Közel két évvel ezelőtt, 2001 decemberében mutatták be Amerikában a Segway fantázianevű fura szerkezetet. Akkoriban a Human Transporter-t (személyszállító) a nagyvárosi forgalmi dugók újszerű megoldásaként aposztrofálták. Az elemes roller ugyanis kiválóan tudja szállítani egyetlen utasát, vezetéséhez sem jogosítvány, sem vezetési tudás nem szükséges.
Bármennyire is hihetetlen, a Segway-jel lehetetlen felborulni. Mi sem hittük, de kipróbáltuk, és rá kellett jönnünk, hogy a fura roller valóban felboríthatatlan. Legalábbis, amíg elektromos motorja és stabilizátora működik. Ez ugyanis a kütyü lényege. Más rollerekkel ellentétben ugyanis a Segway két kerekét nem egymás mögé, egy síkba, hanem egyetlen tengelyre szerelték fel.
Pusztán a fizika törvényei alapján a Segway-nek fel kellene borulnia, ám a speciális Michelin abroncsok és számtalan technikai segédlet bevetésével ez kizárt. Akit a részletes technikai magyarázat érdekel, megtalálja a szerkezet honlapján (www.segway.com), de a lényeg az, hogy Segway magától sosem dől el.
Szokatlan érzés ráállni a járműre, mivel kezdetben mindenki attól tart, hogy szégyenszemre orra esik. Egyensúlyozni azonban egyáltalán nem kell, az egész művelet könnyebb, mint a biciklizés, hiszen a vezetőtől semmiféle ügyességet sem követel a móka.
Mint minden normális és kevésbé normális jármű, a Segway is kulccsal indul. Ennek az autónak azonban három kulcsa van, és mindhárommal más és más végsebesség érhető el. „Gyermek-módban” 10 km/óra a maximális sebesség, míg a „papa-kulccsal” egészen a szédületes 27 km/órás sebességig fokozható a tempó.
A gázadás és a fékezés roppant egyszerű: előredőlve gyorsulunk, hátrahőkölve fékezni vagy tolatni tud a Segway. Egyedül a kormányzás követel némi megszokást, mivel a baloldali markolatot kell tekergetni a forduláshoz. Egy-két elvétett kanyar azonban elegendő a helyes mozdulatok betanulásához, miközben elesni nehezebb, mint a tanuló módban használt négykerekű biciklivel.
Egyetlen esélye mégis van az esésnek, ha a Segway aljába szerelt akkumulátorok lemerülnek. Ez általában 27 városi kilométer után történik meg. Országúton sem fogyaszt többet a Segway elektromos motorja, de itt már bukósisak nélkül nem ajánlatos a jármű használata.
Teljesen egyszerű műszerfalat terveztek a járműnek. Bal oldalt egyetlen gomb van, amivel leállíthatjuk a motort, jobb oldalt pedig egy kerek műszer jelzi az akkumulátor töltöttségi szintjét. Lemerülés esetén egyszerűen a konnektoron keresztül fel lehet tölteni az akksikat.
Leginkább nagyáruházakban vagy autószalonokon használható talán a Segway, ahol a sok járkálás miatt lábaink hamar felmondják a szolgálatot. Ez a feltűnő és jópofa mulatság azonban egyelőre sokak számára csak álom marad, ugyanis az alapverzió közel 5000 dollárért, átszámítva 1,25 millió forintért vehető meg. Ennyi pénzért viszont marad inkább a sajgó térd és a vizes borogatás.