Ha egy gyereket megkérdezünk, mi szeretne lenni ha felnő, jó eséllyel hallhatjuk a teherautó-söfőr választ és a homokozóban is gyakran látni mixerkocsival játszó kisfiúkat. Egyeseknél ez az őrület tovább megmarad, így nagy örömmel vettem részt a Scania 8X6-os, illetve 8X4-es teherautóinak rövid menetpróbáján.
Már a helyszín is ígéretes volt, a Veszprém melletti katonai gyakorlótéren vártak minket a nagyvasak. Gyermeki mosollyal arcomon másztam fel a kabinba, amely 6×6-os Ural-on, DAC-on szocializálódott lelkemnek kellemes csalódás volt.
Az üléspozíció és a kormány megszámlálhatatlan módon mozgatható, kevés felsőkategóriás személyautóban szabhatjuk ennyire saját ízlésünkre a vezetőülés beállításait.
Változtatható az ülésmagasság, rugózás, háttámla, az egész ülés dőlésszöge. Szintén minden irányban elmozdítható a kormány, aminek beállítását sűrített levegő segíti.Természetesen nem hiányzik a kabinból a légkondicionáló berendezés sem és a kormányon megtaláljuk a tempomat nyomógombjait is. Rengeteg tárolóhely, rekesz van a vezetőülés környékén, mögötte pedig lehajtható ágyon pihenhet meg a munkában megfáradt sofőr.
Egyik legnagyobb élményt mégis a 420 lóerős motor elindítása jelentette, aminek 2100 Nm-es nyomatéka is tiszteletet parancsoló. Gyors ismerkedés a nyomógombos felezővel, sorváltóval és már mehetünk is. Már az indulás sem könnyű, hiszen 40 tonnát kell megmozdítani a motornak. A fordulatszámot 1500 és 2000 között tartva azonban gyönyörűen húz a turbós gép. Természetesen nem hasonlítható személyautós gyorsuláshoz, de mégis döbbenetes érzés ekkora tömeggel az ember háta mögött. Az erő velem van!
Amikor már belejön az emberfia az irányításba, akkor jöhetnek a terepi nehézségek. Az izgalmas pályán fák között, emelkedőkön, kőbányában, illetve meredek lejtőn is kipróbáltuk mit tudnak a teherautók.
Hála a gombnyomással kapcsolható hossz- és kereszt-differenciálzáraknak, valamint a több tonnányi sódernek sehol sem kellett attól félni, hogy esetleg elkapar a jármű, pedig voltak olyan helyzetek is, mikor az első két kerék le sem ért a földre.
Személyautókhoz szokott sofőrnek szintén megrázó, amikor lejtőn kell lelassítani ekkora monstrumot. Óvatos fékkezelés, és lassú menet nagyban megkönnyíti a dolgot, hiszen ha ekkora tömeg megindul a lejtőn, azt már nem állítja meg semmi. Éppen ezért, egyszer érdemes lenne mindenkinek kipróbálni egy ilyen gépet, hogy átérezze milyen gondolatok suhannak át egy megrakott teherautó sofőrének agyán, mikor elévágva beleállnak a fékbe.