Kétezres HDi motor kétféle teljesítménnyel kapható a PSA Peugeot Citroën csoport személyautóihoz. Az Expertben ez a motor nem 90 lóerős, mint a töltőlevegő-hűtő nélküli változat, de nem is 109 lóerős, mint az intercooleres. A töltőlevegő-hűtős HDi motor némileg visszafogott változatát dolgozik a járműben. Az erőforrás teljesítménye a gyári adatok szerint 95 lóerő, ami bőven elegendőnek bizonyult a közel másfél tonnás jármű mozgatásához. Teljesítményét nagyjából 1500-as fordulattól egyenletesen adja le, egészen a percenkénti 4800-as leszabályozási fordulatszámig erőteljesen húz. Méréseink szerint 15 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet.
A motor hangja csupán 2500-as fordulat felett tolakodó, így városban nem megterhelő a motor okozta zaj, országúti tempónál viszont a gördülési- és szélzajjal együtt nagy a hangzavar az utastérben. A dízelmotor ellenére tesztautónkban a benzines erőforráshoz illő fordulatszámmérőt találtunk, így furcsának tűnt, hogy a piros mező jóval a leszabályozási fordulatszám után következett.
A dinamikus menetteljesítmények itt is élvezetes vezethetőséggel párosulnak, csak a szinte vízszintesen álló és hosszú úton járó tengelykapcsoló pedál rontja le az összhatást. A kormánykerék dőlésszöge közel áll a személyautókéhoz, a forgatásához szükséges erő jól eltalált, a nagy áttételezés ellenére pontosan irányítható az autó.
A váltó pontosan kapcsolható, habár a kar hosszú utakon mozog. A hátsó futómű merevtengelyes, így üresen az Expertnek elpattog a hátulja a nagyobb keresztbordákon.
Formavilágát tekintve talán csak az erősebben döntött szélvédő és orr-rész láttatja modernebbnek az Expertet a magasabb Boxernél.
Az utastérben az egyszerű formák dominálnak. A konstrukció korát jelző megoldások az utastérben is fellelhetők. Ilyen például a fűtés-szellőzés kapcsolók tologatós kialakítása és hogy alapárért nincs belsőlevegő-keringetési funkció. Fényszóró-magasságállító alaphelyzetben szintén nem található az Expertben, a kürtöt pedig az irányjelzőkar végének megnyomásával szólaltathatjuk meg.
A sebességváltókart a középkonzolon találjuk. Az Expert haszonjármű változatából közel sem egyszerű a tájékozódás. A raktérelválasztó falon ugyan van egy kis ablak a vezetőülés mögött, de a hátsó kétszárnyas ajtók alaphelyzetben lemezelt kivitelűek, így
a középső visszapillantó tükröt nem tudnánk használni, éppen ezért nincs is beszerelve az autóba. Maradnak tehát az oldalsó tükrök, amelyek belülről állíthatók, viszont nem foglalják magukba a holttér kiküszöbölését szolgáló kisméretű tükröket. Így már sávot váltani is veszélyes lehet, ugyanis akár egy közel ötméteres autó is megbújhat az autó mellett, anélkül, hogy a vezető látná.
Az erősen döntött szélvédő és az utastérajtó között egy kis ablakot építettek be
a tervezők, ez azonban nem enyhíti a vastag A-oszlop okozta holtteret. Rakodóhelyek szempontjából az Expertnek sincs miért szégyenkeznie. A kesztyűtartó szinte használhatatlan, de ezt ellensúlyozza több jó megoldás, például a tető alatt végighúzódó polc. Az italtartók legfeljebb félliteres üveg befogadására alkalmasak, s ha tárolunk bennük valamit, akkor az ablaklehúzót tekerő kéznek útban van az italtartó tartalma.
Az utastér nem túl tágas. A bal oldalra helyezett kézifékkar útban lehet, ha behúztuk a rögzítőféket. A viszonylagos szűkösség inkább az utasok részéről érezhető, ha hárman utaznak az autóban. A középső utasnak a kidudorodó középkonzol miatt minimális lábtér jut és a biztonsági öve is csupán kétpontos. Tetőkapaszkodóra egyik utas sem számíthat, kőkemény fejtámla viszont mindenkinek jutott. A jobboldali utast lényegesen jobb helykínálat fogadja, azonban a műszerfal túlságosan közel van a térdéhez,
ami baleset bekövetkeztekor ugyancsak veszélyes lehet.
Az összeszerelési minőség nem rossz, de a tesztautón az ajtókat nyitó kulcs gyakran üresben forgott a zárban és csak többszöri próbálkozásra sikerült kinyitni, vagy bezárni az ajtót (ez a régebbi PSA gyártmányokra jellemző hiba).
A raktér az Expertben is a hátsó kétszárnyas, vagy az oldalsó tolóajtón keresztül közelíthető meg. A raktérelválasztó-fal nyikorgása meglehetősen zavaró. A raktérajtók közül mindkettő nyitható belülről, de innen csak az oldalsó zárható.
Az 50-50-50 kilométeres országúti, városi és autópálya szakaszból álló fogyasztásmérési útvonalon 8 liter gázolajat fogyasztott az autó, terhelés nélkül.
Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.