európában készült az 1997-ben bemutatott utód, az Avensis első generációja. Az új Avensis annyira európai, hogy máshol nem is gyártják majd.

Az európaiság fontos mércéje az egyéni arculat, amit a Toyotának eddig nem igazán sikerült eltalálnia ebben a kategóriában. A jól felszerelt és kiváló minőségű Carinák és Avensisek feltűnés nélkül olvadtak a közképbe. A második generációs Avensisnél már végképp nem akarták elkövetni ezt a hibát, így a külső és belső világát nem engedték japán kezeknek megalkotni. Csak az maradt távol-keleti az Avensisben, ami feltétlenül szükséges a japánossághoz, vagyis a megbízható technika és a kiváló minőség.

Az európai design kézzelfogható jelei, a nagyméretű, szabálytalan alakú első fényszóró, mely átlátszó bura mögé költözött, de ugyanígy a hátsó lámpatestek alakja is szakít a hagyományos formákkal. Dinamizmust és erőt sugároz a végig emelkedő övvonal. Nagyautós vonása a karosszériának az övmagasságban kialakított perem, mely egészen a hátsó lámpákig elér.

Modellváltáskor természetes jelenség a méretnövekedés. Az Avensis második generációja a szokásos gyarapodásnál valamivel nagyobb léptékben nő meg, így hossza 11, tengelytávja 7 centivel lesz hosszabb.

Az elődben is igen nagyméretű volt a csomagtartó. Mivel már a lépcsőshátú is 500 literes bendővel rendelkezett, így az utódnál nem volt szükség nagy horderejű beavatkozásra. A kombi és lépcsőshátú új Avensis egyformán 520 literes puttonyt kap, a praktikusan pakolható ferdehátú valamivel kisebb, 510 literes csomagtérrel rendelkezik. A háromféle karosszéria-változat egyébként azonos időben érkezik a piacra, ami Magyarország esetében 2003 áprilisa.

Növekedése mellett kifinomult és csendes utasterével is kategóriája fölé kíván lépni az új Avensis. A Corolla bemutatásakor megtudtuk, hogy az autó tervezésekor külön csapat dolgozott a zaj design-on. Az Avensis-nél sem történt ez másként. Különös figyelmet fordítottak az ajtók csapódásának zajára, illetve tompa puffanására, mivel ez fontos minőségi tényező a legtöbb vásárló szerint. Csendesebbek lettek a motorok, de javítottak a motortér zajszigetelésén is.

Dinamikus, modern és kifinomult az Avensis beltere. A dinamizmusról és a modernségről árulkodik a fémes hatású díszítés, a kifinomultság pedig a részletek megvalósításában rejlik. A Corolláéhoz hasonló a megújult középkonzol kialakítása, melyen minden funkció első pillantásra azonosítható. A legjobb helyen, a műszerfal közepéről nyílik ki a navigációs rendszer kijelzője. A DVD-alapú navigáció távirányítóval, vagy hangvezérléssel is utasítgatható.

A Toyota szerint az új Avensis minden bizonnyal kiváló minősítést fog szerezni az Euro NCAP töréstesztjén. Ennek érdekében számos ponton javítottak a biztonságosságon. Ma már magától értetődik, ha a két első és két oldalsó légzsák szériában jár, de az Avensis még egy légzsákkal megfejeli ezt. Európában először az Avensis kettőben lesz térdlégzsák, mely a vezető lábát hivatott megvédeni frontális ütközéskor. A 18 literes zsák a kormányoszlop alól fúvódik fel.

Négyféle motorral lesz kapható az új Avensis, ezek közül három benzines, egy pedig dízel. Az összes erőforrás a korábbi modellben is megtalálható volt, de mindegyik motort átdolgozták. Erre azért volt szükség, hogy a 2005-ben életbe lépő Euro IV-es környezetvédelmi normát teljesíteni tudják a motorok.

Az alapmotor 1,6 literes, 110 lóerős teljesítménnyel. Csak az erősen árérzékeny piacokon lesz majd kapható az 1,6-os Avensis, így várhatóan Magyarországon is. Európa többi országában a 129 lóerős, szintén változó szelepvezérléses 1,8 literes benzinmotor az alap. 150-ről 147 lóerőre csökken a kétliteres, közvetlen befecskendezéses benzinmotor teljesítménye, de a három lóerős veszteségért cserébe a kétliteres motor tisztább üzemű lesz.

A bemutatót néhány hónapos késéssel követve jelenik meg a kínálatban a D-4D dízelmotor. Az Avenis Versóban már most elérhető motor teljesítménye marad 116 lóerő, de új katalizátorral látják el. A D-CAT katalizátor a Peugeot-knál és Citroëneknél alkalmazott részecskeszűrőt is pótolja. Csak 30 ezer kilométerenként kell nagy átvizsgálásra vinni az új Avensist, viszont olajcserét kell végezni minden 15 ezer kilométer után.

A Toyota szerint az európai vásárlók szeretik, ha autójuk dinamikus viselkedésű, még ha ezzel nem is élnek gyakran. Így az Avensis futóművét ebbe az irányba fejlesztették tovább. Az első McPherson rendszerű felfüggesztés az előd kissé áthangolt rendszere, de hátra a Celica kettős keresztlengőkaros futóművét építették. Ennek köszönhetően nagyobb lett a hátsó nyomtáv, ezért az új Avensis ha nem is megy úgy, mint a Celica, vezetni majdnem olyan jó érzés. Erről alig fél év múlva mindenki saját kezűleg győződhet meg.