Már első ránézésre látszik, hogy új autóval van dolgunk, nem csak megújult a modell. Az elődmodell lépcsőshátú kialakításával ellentétben, a fejlesztők ezúttal az ötajtós, kupés formára szavaztak. Ennek és a karosszéria aljára szerelt terelő lemezeknek köszönhetően sikerült az autó alaktényezőjét 0,26-os értékre leszorítani.
Minden irányból támadást indított a Toyota a fogyasztás csökkentése érdekében, ezért a motorháztető és a csomagtartó is alumíniumból készült, hogy kisebb legyen az autó tömege.
A Prius lelke a Toyota Hibrid Szinergia Hajtás, amely a két motorból, a generátorból, az akkumulátorból, a bolygóműves erőelosztó egységből, az egyenáram-váltóáram átalakítóból és a fékezéskor áramot visszatápláló rendszerből épül fel. A hibrid rendszer hagyományos része, az 1,5 literes, változó szelepvezérlésű benzinmotor, az Attkinson körfolyamat szerint üzemel, ami jobb termikus hatásfokot biztosít a motornak.
Önállóan a villanymotor nem sokáig képes üzemeltetni az autót, ami nem is volt cél. De a lehetőség adott, a műszerfalon lévő EV kapcsolóval aktiválva a rendszert, a benzinmotort kilőhetjük, így 2 kilométeres táv tehető meg maximum 50 km/h-val haladva. Azonban ha normálisan használjuk az autót, akár 1000 kilométert is megtehetünk egyetlen tank üzemanyaggal.
Elinduláskor, amikor a legszennyezőbb a benzinüzemű erőforrás, tisztán elektromosan üzemel a Prius. Ezenkívül akkor segít be az elektromos rendszer, amikor nagy terheléssel dolgozna a hagyományos blokk. Ezzel elkerülhető, hogy még több üzemanyagot kelljen feláldozni a nagyobb teljesítményért.
77 lóerős a benzines, és 68 a villanymotor, a legnagyobb nyomatékuk pedig 115, illetve 400 newtonméter. A Priust összesen 113 lóerő gyorsíthatja, mert a két erőforrás üzemi teljesítménygörbéi nem egy helyen érik el a maximumot, az össznyomaték 478 newtonméter körül alakul.
Ez a teljesítmény biztosítja, hogy a Prius menetdinamikai terén se legyen hátrányban a hagyományos autókkal szemben. 10,9 másodperc kell a 100 km/h-s sebesség eléréséhez, az autó maximális sebessége 170km/h. Mindezek mellé pedig 4,3 literes szabvány szerinti átlagfogyasztás párosul, ami már eleve kisebb károsanyag-kibocsátást és fogyasztást jelent, mint a hasonló dinamikájú autóké.
Fokozatmentes váltóra hasonló módon üzemel a Prius erőátvitele. Az erőelosztó összesíti a benzinmotor és a villanymotor erejét, amit vagy a kerekekhez, vagy a generátorhoz juttat. A műszerfalon elhelyezett joystick-szerű váltókarral lehet kiválasztani a fokozatot az automata váltókhoz hasonlóan (P-R-N-D). Ez a rendszer is teljesen elektromos, közvetlen kapcsolata nincs az erőátvitellel. Hasonlóan működik a fék is, mert a pedál lenyomásakor nem a főfék-munkahengert aktiváljuk, hanem egy elektronikus rendszert.
Az új Prius az első sorozatgyártású autó, amelyben elektromos klímaberendezést találunk. Ennek eredménye, hogy a motortól függetlenül is működhet a klíma. Az új modellben az elektromos motort mozgató akkumulátor is fejlettebb, kevesebb cellából épül fel, amivel több hely marad a csomagok számára. Ezt segíti az is, hogy a NiMh technológiájú akkumulátor alacsonyabbra került, így 408 literes csomagtartóval rendelkezik a Prius.
Mindezek azonban csak mellékzöngék, a lényeg, hogy az autó kevesebb káros anyagot bocsát ki, mint más hasonló kategóriájú autók. Évente egy tonnával kevesebb széndioxid kerül a levegőbe, mint a hasonló fogyasztású kis-dízelek esetében a Toyota számításai szerint, évi 20 000 kilométeres futásteljesítménnyel és a szabványos átlagfogyasztással kalkulálva.
A Prius nitrogénoxid-kibocsátása 96 százalékkal alacsonyabb, mint a dízelekre vonatkozó EURO IV-es norma határértéke. A szénhidrogének terén is élen jár a Prius, Európában a belső égésű motorral szerelt autók közül a hibrid Toyotából kerül a legkevesebb szénhidrogén a levegőbe.
Három féle felszereltségi szinttel lehet megvásárolni a Toyota legkörnyezetkímélöbb modelljét. Az autó alapára 6 975 000 forint, amely modell is már egy jól felszerelt autót takar. Alap áron jár a menetstabilizáló elektronika kipörgésgátló, nyolc légzsák, az elektromos automata légkondicionáló.
Az egyel magasabb lépcsőfokot a Sol felszereltségi szint jelenti. Ebben már tempomat, intelligens ajtónyitó és motorindító rendszer is van, ennek ára 7 325 000 forint. A csúcsváltozat a Sol Navigáció, amit 7 960 000 forintért lehet megvenni, ebben a DVD alapú navigációs rendszer mellett Bluetooth adatátviteli rendszer és high-end JBL hifi is szerepel.
5000 darab Prius szeretne a Toyota évente értékesíteni Európában, amire a jelenlegei megrendelések alapján minden esélye megvan. A Prius nem csak műszakilag fejlődött sokat, hanem hagyományos felhasználhatóságban is.