Első képek: Citroën C4 - Vissza az avantgárdhoz
Genfben már megszellőztette a Citroën, milyen is lehet a C4-esből készítendő raliautó, ám a szeptemberi Párizsi Autószalonon már a végleges példány kerül bemutatásra. Mind stílus, mind tartalom tekintetében meglepő újdonságokat kínál a francia alsó középkategóriás páros.

Centire pontosan még nem ismert az új Citroën minden mérete, de az a korábbi nyilatkozatokból sejthető, hogy valamelyest nagyobb a Xsara utód. Ennek ellenére a C4-essel nem kíván csatlakozni a divatos egyterű-hullámhoz a Citroën. Megmarad normál méretű személyautónak a kompakt francia.

Bravúros a formaterv, bár az egyediség nem minden esetben írható le megkérdőjelezhetetlenül. A Mazda 323 C (1994-1998) és a Honda CRX is hasonló hátsó fertállyal rendelkezett anno, mint a C4 Coupé, ez azonban nem von le semmit a Citroën erényeiből.

Főként azért, mert a hátsó tetőrész beüvegezésével a kényelmetlenebb helyhez kötött hátsó utasoknak legalább szebb panorámát juttat. Valószínűleg a családosok kedvence inkább az ötajtós változat lesz, ami jóval konszolidáltabb külsővel gyűjti vevőit idén ősztől.

Bent az utastérben a visszafogottság apró szikrája sem tapasztalható. Ez főként annak fényében dicséretes, hogy az egyediség mellett nem ölték ki a praktikumot sem az autóból. Elég csak megszámolni a képeken látható rekeszmennyiséget, gondolatban máris feltölthető a család összes kacatjával a C4-es.

Kétségkívül a belső leginkább szemet vonzó eleme az egyedi formájú kormánykerék. Különleges alakját annak köszönheti, hogy a volán középső agyrésze fix. Ez a dudorodás sosem forog, a kormány tekergetésekor a karima belső küllőkön fordul el.

Ez azért szerencsés, mert a légzsák optimálisabban hozzáigazítható a vezető testéhez. A fix kormányrész előnye még, hogy a gombok mindig azonos helyen vannak, így sosem kell őket keresni. Ráadásul több gomb is elfér. Azok, akik vezették már az autót állítják, hogy az újszerű kialakítás használat közben fel sem tűnik. Teljesen ugyanúgy működik a kormánykerék, mint egy hagyományos darab.

Ismét három részre osztották a vezető számára fontos műszereket. Nem látszik, de a kormánykerék mögé telepítették a digitális fordulatszámmérőt, mely hátlapjának színe a fordulat növekedésével változik, egyre vörösebb lesz.

Középre, a szélvédő tövébe került a digitális sebességmérő egység, áttetsző hátlappal. Itt az az érdekesség, hogy a fényerő a külső fényviszonyoktól függően változik, így mindig látjuk, mennyivel is megyünk.

Hagyományról szó sincs a C4-es technikai újdonságai között. Elismerésre méltó ritkaság az alsó középkategóriás autók között a kanyarkövető kettős Xenon fényszóró, és a dupla üvegezés, de az újdonságok között guminyomás-érzékelő és illatos légfrissítő is szerepel. Kilencféle illat közül választhatjuk ki a megfelelőt, pont úgy, mint egy szőnyeggarnitúrát. Később persze ezt akár cserélgethetjük is.

Ennél azonban jóval fontosabb a hirtelen sávelhagyásra figyelmeztető biztonsági berendezés. Ez a rendszer a jármű sebességét, a kormánymozdulatokat és a burkolati jelzéseket érzékelve rögtön figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül hagyja el saját sávját. Nem egyszerű hangjelzést hall a vezető, hanem az ülésbe épített vibrátor rezegtetésével a megfelelő oldalon figyelmeztet a vészhelyzetre.

A C4-es erősebb motorjai könnyen kizökkenthetik a vezetőt a nyugodt közlekedés ritmusából. 88-tól 177 lóerőig terjed a motorkínálat, az induló darab a 88 lóerős 1,4 literes benzinmotor. Dízelből is bő a választék, bár itt a felső határ 136 lóerő, míg a kínálat 90 lóerővel indul.

Várhatóan még idén elkezdődik a C4-es forgalmazása hazánkban, mindkét karosszériaváltozattal. Kombi és lépcsőshátú a jelenlegi tervek szerint nem készül a C4-esből, épp ezért a Xsara Break 2006-ig még biztosan gyártásban marad. Akkortól pedig az új Xsara Picasso veheti át helyét, mely rövid és hosszabb tengelytávval is kapható lesz. Addig viszont van időn a C4-es újdonságival ismerkedni.