Közel két évvel ezelőtt, 2001 decemberében mutatták be Amerikában a Segway fantázianevű fura szerkezetet. Akkoriban a Human Transporter-t (személyszállító) a nagyvárosi forgalmi dugók újszerű megoldásaként aposztrofálták. Az elemes roller ugyanis kiválóan tudja szállítani egyetlen utasát, vezetéséhez sem jogosítvány, sem vezetési tudás nem szükséges.

Először mindenki attól tart, hogy orra fog esni a Segway-jel, ám amíg az akkumulátor tart, ez lehetetlen

Bármennyire is hihetetlen, a Segway-jel lehetetlen felborulni. Mi sem hittük, de kipróbáltuk, és rá kellett jönnünk, hogy a fura roller valóban felboríthatatlan. Legalábbis, amíg elektromos motorja és stabilizátora működik. Ez ugyanis a kütyü lényege. Más rollerekkel ellentétben ugyanis a Segway két kerekét nem egymás mögé, egy síkba, hanem egyetlen tengelyre szerelték fel.

Pusztán a fizika törvényei alapján a Segway-nek fel kellene borulnia, ám a speciális Michelin abroncsok és számtalan technikai segédlet bevetésével ez kizárt. Akit a részletes technikai magyarázat érdekel, megtalálja a szerkezet honlapján (www.segway.com), de a lényeg az, hogy Segway magától sosem dől el.

Kanyarodáshoz a kormány bal markolatát kell forgatni

Kanyarodáshoz a kormány bal markolatát kell forgatni

Szokatlan érzés ráállni a járműre, mivel kezdetben mindenki attól tart, hogy szégyenszemre orra esik. Egyensúlyozni azonban egyáltalán nem kell, az egész művelet könnyebb, mint a biciklizés, hiszen a vezetőtől semmiféle ügyességet sem követel a móka.

Mint minden normális és kevésbé normális jármű, a Segway is kulccsal indul. Ennek az autónak azonban három kulcsa van, és mindhárommal más és más végsebesség érhető el. „Gyermek-módban” 10 km/óra a maximális sebesség, míg a „papa-kulccsal” egészen a szédületes 27 km/órás sebességig fokozható a tempó.

A gázadás és a fékezés roppant egyszerű: előredőlve gyorsulunk, hátrahőkölve fékezni vagy tolatni tud a Segway. Egyedül a kormányzás követel némi megszokást, mivel a baloldali markolatot kell tekergetni a forduláshoz. Egy-két elvétett kanyar azonban elegendő a helyes mozdulatok betanulásához, miközben elesni nehezebb, mint a tanuló módban használt négykerekű biciklivel.

Rendhagyó teszt: Segway 14

Egyetlen esélye mégis van az esésnek, ha a Segway aljába szerelt akkumulátorok lemerülnek. Ez általában 27 városi kilométer után történik meg. Országúton sem fogyaszt többet a Segway elektromos motorja, de itt már bukósisak nélkül nem ajánlatos a jármű használata.

Teljesen egyszerű műszerfalat terveztek a járműnek. Bal oldalt egyetlen gomb van, amivel leállíthatjuk a motort, jobb oldalt pedig egy kerek műszer jelzi az akkumulátor töltöttségi szintjét. Lemerülés esetén egyszerűen a konnektoron keresztül fel lehet tölteni az akksikat.

Leginkább nagyáruházakban vagy autószalonokon használható talán a Segway, ahol a sok járkálás miatt lábaink hamar felmondják a szolgálatot. Ez a feltűnő és jópofa mulatság azonban egyelőre sokak számára csak álom marad, ugyanis az alapverzió közel 5000 dollárért, átszámítva 1,25 millió forintért vehető meg. Ennyi pénzért viszont marad inkább a sajgó térd és a vizes borogatás.