Párbaj: Volkswagen Golf - Opel Astra
Megszokhattuk, hogy a Volkswagen és az Opel az utóbbi időkben szinte mindig egyszerre mutatja be legújabb alsó középkategóriás modelljét. Eddig azonban az Opel, már jó előre beletörődve örök második vagy harmadik helyébe, nem mozgatott meg minden követ a dobogó legfelső fokának megszerezésére. Most viszont a célok sokkal határozottabbak: az új Astra megpróbálja lenyomni az örök riválist.

A Volkswagen mindig is nehéz helyzetbe kerül, amikor aktuális Golfját leváltani kényszerül. A Golf név immár közel 30 éve tradicionális formát takar, amin nem illik radikálisan változtatni. A ferdehátú felépítés és a vaskos C-oszlop szinte egybeforrott a Golf névvel. A Golf ötödik generációja sem tér el sokban a korábbiaktól: az új autóban az összes eddigi Golfot felismerhetjük.

Sokkal könnyebb volt viszont a dolga az Opelnek az új Astra tervezésekor, hiszen az Astra név nem bír hasonló hagyományokkal. A második generáció sem emlékeztetett az elsőre, és ugyanígy, az új Astra sem hasonlít egyáltalán a korábbi kettőre.

Érdekes megfigyelni viszont, hogy az Astra C formája tett egy apró lépést a Golf felé. Hasonló kialakítású farával akár Golfként is elmenne, bár talán az Astra valamivel sportosabb képet mutat a Volkswagennél.

Természetes dolog, hogy mindkét új autó nagyobb lett elődjénél. Mivel a Golfot eddig főként a hátsó térkínálat miatt kritizálták, az autó hossza és a tengelytáv nőtt nagyot. Az Astra tengelytávja alig változott, viszont hosszúságban néhány milliméterrel veri a Golfot.

Ennek ellenére azt érezni, hogy a Golf utastere hátul valamivel tágasabb. A Golf csomagtartója 20 literrel nagyobb, az Astráé ugyanennyivel kisebb lett. Így mindkét autó 350 liternyi helyet ad pakolási vágyainknak.

Eltérő futómű megoldással készül az új Astra és a Golf. Az első kerekeknél mindkét autóban McPherson felfüggesztést alkalmaznak. Hátul az Astra hagyományos csatolt lengőkaros felfüggesztést használ, míg a Golfba sokkal igényesebb, többlengőkaros felfüggesztést szerelnek. Primitívebb kialakítását az Astra felárért rendelhető aktív lengéscsillapítás-szabályozással ellensúlyozza. Ez a rendszer az útviszonyok és a sebesség függvényében folyamatosan változtatja a lengéscsillapítók keménységét, így az autó mindig stabilan és komfortosan fut. A Golf viszont a Volkswagen szerint plusz pénzért rendelhető elektronika nélkül is képes erre.

Amiben az Astra mindig is gyengébb volt a Golfnál, az a belső térben tapasztalható minőségérzet. A Volkswagen marketing szakemberei a négyes Golfnál vezették be a látható minőségérzetet. Ez azt jelenti, hogy az anyagok és a kivitelezés jó minőségét egy szemvillantás alatt fel lehet mérni.

Az Opel most hasonlót igyekszik bevezetni az új Astrával, ezért ebben az autóban már a korábban használt igénytelen, kemény műanyagok tiltott listára kerültek. Szép az Opel igyekezete, de utasterének igényességével az új Astra nem teljesen tudja felvenni a versenyt az ötös Golffal, noha a különbség most már sokkal kisebb, mint a korábbi generációnál. Anyagválasztékban és kidolgozásban mindkét autó elsőrangú, az Astra formai megoldásai valamivel szögletesebbek.

Mindkét autónál egy hatalmas központi kijelző uralja a középkonzolt, a fűtés-szellőzés vezérlése egyértelműen használható kapcsolókkal történik. Az Astrába felárért dupla hifi rendelhető, így a hátul ülők az elöl szóló zenétől függetlenül bármit hallgathatnak.

Az Astrához egyébként számos modernnek számító kütyü rendelhető, ami eddig ebben a kategóriában nem volt megszokott. Így felárért kérhetünk kanyarkövető fényszórót, kocsikulcs helyett kódkártyát, guminyomás-ellenőrzőt, MP3-as hifit vagy akár emelkedőn használható elindulás segítő programot. A Golfhoz hasonló extrák nem rendelhetők.

Ötféle benzines és háromféle dízelmotorral kezdődik az Astra forgalmazása. A Golfhoz kezdetben csak két dízel és két benzinmotor választható. A benzines kínálat alján mindkét modellnél 1,4-es motor áll, az Astránál 90, a Golfnál 75 lóerős teljesítménnyel. Később a Golfnál is lesz 90 lóerős 1,4-es benzinmotor. Az 1,6-os motoroknál a Golfé erősebb, mivel az 115 lóerőt termel az Astra 105 lóerejével szemben.

Egyik dízelmotorját a Fiattól emelte át az Opel. Az 1,7 literes, Opel dízelmotor 80 és 100 lóerős teljesítménnyel is választható, az 1,9 literes Fiat dízel 150 lóerős. A Volkswagen 1,9-es dízele 105, a 2,0 literes 140 lóerős. Az Opelnél már most tudni, hogy lesz OPC sportváltozat, legalább 200 lóerővel, a Volkswagennél még csak sejteni az R-sorozatú Golf közeledtét. A GTI prototípusát Frankfurtban láthattuk.

A Corsa után az Astra kínálatában is megjelenik az Easytronic sebességváltó, mely egy robotizált kézi sebességváltóként fogható fel. Váltani az automatika is tud, de mi is kapcsolgathatunk a kar segítségével, miközben kuplungolni sem kell. A Corsában enyhe rángatással működő Easytronic helyett hagyományos automata váltó is rendelhető az Astrához.

A Golfnál a dízelmotorokhoz rendelhető felárért a DSG nevű váltó, mely szintén képes teljesen automata és fél-automata üzemben is működni. Az 1,6 FSI benzinmotorhoz hagyományos automata váltó kérhető plusz pénzért.

Egy németországi felmérés szerint a vásárlók zöme képesnek érzi az új Astrát arra, hogy letaszítsa trónjáról a Volkswagen Golfot. Bár a felmérést az Opel készíttette, az új Astrának valóban nagy esélye van most arra, hogy megszorongassa az örök riválist. A Golf azonban kétségtelenül nagy előnnyel indul, mivel neve még mindig sokkal jobban cseng, és forgalmazása is hamarabb kezdődik a fontosabb piacokon. Az Astrát csak a jövő év tavaszától kezdik árusítani, míg a Golf már az év végétől kapható lesz Nyugat-Európában. Hazánkban jóval közelebb van egymáshoz a két típus rajtja: a Golf jövő február-márciusban, az Astra kicsit később jelenik meg.