Helyszíni beszámoló: Dacia Logan
Jóllehet a fejlesztés során minden megtakarítható fillért igyekeztek megspórolni a tervezők, a Logan nem a kifutó Clio és a Thalia padlólemezét veszi át, hanem a Renault-Nissan konszern aktuális kisautó padlólemezét kapja. A B-padlólemezhez tartozó műszaki elemekből épül fel a Renault Modus egyterű, a jelenlegi Nissan Micra és a Clio utódja.

Kétféle motorral lesz kapható az autó. A fejlesztésnél is elsődleges feladat volt a költségek alacsonyan tartása, ezért új motor kifejlesztése nem jöhetett szóba.

Nem is volna rá szükség, mivel a Renault egyszerűen leemelhet a polcról egy kellően strapabíró és takarékos motort a 75 lóerős 1,4 literes benzines személyében.

Kezdetben ezt az erőforrást a szintén hengerenként kétszelepes, 1,6 literes motor egészíti ki. Várhatóan 2006-tól dízelmotorral is megvásárolhatóvá válik a Logan.

A turbódízel a Renault modellekben is megtalálható 1,5 literes dízel lesz, 65 lóerővel. Szintén csak később jön ki a 16 szeleps, 1,6 literes, 107 lóerős Logan.

2010-re világszerte 700 000 autó értékesítése a cél, amit nem egyedül a lépcsőshátú karosszériával kíván elérni a Renault. Már most biztosnak tekinthető a kombi és a kisáruszállító megjelenése, utóbbi olyan jellegű autó lesz, mint a Renault Kangoo.

Egy pickup megvalósítása is felmerült, de ennek gyártásáról még nem született döntés. Nem kizárt, hogy a Dacia később magasabb kategóriájú autóval is előrukkoljon, de egyelőre a Logan kombiváltozata elégítheti ki a limuzinnál nagyobb autót keresők igényeit.

Az előszériával hónapok óta folyik a Logan gyártása, de ezek még nem a magyarországi piacra szánt autók. A hazai Renault márkakereskedésekben megrendelhető Daciák az augusztusi gyártásból érkeznek hozzánk.

A márka bevezetésekor a Renault partnereknél a francia autókkal egy épületben, de tőlük elkülönítetten jelennek meg a Daciák. Idővel ez az elkülönítés önálló épületekben üzemeltetett Dacia szalonokban is megnyilvánulhat.

Serge Yoccoz, a Renault importőr ügyvezető igazgatója szeptemberre ígért nyilvános árakat. Összegekről nem beszélt, csak az ellenfeleket említette meg. Közöttük a Daewoo Kalos limuzin áll az első helyen, amelynek alapára 2 060 000 forint, ennél a Dacia Logan nyilvánvalóan csak olcsóbb lehet. A vetélytársak bővebb körében vannak az alapfelszereltségű Skoda Fabiák is. Az autó hazai bevezetése októberre várható.

A Daciával a Renault más stratégiát követ, mint a Volkswagen-konszern a Skodával. A Skoda kezdettől fogva a nyugat-európai autópiacok meghódítására szolgált, míg a Dacia a lánykori nevén L90-nel keletre céloz.

A kelet-közép-európai és a kelet-európai piacok mellett elsősorban Kína és Irán játszik fontos szerepet. Irán eleve egy jókora felvevőpiac, Kínáról nem is beszélve, és az Iránban 300 millió eurós beruházással létesítendő gyárból a környező országok is elláthatók.

Irán és természetesen a romániai Pitesti mellett Oroszországban, Kolumbiában és Marokkóban is készül majd az autó.