Autórajongók között újra és újra felmerülő kérdés, hogy melyik autó léphet a rajongásig szeretett Peugeot 205 GTI örökébe. Az ezerhatos és kétliteres sportváltozat az eredeti GTI-érzést tiszta formában nyújtotta. Kicsi, könnyű, vad és izgalmas autó volt.
Mit tegyenek azok, akik a nyolcvanas évek végén és a 90-es évek elején lemaradtak az eredeti 205 GTI-ről, de van pénzük autós vágyaik kiélésére és ezt egy Peugeot-val képzelik el? Az egyik megoldás, ha felújíttatnak egy eredeti 205-öst. A másik, ha beülnek a magyar piacon néhány hete megjelent 206 RC-be.
A 206-os nagyobb és sokkal nehezebb autó elődjénél, ezért a motor teljesítményének is fel kell nőnie az új kasztnihoz. Az RC 1100 kilós súlya azonban nem számít vészesen magasnak.
A motor a 307 CC-ben is megtalálható kétliteres benzines. A soros négyhengeres a 206 GTI-ben 135 lóerős, az RC-be viszont komoly átdolgozást követően került át.
A francia márkákra jellemző lendülettel a Peugeot 180 lóerősnek mondja az autót. Ezt csúsztatásnak, vagy 180 marketing lóerőnek is mondhatjuk. A kétezres motor teljesítménye kilowattról átszámítva csak 177 lóerő. Ez nem nagy különbség, de pont ebben a műfajban 3 lóerő is számít, persze nem vezetés közben.
A 206 RC nem egy mezei 206-os, amelybe erős motort raktak, a sportváltozat gondos átalakításon van túl. A hajtásláncot érintő módosítások közül említésre méltó a dugattyúk olajpermetes kiegészítő hűtése, a könnyített lendkerék, a fémkatalizátor. Az autót hátul is tárcsafékek lassítják.
A sportülések kényelmesek, de nem lehet bennük különösebben mély üléshelyzetet kialakítani. A többi modelltől örökölt hiányosság, hogy a kormány csak magasságában állítható és nem olyan szögben áll, amit egy sportos autóban elképzelnénk. A nagyon jól tartó sportülések gyárilag képesek befogadni négypontos biztonsági öveket.
Más tekintetben viszont sikerrel járt az átdolgozás. A váltó sajnos csak ötfokozatú, de kapcsolási útjai rövidebbek és a kar megvezetése is pontosabb valamivel, mint az ebből a szempontból nagyon gyatra többi 206-osban.
A váltó első fokozata hosszú, a többi négy kis ugrásokkal követi egymást. Hajtűkanyarban, ahol kettesben nem húzna eléggé a motor, vissza lehet kapcsolni egyesbe, majd az egyest 70 fölé forgatva jöhet a többi sebesség.
Kanyarban sokat elvállalhatunk a nagyon stabil autóval. A hátsó futómű az olcsó és egyszerű csatolt hosszlengőkaros konstrukció, de a 206 kombihoz hasonlóan két keresztirányú kiegészítő rúd szolgálja a stabilabb és pontosabb kerékvezetést. A nagyobb teljesítményre felkészített felfüggesztésekben a GTI-ben találhatónál erősebb rugók vannak.
A Hungaroringen vezetve könnyen elkapja az embert a láz. A motorhang 5000 fölött izgalmas, gyors tempónál kiegyensúlyozott a kormányzás, pontosan irányítható az autó. A 206 alapmodell kitörési hajlamát és túlkormányozottságát nem örökölte az RC. Kanyarban gázelvételre nem farol ki, legfeljebb kicsit könnyebb befordítani a kanyarba.
A kormányszervo rásegítése a motor fordulatszámától függ, aminél sokkal jobb volna, ha az autó sebességétől függene. Nagy fordulaton meglepően felkeményedik a kormány. Ezt csak kis sebességnél éreztük olyan helyzetben, amikor lassan, nagy fordulatszámmal vezet az ember és sokat kell fordítani a kormányon. Ilyen helyzet szlalomozáskor vagy parkolóházban sietve adódhat, ami ritkán fordul elő.
250-ig tart a skála a kilométerórán és 8000-ig a fordulatszámmérőn. Mindkettőn majdnem végighajszolhatók a mutatók, a végsebesség 225 km/óra, a leszabályozási fordulatszám 7300. A műszeregységet bőr borítja, a kesztyűtartó fedelet is.
Kívülről igazán mutatós a 206 RC. A sportváltozat megkapta a 17 colos felnit a 307 XSi-ről, amin Pirelli P7000-es gumikat találunk 205/40 méretben. Az RC hátsó tetőszárnnyal és krómozott, duplacsöves kipufogóval és karbondíszítésű tükörrel emelkedik ki a sima 206-osok közül.
A fékek teljesítménye meggyőző, ami azt jelenti, hogy átlagos autóknál érezhetően jobban lassul az RC, a fékerő jól adagolható és a fékek akkor sem melegszenek túl, ha a Hungaroringen futjuk a köröket.
4 990 000 forintért kapható a 206 RC. Egy kisautóért ez bántóan sok pénz, de egy közel 180 lóerős GTI-ért kedvező. Az MG ZR pont ennyi, a fő konkurens Renault Clio Sport jóval többe kerül. Az ötmillió forint alatti összeg nem az első néhány hétre szóló bevezető ár.
A nagy kerekek mellett a 206 korlátozott színválasztéka is megkönnyíti az autó azonosítását. Alapáron automatikus klímaberendezés és CD-s rádió jár a motoros tükör és ablakmozgatás mellett.
Szériafelszerelés a menetstabilizáló elektronika, amely kikapcsolható a kipörgésgátlóval párhuzamosan. Elismerésre méltó, hogy a 206 RC-ben is kikapcsolható az utas oldali légzsák, ha a jobb elöl a gyermekülésben velünk utazik kisgyermekünk.