Toyota sem nézte tétlenül a Mazda és a Nissan gyártó fejlesztéseit, és megfiatalította a Hilux-ot. Az európai és a hazai pickup piacon egyaránt a harmadik legkeresettebb típus a Toyota Hilux. A kétszemélyes szimpla-, a négyszemélyes extra- és az ötszemélyes duplakabinos kivitelben is forgalmazott platós kocsi háromféle felszereltségi szinttel kapható.
Ezek közül mi a duplakabinos, leggazdagabb kivitellel, az SR5 jelölésű modellel ismerkedtünk meg alaposabban. A típus többek között megbízhatóságával és munkabírásával megszerzett pozíciójának megvédéséhez több technikai és
formai újdonságot vezettek be a tervezői.
Az orrt és a farrészt érintő formai változtatásokon túl módosult a plató lenyitható hátfala is. Az autó oldalán pedig egy új embléma, a D-4D díszeleg. Ez utal a Hilux legnagyobb újdonságára, a teljesen új fejlesztésű motorra.
A legelőször a személyautók számára kifejlesztett motorcsalád tagjai közül a Hiluxban a 2,5 literes egységet találjuk. A négyhengeres, hengerenként négyszelepes, turbófeltöltős dízelmotor közvetlen, közös nyomócsöves befecskendezésű, így jelenleg a legkorszerűbb a hazai pickup piacon.
A Toyota a korszerű technikát elsősorban nem a teljesítmény növelésére használta fel, hanem a megbízhatóság és a gazdaságos üzemeltetés javára alkalmazta. Ez abból is jól látszik, hogy a gyárilag megadott 102 lóerős teljesítmény és a legnagyobb megengedett fordulatszám is elmarad például a Nissan és a Mitsubishi pickupok szinte azonos lökettérfogatú erőforrásainak értékeitől.
A 260 newtonméteres legnagyobb forgatónyomatékával azonban sem a vetélytársak előtt, sem a mindennapi kemény munka során nem vall szégyent. A motor takarékosságát pedig mi sem bizonyítja jobban, minthogy lapunk állandó tesztútvonalán a 2,5 tonnásnál nagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsikra vonatkozó sebességhatárok betartásával átlagosan 6,1 liter gázolaj fogyott el a 66 literes tartályból. Ez pedig több mint ezer kilométeres hatótávolságot jelent. Az alacsony üzemanyag-fogyasztásban a hosszú áttételezésű ötödik sebességi fokozatnak is nagy szerep jut, ugyanis a 80 kilométer/órás megengedett legnagyobb sebességnél percenként 1900-nál is kevesebbet forog a motor főtengelye.
Az új Hilux üzemben tartásának gazdaságosságát további korszerű megoldások bevezetésével fokozták a tervezők. A D-4D jelű erőforrást már motorolaj diagnosztizáló rendszerrel is ellátták, amely kíméletes használati körülmények esetén akár 40 ezer kilométerre növelheti az olajcsere periódust. A szervizt azonban 15 ezer kilométerenként meg kell látogatnia a kocsinak a kötelező átvizsgálások miatt, így időt nem, de pénzt megtakarít az olajvizsgáló rendszer. Egyes kopóalkatrészek csereperiódusát is megnövelték, a vezérműszíjnak például csak 150 ezer kilométerenként esedékes a cseréje.
A jó terepjáró képességéről és robusztusságáról ismert Hiluxot kapcsolható összkerék-hajtás, az átlagosnál rövidebb, 2,57 áttételi arányú terepfokozat és a műszerfalon elhelyezett gombbal kapcsolható hátsó differenciálzár segíti a továbbjutásban nehéz terepen. Az első kerekek legfeljebb 80 kilométer/órás sebességig menet közben is bekapcsolhatók a hajtásba, a terepfokozat aktiválásához pedig elegendő nyolc kilométer/órás sebességre lelassítanunk. Az első kerékagyak automatikusan záródnak, illetve kioldanak a négykerékhajtás be- és kikapcsolásakor. A Toyota 2,86 méteres tengelytávolsága mintegy 50-100 milliméterrel kevesebb, mint a vele egy kategóriába tartozó kocsiké, ami terepen előnyös tulajdonság.
A Hiluxnak nemcsak a tengelytávja, de maga a karosszériája is rövidebb valamivel a hazai piacon kapható, öt méter körüli hosszúságú konkurenseinél és
ez a rakfelület nagyságát is befolyásolja. A plató 1,35 méter hosszú. Ezt az autót műanyag platóbéléssel is felszerelték, így 1,26 méterre csökkent a plató hasznos hossza. A Toyota minőségéhez méltatlan, nem túl igényes kivitelezésű betét a raktér fényezését ugyan megvédi, azonban pereme összekarcolja a lehajtható hátsó ajtó külső felületét.
A vetélytársai között rövidnek számító Toyotának a saját tömege is kisebb 50-100 kilogrammal , hasznos teherbírása is kevesebb. A Hilux ugyanis csak 915 kilogrammal terhelhető.
Az utastér hosszúsága, valamint az első és a hátsó ülőhelyek lábterének nagysága a legnagyobbak közé tartozik. Továbbá az új Hiluxban az igényesebb kárpitozás és
a hangsúlyosabban formázott ülések gondoskodnak a munkavégzés megfelelő komfortjáról. Ráadásul az utastér elemei rossz felületű úton vagy terepen is csendben tűrik a megrázkódtatásokat, ami jó összeszerelési minőségre utal.
Az állítható magasságú, négyküllős kormánykerékben az SR5 kivitel esetében már alapfelszerelés a vezetőoldali légzsák, s ebben a modellben természetesen az utas oldalán is találunk egy ilyen védőeszközt.
Az egész napi munkához szükséges holmik elhelyezésére számos lehetőséget kínál a Hilux fülkéje. A méretes ajtózsebeken kívül a középkonzolon egy kisebb és egy nagyobb rekeszt is találhatunk, a két első ülés közötti könyöklő alatt pedig kétrészes tárolót alakítottak ki. A sebességváltó mögött további mélyedések várják az apróságokat. Az előrebillenthető hátsó üléstámla mögött a kötelező felszerelések is elhelyezhetők, sőt, egy hidraulikus emelő is helyet kapott.
Terepezéskor két apróság még jó szolgálatot tenne és ez a legtöbb kategóriatársára ugyanúgy vonatkozik. Ha az antenna motoros mozgatású lenne, nem kéne ágas-bogas területek előtt megállni és kézzel védett helyzetbe visszatolni, az A-oszlopról pedig rázós terepen hiányoltuk a kapaszkodót, ami egyébként a beszállást is megkönnyítené.
A megújult Hilux nemcsak az optimalizált olajcsere intervallummal és az alacsony üzemanyag-fogyasztással járul hozzá az üzemeltető költségeinek csökkentéséhez, hanem kedvező vételárával is. A duplakabinos karosszériával már nettó 3,82 millió forintért megvásárolható a kocsi, ez azonban még egy tehergépkocsihoz képest is szerény felszereltséggel rendelkezik. Az SR5 csúcskivitel viszont nettó 5 050 000 forintos vételáráért a biztonsági és a kényelmi berendezések, valamint a díszítő elemek gazdag tárházát kínálja.
Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.