Audi Pikes Peak quattro - Terepjáró sportlimuzin
Úgy tűnik, az Audi is elérkezettnek látja az időt, hogy a közeljövőben SUV-t (Sport Utility Vechicle – szabadidőautó) gyártson. Ennek előfutáraként tekinthetünk a Pikes Peak quattróra. Immár a német gyártó szinte minden konkurense készít ilyen jellegű gépkocsit. A BMW, a Mercedes, a Volvo, vagy a Lexus kínálatában van SUV, az amerikai gyártókról nem is szólva.

Ezen típusok legnagyobb piaca az Egyesült Államok, így nem meglepő a koncepcióautó névválasztása, és az sem, hogy az USA-ban mutatták be. A Pikes Peak egy körülbelül 4300 méter magas hegy, amely a Sziklás-hegységben a Colorado-fennsíkból emelkedik ki.

Autós körökben ez a hegy igazi hírnevét a Pikes Peak-i hegyi felfutó versenynek köszönheti. Minden évben körülbelül 160 vakmerő versenyző vág neki a mintegy 21 kilométeres távnak, hogy a murvás talajon akár 200 km/órás sebességgel száguldjon. Összesen 156 kanyar van, védőkorlát viszont nincs, így az induláshoz minimum fanatizmus kell.

Ezen a pályán több sikert is magáénak tudhat az Audi. 1985-ben Michéle Mouton győzött. 1986-ban Bobby Unser, 1987-ben pedig Walter Röhrl nyert a híres B-csoportos Audi Sport quattro S1 volánjánál, 10:47,85 másodperces pályarekordot felállítva.

A letisztult, masszív formavilágú autón felfedezhető a terjedőfélben lévő optikai-aerodinamikai elem, az övvonalnál kialakított kis lépcső. Ezt már láthattuk korábban a Volvo típusain és az új 7-es BMW-n is. Ezüstszürke fényezéssel hangsúlyozták ki a karosszéria védelméért felelős ütközőket, melyekbe a hátsó részen a VW Phaetonhoz hasonlóan beleformázták a kipufogót is.

Óriási üvegfelületet találunk a tetőlemez helyén, ami növeli az utasok térérzetét, és komfortosabbá teszi az utazást. Hatalmas 295/770 R 560-as Michelin PAX gumikon trónol a Pikes Peak quattro. A felnik mérete átszámolva 20,6 colnak felel meg. A jelenlegi amerikai tuningtrendnek megfelelően az ötküllős felniket króm borítja. Természetesen a gumik a defektet is jól viselik, levegő nélkül még 200 kilométert képes megtenni az autó, akár 80 km/h-s sebességgel is.

A lámpák a jelenlegi csúcstechnikát képviselik. Elöl az átlátszó bura mögé zárt Xenon Plus fényszórók biztosítanak remek látási viszonyokat a vezetőnek. A hátsó részen pedig LED-sor gyullad fel. Mivel a lámpa a csomagtérajtó kinyitásakor felemelkedik, ezért az ajtó mögé is szereltek helyzetjelzőket, így éjszaka is biztonságosan lehet bepakolni.

Nincs kulcs az ajtókhoz, de ennél még különlegesebb, hogy a kilincsek is a karosszériában pihennek. Csak akkor bújnak elő rejtekükből, ha az érzékelők a tulajdonos érkezését jelzik. Éjszaka kis fények világítják meg a kilincseket.

Nagy hasznát lehet venni terepezéskor és városban is a tanulmányautó másik okos megoldásának, a jobboldali tükörházba szerelt kamerának. A szerkezet a jobb első keréknél lévő, a vezető számára holttérben maradó részt mutatja a középkonzolon elhelyezett képernyőn.

Világos szín határozza meg a belső tér hangulatát, amely kontrasztban van a karosszéria színű betétekkel. A legtöbb felületet természetesen bőr borítja, de ezek kiegészítéseként alumíniumból és „Tamo”-ból készült díszítéseket találunk. Ez utóbbi egy kőrisfa-betét.

4+2 fős kialakítású a Pikes Peak utastere, amely ideális nagy családok számára. Négy teljes értékű, elektromos mozgatású fotel biztosít kényelmes utazást felnőtt utasok számára, míg a két hátsó ülés elsősorban a fiatalabb korosztály számára alkalmas. Az utolsó sor ülései kivehetők, jókora helyet hagyva a csomagok számára. Ha a második üléssort kivesszük az autóból, 1950 literes raktérhez juthatunk. Az egyszerűbb pakolás érdekében a csomagtérajtó felső, üveg része nyitható, a fedelet motor nyitja és csukja.

Szinte körülfogja a vezetőt az autó műszerfala és középkonzolja. Az aszimmetrikus kialakításnak köszönhetően a vezető számára fontosabb kapcsolók illetve a sebességváltó kar közelebb kerültek hozzá. Utóbbit, elég, ha csak elinduláskor használja, mert a háromküllős, bőrborítású kormányról is kapcsolható a tiptronic rendszer.

Az MMI (Multi Media Interface) nevet viselő vezérlő és beállító rendszer kijelzőjét is elsősorban a vezető tudja leolvasni. Az első utas biztonságáért egy új rendszer is felel, mégpedig az „Out Of Position” elnevezésű légzsákindító elektronika. Két kamera figyeli az utas ülőhelyzetét, és ennek megfelelően nyitja ki a légzsákot.

A második üléssorhoz tartozó középkonzolban a hűtő mellett kapott helyet a hátsó traktus szórakoztató elektronikai részlege. A két hátsó sorhoz tartozik egy-egy tetőből lehajtható, 173×130 milliméter nagyságú képernyő, amelyen DVD filmet is nézhetnek az utasok. A rendszerhez Minidisc lejátszó, Internet csatlakozás, valamint fülhallgatók tartoznak, ami egyéni szórakozást biztosít minden utasnak.

Nem akármilyen erőforrás gondoskodik a Pikes Peak quattro mozgatásáról. Az RS 6-ból már jól ismert, hengerenként ötszelepes V8-as új helyén még több erőt vonultat fel.

500 lóerő biztosítja, hogy a Pikes Peak quattro országúton is kiválóan menjen. A plusz 50 lóerőt a mérnökök a közvetlen benzinbefecskendezéssel érték el.

Terepezéskor általában a nagy nyomaték fontosabb a tengernyi lóerőnél. Forgatónyomatékban nincs is hiány, a duplaturbós motor 630 newtonmétert ad le 2000-es fordulatszámon. Nem meglepő, hogy a szabadidőautó 5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a kocsit csak az elektronika zabolázza meg 250 km/h-nál.

A motor teljesítménye állandó négykerék-hajtáson keresztül jut a talajra. Normál esetben 50-50 százalékban osztja el a quattro hajtás a nyomatékot az első és hátsó tengely között. Elektronikus differenciálzár gondoskodik az egy tengelyen lévő kerekek közötti nyomatékarányról. Ha a kiváló hajtásmechanizmus adta stabilitás ellenére az autó bajba jut, az ESP hathatós támogatására számíthat a vezető.

Mindez azonban még kevés ahhoz, hogy egy az országúton kiválóan teljesítő autó komolyabb terepre merészkedjen. Ebben a légrugózás segíti a vezetőt, amely állítható magasságot biztosít a karosszériának. Ezáltal közúton alacsonyra kerülhet a tömegközéppont, míg terepen megemelhető a hasmagasság. Akár 280 milliméteres szabadmagasság is választható az MMI-n keresztül, autópályatempónál a rendszer automatikusan lesüllyeszti a karosszériát.

Bár kamionoknál már alkalmazzák, személyautóknál még újdonságnak hat a vezető figyelmeztető rendszer. Az útburkolati jeleket figyelve a rendszer jelzi a sofőrnek, ha elhagyná a kijelölt sávot. Nem csak hangjelzéssel, hanem a kormány remegtetésével is felhívja a vezető figyelmét a veszélyre. A Pikes Peak sebességtartó automatikáját felvértezték távolságtartó berendezéssel is, ami biztonságosabbá teszi az autópályás vezetést.

A Pikes Peak quattro sorozatgyártása biztosra vehető, de ennek pontos idejét még csak az Audinál tudják. Várhatóan 2004 közepétől lesz megvásárolható a sportos szabadidőautó.