Nem sokkal a limuzin után megjelentek az első képek a Volvo V40 utódjáról is. Az újdonságot V50-nek hívják. Megnőtt a modellváltással az immár 264 centis tengelytáv (+78 mm) és a nyomtáv (elöl 63, hátul 57 mm). Az új kombi 4514 milliméteres hossza 2 milliméterrel kisebb elődjénél.

Az utastér tágasabb, a csomagtér viszont kisebb lett. Az új modell adatai: 417-1307 liter, az elődé 413-1421 liter. Ezek az értékek jóval kisebbek az alsó középkategóriás kombikban jellemzőnél, a V50 ráadásul magasabb kategóriában indul.

Szemből különbözik egymástól a V50-S40 testvérpár, a hűtőmaszk rácsai függőlegesek, a ködlámpák kocka alakúak a V50-en. A V50 az új S40 limuzinnál 46 milliméterrel hosszabb.

Az oldalindexek a külső tükör házában villognak. A V50-ben is megtalálható a légiesen könnyed középkonzol, amely a belső tér éke. A vékony műanyag elem rendelhető átlátszó színben is, amely a karórákhoz hasonlóan látni engedi a burkolat mögött rejlő technikát.

Ebben a kategóriában valószínűleg páratlan az a hangminőség, amit a Dolby Surround Pro Logic II autóhifi ígér. A rendszer az XC90-ben már megcsodálható.

Négy- és öthengeres motorokkal lesz kapható a Volvo V50. A legerősebb a V50 T5 AWD, ami egy 220 lóerős, összkerék-hajtású változatot jelöl. A feláras négykerék-hajtás Haldex-kuplungos, mint a többi Volvóban, automatikus nyomatékelosztással a két tengely között.

Hatfokozatú kézi váltó jár a csúcsmodellhez, amely az S60R-ből és a V70R-ből származik. A brutálisan erős sportmodelleket ismerve nem csoda, hogy az alsó fokozatok szinkronizálása háromszoros.

Az égéstérbe kisnyomású turbófeltöltő tolja a plusz levegőt. A csekély túlnyomás miatt kis fordulaton is magas a nyomaték: a 320 Nm nagyon kiegyensúlyozottan, széles tartományban jelentkezik.

Kétféle benzines szívómotor egészíti ki a kínálatot. Az egyik öthengeres 2,4 literes, 140 lóerős. A 2.4i is öthengeres és 170 lóerős. Soros öthengeres motort csak a Fiat Stilo Abarth-ban találni ebben a kategóriában. A nagyobb autók között például a Lancia kínál öthengerest a Thesis luxuslimuzinban. A VW-konszern öthengerese V elrendezésű.

Kompakt autók (Ford Focus II, Mazda3) padlólemezére épülő kocsikban nehéz keresztben elhelyezni a soros öthengeres motort. A Volvónak is különösen helytakarékos megoldásokkal kellett helyet teremtenie a szép hangú öthengeresek beépítéséhez, például a turbós motorok kipufogó leömlőit egybeépítették a turbó házával, a generátor, a klímakompresszor és a vízpumpa elhelyezésekor is ügyesen kellett bánniuk a hellyel.

Később jelennek meg az 1,6 és 1,8 literes, benzines V50-es Volvók, 100, illetve 125 lóerős motorral. Dízelmotorból kettő is lesz. Az egyik a Peugeot 407-ben is dolgozó kétliteres. A második generációs közös nyomócsöves motor teljesítménye 136 lóerő, nyomatéka 340 Nm.

1,6 literes a másik dízel, 110 lóerővel és 240 Nm maximális forgatónyomatékkal. Az öblösebb dízelhez felárért rendelhető részecskeszűrő, amely nem igényel adalékanyagot, tehát külön karbantartást. Idővel lesz Bi-Fuel motor is, amely földgáz-benzin vegyes üzemű.

Előnye a kis helyre bezsúfolt motoroknak, hogy a blokk és a motorháztető között 70 milliméteres üres tér van, a motorház így erősen deformálódhat gyalogos, biciklista elgázolásakor, nagyban hozzájárulva a szerencsétlenül járt ember túlélési esélyeihez.

Frontális ütközésnél a motorblokk 150 millimétert mozdulhat hátrafelé, mielőtt eléri a deformálódó kereszttartókat. A karosszéria kiváló merevsége, a légzsákok tökéletes összehangolása nem kérdés egy Volvóban.

34 százalékkal jobb a karosszéria torziós merevsége az elődnél, a gyűrődő zónát négyféle szilárdságú acélból építi fel a gyár. Az utastértől távolabb esők emésztik fel az ütközési energia nagyobb részét, az autóban ülőkhöz közeledve egyre szilárdabb acélfajták következnek.

A két szélső ülés a három évnél idősebb csemetéknek alkalmas gyermeküléssé alakítható, az első utaslégzsák kikapcsolható a slusszkulccsal. A biztonságot a SIPS (Side Impact Protection System – oldalsó ütközésvédelmi-rendszer) oldallégzsákok, merevítések és fejlégzsákok garantálják.

Érdekes finomság, hogy a kormányrúd vízszintesen mozog, hogy megmaradjon a légzsák optimális védőképességhez szükséges pozíció, de a kormányoszlop ennek ellenére 140 millimétert rövidülhet egy balesetben.

Szinte borítékolhatjuk a V50-nek az öt csillagot az Euro NCAP teszten, mivel a gyár arra az egy pluszpontra is gondolt, ami a be nem kapcsolt hátsó övekre figyelmeztető jelzésért jár.

Nemrég a VW Touran és a Jeep Cherokee jórészt az utas oldali figyelmeztetésért kapott egy pluszponttal ért el 4 helyett 5, illetve 3 helyett 4 csillagot. Ha plusz egy pittyegő dönthet arról, hogy mennyi lesz a csillagokból, botorság volna kihagyni az európai piacra készülő modellből, a tengerentúliból ugyanis hiányzik.

A Volvo Intelligent Driver Information System – IDIS néven olyan rendszert kínál, amely megszűri a vezetőhöz érkező információkat és eldönti, hogy bizonyos forgalmi helyzetekben mondjuk késleltesse-e a telefonhívások bekapcsolását. Ilyen helyzet lehet a fékezés, vagy az előzés. Az információk a más tényezők mellett a gyorsulást, a kormánykerék szögét és az index működését figyelő érzékelőktől érkeznek. Az IDIS minden V50-ben és S40-ben alapfelszerelésként jár.

Minőségi futómű jár a V50-hez, amely ugyanolyan jó vezethetőséget ígér, mint amit az új S40 menetpróbáján tapasztaltunk. A kormányszervo elektrohidraulikus, a hátsó felfüggesztés több lengőkaros.

Hazánkban az előző S40/V40 vásárlói voltak a legidősebbek a Volvo ügyfelek között, ami most megváltozhat, mivel az újdonság jóval sportosabb húrokat penget, mint konzervatív elődje.

Sportkombinak nevezi a gyár az újdonságot, amely a jó három évtizeddel ezelőtti a Reliant Scimitar GTE óta ismert autókategória. Ebbe a szegmensbe helyezi az Audi A3 Sportsbacket a német konkurens.

Magyarországra május végén érkeznek meg az első autók, a V50 gyártása februárban kezdődik.