A Volkswagen mindig is nehéz helyzetbe kerül, amikor aktuális Golfját leváltani kényszerül. A Golf név immár közel 30 éve tradicionális formát takar, amin nem illik radikálisan változtatni. A ferdehátú felépítés és a vaskos C-oszlop szinte egybeforrott a Golf névvel. A Golf ötödik generációja sem tér el sokban a korábbiaktól: az új autóban az összes eddigi Golfot felismerhetjük.
Sokkal könnyebb volt viszont a dolga az Opelnek az új Astra tervezésekor, hiszen az Astra név nem bír hasonló hagyományokkal. A második generáció sem emlékeztetett az elsőre, és ugyanígy, az új Astra sem hasonlít egyáltalán a korábbi kettőre.
Érdekes megfigyelni viszont, hogy az Astra C formája tett egy apró lépést a Golf felé. Hasonló kialakítású farával akár Golfként is elmenne, bár talán az Astra valamivel sportosabb képet mutat a Volkswagennél.
Természetes dolog, hogy mindkét új autó nagyobb lett elődjénél. Mivel a Golfot eddig főként a hátsó térkínálat miatt kritizálták, az autó hossza és a tengelytáv nőtt nagyot. Az Astra tengelytávja alig változott, viszont hosszúságban néhány milliméterrel veri a Golfot.
Ennek ellenére azt érezni, hogy a Golf utastere hátul valamivel tágasabb. A Golf csomagtartója 20 literrel nagyobb, az Astráé ugyanennyivel kisebb lett. Így mindkét autó 350 liternyi helyet ad pakolási vágyainknak.
Eltérő futómű megoldással készül az új Astra és a Golf. Az első kerekeknél mindkét autóban McPherson felfüggesztést alkalmaznak. Hátul az Astra hagyományos csatolt lengőkaros felfüggesztést használ, míg a Golfba sokkal igényesebb, többlengőkaros felfüggesztést szerelnek. Primitívebb kialakítását az Astra felárért rendelhető aktív lengéscsillapítás-szabályozással ellensúlyozza. Ez a rendszer az útviszonyok és a sebesség függvényében folyamatosan változtatja a lengéscsillapítók keménységét, így az autó mindig stabilan és komfortosan fut. A Golf viszont a Volkswagen szerint plusz pénzért rendelhető elektronika nélkül is képes erre.
Amiben az Astra mindig is gyengébb volt a Golfnál, az a belső térben tapasztalható minőségérzet. A Volkswagen marketing szakemberei a négyes Golfnál vezették be a látható minőségérzetet. Ez azt jelenti, hogy az anyagok és a kivitelezés jó minőségét egy szemvillantás alatt fel lehet mérni.
Az Opel most hasonlót igyekszik bevezetni az új Astrával, ezért ebben az autóban már a korábban használt igénytelen, kemény műanyagok tiltott listára kerültek. Szép az Opel igyekezete, de utasterének igényességével az új Astra nem teljesen tudja felvenni a versenyt az ötös Golffal, noha a különbség most már sokkal kisebb, mint a korábbi generációnál. Anyagválasztékban és kidolgozásban mindkét autó elsőrangú, az Astra formai megoldásai valamivel szögletesebbek.
Mindkét autónál egy hatalmas központi kijelző uralja a középkonzolt, a fűtés-szellőzés vezérlése egyértelműen használható kapcsolókkal történik. Az Astrába felárért dupla hifi rendelhető, így a hátul ülők az elöl szóló zenétől függetlenül bármit hallgathatnak.
Az Astrához egyébként számos modernnek számító kütyü rendelhető, ami eddig ebben a kategóriában nem volt megszokott. Így felárért kérhetünk kanyarkövető fényszórót, kocsikulcs helyett kódkártyát, guminyomás-ellenőrzőt, MP3-as hifit vagy akár emelkedőn használható elindulás segítő programot. A Golfhoz hasonló extrák nem rendelhetők.
Ötféle benzines és háromféle dízelmotorral kezdődik az Astra forgalmazása. A Golfhoz kezdetben csak két dízel és két benzinmotor választható. A benzines kínálat alján mindkét modellnél 1,4-es motor áll, az Astránál 90, a Golfnál 75 lóerős teljesítménnyel. Később a Golfnál is lesz 90 lóerős 1,4-es benzinmotor. Az 1,6-os motoroknál a Golfé erősebb, mivel az 115 lóerőt termel az Astra 105 lóerejével szemben.
Egyik dízelmotorját a Fiattól emelte át az Opel. Az 1,7 literes, Opel dízelmotor 80 és 100 lóerős teljesítménnyel is választható, az 1,9 literes Fiat dízel 150 lóerős. A Volkswagen 1,9-es dízele 105, a 2,0 literes 140 lóerős. Az Opelnél már most tudni, hogy lesz OPC sportváltozat, legalább 200 lóerővel, a Volkswagennél még csak sejteni az R-sorozatú Golf közeledtét. A GTI prototípusát Frankfurtban láthattuk.
A Corsa után az Astra kínálatában is megjelenik az Easytronic sebességváltó, mely egy robotizált kézi sebességváltóként fogható fel. Váltani az automatika is tud, de mi is kapcsolgathatunk a kar segítségével, miközben kuplungolni sem kell. A Corsában enyhe rángatással működő Easytronic helyett hagyományos automata váltó is rendelhető az Astrához.
A Golfnál a dízelmotorokhoz rendelhető felárért a DSG nevű váltó, mely szintén képes teljesen automata és fél-automata üzemben is működni. Az 1,6 FSI benzinmotorhoz hagyományos automata váltó kérhető plusz pénzért.
Egy németországi felmérés szerint a vásárlók zöme képesnek érzi az új Astrát arra, hogy letaszítsa trónjáról a Volkswagen Golfot. Bár a felmérést az Opel készíttette, az új Astrának valóban nagy esélye van most arra, hogy megszorongassa az örök riválist. A Golf azonban kétségtelenül nagy előnnyel indul, mivel neve még mindig sokkal jobban cseng, és forgalmazása is hamarabb kezdődik a fontosabb piacokon. Az Astrát csak a jövő év tavaszától kezdik árusítani, míg a Golf már az év végétől kapható lesz Nyugat-Európában. Hazánkban jóval közelebb van egymáshoz a két típus rajtja: a Golf jövő február-márciusban, az Astra kicsit később jelenik meg.