Autós navigációt mindenkinek!
[bekkep]Valamikor a 90-es évek közepén jelentek meg az első autós navigációs rendszerek, akkor még horribilis áron. Nyugaton aztán szépen felgyorsultak az események, a navigációs berendezések a technika egyéb vívmányaival lépést tartva, villámsebességgel terítették be a piacot.

Ma már ott tartunk, hogy egy 3-4 millió forintos autóban is könnyen megengedhető extrának számít a navigációs rendszer, mert használatával elkerülhetjük a dugót és mindig eltalálunk célunkhoz. Digitális Magyarország térkép létezik, a gond az, hogy a navigációs rendszerek csak szépen lassan veszik át ezeket a térképeket.


A megamixet a geochallenge.hu készítette

A helyzet változatlan

[bekkep]Perszonális navigációs rendszerek hazai térképpel évek óta léteznek, ezért normál halandó értetlenül áll a kérdés előtt: miért nem képesek az autóba épített rendszerek hazánk útjain navigálni? A válasz összetett, a legnagyobb problémát az okozza, hogy minden egyes navigációs rendszer más CD-t vagy DVD-t képes lejátszani. A korong ugyanaz, de a rajta lévő adatok formátuma rendszerenként más és más.

A navigációs rendszerek piacát két cég uralja, a Navteq és a Teleatlas. A két cég termékein belül sem egységes azonban a szabvány, így a navigációra alkalmas térképek kidolgozása időtlen ideig húzódhat. Most éppen ezt a folyamatot éljük, a Navteq cég még 2003-ban vásárolta meg hazánk digitális térképét, és ezt hozta navigálásra alkalmas állapotba.

Csakhogy az időhiány nem teljes térképet eredményezett, a működő rendszer csak Budapesten és környékén képes utcaszintű navigációra, és például a Balaton környéki településeket egyáltalán nem is ismeri. Budapestről Balatonfüredre nem tudunk eljutni egy méregdrága navigációs rendszerrel.

Jelenlegi ismereteink szerint a Volvo kínál ilyen navigációs DVD-t, aminek az ára 85 ezer forint. Az Opel rendszerét ki is tudtuk próbálni, az ő birtokukban is ugyanez a térkép van, de ott a térkép még nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Perszonális navigáció

[bekkep]Amíg az autókba épített navigáció nem működik, perszonális navigációs rendszerekkel vigasztaljuk magunkat. Egy 5 vagy akár 10 millió forintos autóban esetlenül mutat a szélvédőre cuppantott kéziszámítógép, de ennél jobban használható navigációs rendszert jelenleg nem találunk.

Magyar fejlesztésként idén jött ki az iGO nevezetű navigációs szoftver, ami PDA-n használható. A dolog újdonsága, hogy a szoftvert nem kell telepíteni, egyedi azonosítóval ellátott memóriakártyán kapjuk a szoftvert, valamint a 3380 hazai település utcaszintű leírását és 17 000 hasznos pontot tartalmazó térképet. Elsőként a magyar térkép készült el, de jövő tavaszra ígérik Kelet-Európa térképét, és a teljes Európát lefedő változatokat. A frissítésért előreláthatólag évente kell majd fizetniük a vásárlóknak.

Fedélzetre!

[bekkep]Kezdetben alapvetően két csoportba sorolták a navigációs rendszereket: ez volt az onboard és az offboard. Előbbi egyértelmű, arra utal, hogy a rendszer a „fedélzeten található” – ilyenek az autókba épített gyári vagy utólagos navigációs rendszerek. Ezekhez a navigációs térképet CD-n vagy DVD-n vásárolhatjuk meg, a rendszer GPS-en keresztül határozza meg az autó helyzetét, és a navigációs készülék segítségével mondja a helyes útirányt. Ezen rendszerek hátránya, hogy a CD és a DVD-alapú térkép gyorsan elavul. Évente vagy félévente adnak ki a gyártók újabb lemezeket.

Fejlettebb nyugat-európai környezetben a rádióhullámokon érkező TMC (Traffic Message Channel) jelek segítségével a navigáció arra is képes, hogy elkerülje a dugókat. Persze ehhez az is szükséges, hogy létezzen erre alkalmas egységes rendszer, amely a jeleket szolgáltatja. Hazánkban ilyen még nincs, és a tökéletes működés Európában is ritka.

[bekkep]Az offboard navigáció lényege, hogy a navigációs készülék önmagában nem tartalmaz térképet. GPRS-en keresztül a készülék (például egy mobiltelefon) csatlakozik a navigációs térképet tartalmazó szerverre. Mi a telefonon megadjuk a célállomást, és GPRS-en letöltjük a térképet a szerverről, majd a telefonhoz csatlakoztatott GPS vevő segítségével már tud a szoftver navigálni. Ezeket a rendszereket úgy készítették fel, hogy nem csak a szükséges útvonalat töltik le a szerverről a telefon, hanem az út körüli térkép bizonyos részét is, így ha eltévedünk, nem kell folyton újra csatlakozni a központi szerverre.

Rögtön látható az offboard navigáció rákfenéje, vagyis a mobilszolgáltatókat iszonyatosan meggazdagítjuk, ha gyakran vesszük igénybe a GPRS-en keresztül a navigációs rendszert. Főként külföldi roamingoláskor költhetünk sokat telefonszámlára. Az előny is az offboard lényegéből adódik, sosem kell térképfrissítésre költeni, mivel a központi szerver térképe mindig a legfrissebb.

A navigációs rendszerek harmadik ága a perszonális navigáció, ami például kéziszámítógépen vagy kézi navigációs rendszereken működik. Ezek a rendszerek kis memóriakártyán – vagy saját memóriában – tárolják a térképet, és egy GPS vevő segítségével navigálnak. Erre jó példa az iGO, ami tesztünk szerint a legjobban működő hazai navigációs rendszer.