Módunk volt több szédületesen menő versenyautóban is helyet foglalni. A legjobban gyorsuló, amiben ültünk Turán Frigyes BMW-je és Kotán Péter turbós ralikrossz Ford Focusa volt. Az idén vezetett nagyszériás autók közül a Mercedes-Benz S 600 és a CL 600 gyorsult a legjobban, Nagy Gergőnek módja volt kipróbálni, milyen érzés 800 Nm-ből és 500 lóerőből álló hátországgal 4,8 másodperc alatt százra gyorsítani. Ennél a 2002-ben vezetett kocsik közül csak a BMW Z8 megy jobban egy hajszállal, egészen pontosan 4,7 másodperc telik el nulla és száz között.
2002-ben több kuriózumnak számító autó is megfordult nálunk, a legkülönlegesebb talán a Renault Avantime és persze a smart crossblade volt. A crossblade-ben tényleg eufórikus hangulatban habzsoltuk az autós élményeket.
A nyomatéka alapján legványadtabb autó is egy smart volt, méghozzá a 45 lóerős alapmodell, büszke 70 newtonméterrel. Ennek ellenére a smartot mégsem éreztük zavaróan alulmotorizáltnak.
A skála másik végén az igazán bivalyerős autók állnak. A Mercedes E 270 CDI forgatónyomatéka 425, az Audi A8 4.2-é 430, a BMW 745i-é 450, a VW Phaetoné 550, a Mercedes S 600 biturbóé 800 Nm volt.
A leggyorsabb autók között a német luxuslimuzinok és a BMW Z8 között holtverseny alakult ki. Mindannyian 250 km/órás végsebességre képesek, amit az elektronika szab meg nekik. Erősen megközelíti ezt az értéket az Opel Vectra GTS: órája gyári adatok szerint 248-nál áll meg.
Munkatársaink idén sem okoztak, vagy szenvedtek autóbalesetet, de nálunk is beszédtéma volt több súlyos baleset. Az idei évben a lengyel zarándokbusz balatonkeresztúri szerencsétlensége mellett Pálffy István és a részegen volán mögé ülő Stohl András balesete foglalkoztatta a közvéleményt.
Ilyenkor mindig nagyobb figyelem jut az autók biztonságának, aminek egyre elterjedtebbé váló, de semmiképp sem egyedüli mércéje az Euro NCAP szabvány szerinti törésteszt. Az Európai Unió, fogyasztóvédelmi szervezetek és jeles autóklubok támogatásával működő Euro NCAP vizsgálatainak idén a Renault örülhetett a legjobban, mivel a Mégane II és a Vel Satis is megkapta a maximális öt csillagot.
Nagyon jól szerepelt a Mercedes is, amely márkánál a C-osztály és az E-Mercedes kiemelkedő biztonságát ismerte el öt csillaggal a szervezet. Öt csillagot kapott a Saab 9-3 Sport Sedan is, de ezeknél az eredményeknél fontosabb az elérhető árú kisautók jó szereplése.
A biztonság a magyar autóvásárlókat is egyre jobban foglalkoztatja, a környezetvédelem inkább csak a könnyen forintosítható fogyasztás miatt fontos. Az egyik legtakarékosabb tesztautónk a 65 lóerős Renault Thalia dCi volt, amely főleg városban autózva sem evett többet 5,8 liternél. Ugyanilyen szerény volt a 75 lovas Volkswagen Polo TDI étvágya is.
A páratlanul takarékosnak kikiáltott autók nem mindig hozták az ígéreteket. Az Opel Corsa Eco nyolc liter fölé felszökő városi fogyasztása nem kis részben arra mutat rá, hogy a legátgondoltabb technika mellett is elsősorban a vezetőn múlik, ki tudja-e aknázni az autója elvi takarékosságát. Méretéhez képest kitűnően fogyasztott a BMW 318d és a Mercedes-Benz E 270 CDI.
Néhány autó tesztelésekor mélyen a zsebébe kellett nyúlnia a cégnek. A városi benzinzabálók egyik éllovasa a Fiat Stilo Abarth volt. Főleg menetteljesítményeihez képest sok a városban elégetett 16-17 liter, aminél gyakori padlógázzal nagyobbra is növelhetjük az étvágyát. A 3,5 literes benzines Vel Satisban szintén egy ötszázasba került minden gázfröccs, de a Nissan eredetű V6-os motor hangja, ereje, futási kultúrája ellensúlyozni tudta a 20 litert verdeső városi fogyasztást. Ugyanennyi elfogyhat autópályán is, de itt az autó úgy siklik 240 fölé, hogy észre sem venni.
Ha a tesztekben a járókelők és az autóstársak viselkedése alapján rokonszenv pontokat osztanánk, a Volvók és a Saabok biztosan legelöl végeztek volna. Ugyanebben a versenyszámban kiemelkedően jól szerepelt volna az Alfa 147, a Peugeot 406 Coupé, vagy a Citroën C3 is. Egy szépségverseny aranyérmére esélyes lenne a Jaguar S-Type és a Saab 9-3 Aero Cabriolet.
Járt nálunk több marcona terepjáró is, közülük az erdészzöld Opel Fronterával nagyon szerettünk közlekedni, élvezve a többiek előzékenységét. A Frontera sokoldalúsága is megfogott minket, mert a dzsip egyben kényelmes kombi is.
Idén több olyan autót is vezettünk, amelynek ára meghaladja a 30 millió forintot. A hetes BMW, a Volkswagen Phaeton W12 vagy az új Audi A8 is olyan autó, aminek kipróbálása maradandó emlék. Az ezüstérmes leget mégis a Mercedes S-osztály jelenti, amelynek Németországban vezetett csúcsmodellje alapáron 42,3 millió forintba kerül. Már ez is olyan nagyságrend, ami ijesztő, pedig a legdrágább autó, amelyet vezethettünk a BMW Z8 volt. A kerekenként 100 lóerős autó listaára 47 millió forint.
A legnagyobb vezetési élményt melyik másik tesztautó adhatta volna, ha nem az Opel Speedster. A minimalista, csörgő-zörgő sportautó abban is egyedülálló a 2002-ben vezetett kocsik között, hogy középmotoros. Józanabb ársávokon belül maradva a Toyota Yaris TS is igazi élményautó: hangos és deszkakemény rugózású, motorja vadul pörög, váltója eszményi, ki lehet fektetni a kilométeróráját és ami a fő: van benne sebességérzet.
Volt olyan tesztautónk, amelyben simán leparkolhattunk volna a legkisebbel. A kétüléses smart & pure annyira apró, hogy könnyen elférne az Opel Vivaro rakterében. A leghosszabb utat idén is egy autószalonra utazva tettük meg ugyanazzal az autóval. A Mercedes A 170 CDI-vel 3226 kilométert autóztunk, míg a genfi kirándulással 2827 tettünk bele a Toyota Priusba, amely műszakilag mindenképpen az év slágere volt.
Jövőre is egymás sarkát tapossák majd az autós újdonságok, a földöntúli luxust kínáló új Rolls-Royce limuzintól a Citroën C2-ig, a Porsche Carrera GT-től a Mazda3-ig. Jövőre is minden nap lesz mire rácsodálkoznunk, nullától 365-ig.
Köszönjük Olvasóink érdeklődését és segítségét, a nekünk írt e-maileket. Minden kedves Olvasónknak Boldog Új Évet Kívánunk!