Magyarok a nagyvilágban
Milyen hatással lehet az autók és az elektronika fejlődése a gumiabroncsok jövőjére? A mérnökökön és kutatókon kívül a Michelin a formatervezőket is bevonja a kutatásba. Az immár ötödik alkalommal kiírt pályázatra amatőr és hivatásos formatervezők is nevezhetnek. A nyeremény a pályázatokon szokásos pénzdíjazásnál talán még ütősebb: a Michelin minden évben eljuttatja a nyertes pályaműveket a Detroiti Autószalonra. Az egy tucat 1:5-ös méretarányú modell mellett a standon minden évben helyet kap két-három életnagyságú tanulmányautó is. Az elmúlt években a Michelin Challenge Design kiállítás szereplője volt a Renault Vel Satis Concept, az Opel Insignia és a Volkswagen Concept R.
A legutóbbi pályázat témája a „kaliforniai design, alternatív meghajtás, kerék elektronika” volt. Idén az Italdesign Volta nevű hibridjárműve, illetve a korábbi Honda GRX tanulmánya volt látható a Michelin standján. Nekünk az a legfontosabb, hogy itt mutatkozott be a két magyar formatervező-hallgató formatanulmánya is, a Lamborghini GrandToro és a Cresty Concept.
A pályázaton való részvétel valójában Harald Leschke ötlete volt, aki a Mercedes-Benz egyik vezető formatervezője és Lengyel István egykori tanítványa. Lengyel István korábban az esseni, jelenleg a Magyar Iparművészeti Egyetem Formatervező tanszékének vezetője. Ismeretségüknek köszönhetően az egyetemen már 5 éve lehetőség van – a Mercedes tervezőivel konzultálva – gépjármű tervezési feladatok megoldására.
A legutóbbi feladat kivételesen nem egy a DaimlerChrysler csoportba illeszkedő jármű tervezése volt, helyette a Michelin rangos pályázatán való részvétel ösztönözte a diákok kreativitását. A Scherer József egyetemi tanár által vezetett 6 fős csoportból kettőnk munkáját is beválogatták a 44 országból beküldött több mint 200 munka közül.
Fakerék és PVC futómű
A nyertes pályaművekről 1:5-ös modelleket készítettünk. Az alapformákat először 3 dimenziós programokkal, számítógépen modelleztük meg, melyek alapján elkészült a modell alaptömege habosított műanyagból. Az ezt követő 2 hónapra kisebb felületi módosítások, felületkezelés és javítás jutott, végül pedig a részletek kialakítása következett (illesztések, feliratok). A futómű elemeit pvc csövekből és rudakból, a kerekeket öntőgyantából, valamint fából készítettük. A karosszériák igazi autófényezést kaptak – dupla lakkozással, hogy kellően meggyőzően csillanhassanak meg az autóshow fényei a merész vonalakon.
A modellek Detroitba szállítását a Michelin intézte még novemberben. Mi az autóshow sajtónapjaira kaptunk belépőket, részt vehettünk bemutatókon, a pályázat hivatalos eredményhirdetésén, valamint az ehhez kapcsolódó fogadáson. A Michelin standján pedig újra találkozhattunk autóinkkal, valamint a többi kiállított pályamű tervezőjével. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk, melyeknek köszönhetően még nagyobb lelkesedéssel vágunk neki a következő (autós) feladatainknak.
Lamborghini itthonról
A GrandToro alkotója Sass Tivadar Viktor, az Iparművészeti Egyetem IV. éves formatervező
szakos hallgatója.
Egy impozáns, a sztárokhoz illő, irigyelhető, vagány, igazi Kaliforniába való járgány tervezése volt a cél. A Lamborghini márkára esett a választás, melynek fiatalos, modern formavilága a tengerentúlon különösen nagy népszerűségnek örvend. A Murciélago és a Gallardo fő vonalai megjelennek a pályaműben, egy teljesen új kategóriát teremtve. A „szupersport-offroader” minden terepen gyors. A karosszéria alapköve az oldalát meghatározó sportkocsi sziluett, mely ketté is tagolja az autót. A felső fényezett rész a sportkocsi karaktert erősíti, míg az alsó matt, ellenálló felületek a terepes jelleget hangsúlyozzák.
A GrandToro szemből egy sport quadra emlékeztet a tudatosan magasan hagyott sárvédők és a vaskos acél ütköző-alváz elemek miatt. Hátulról jellegzetesen lamborghinis, kivéve a szemtelenül egyszerű formájú, ám hatalmas keresztmetszetű kipufogógáz végeket. Az autó orrmotoros, négyajtós, így egyszerre akár 4 ember is hasíthat vele. A hajtásról egy különösen takarékos és környezetbarát, ám hatalmas nyomatékú hibrid erőforrás gondoskodna, egy turbódízel és egy elektromos motor kombinálásával.
Cresty Concept: irány a tengerpart!
A Cresty Concept tervezője, Hartai Tamás szintén IV. éves formatervező hallgató az Iparművészeti Egyetemen.
A célom egy olyan járgány tervezése volt, amely egyaránt jól használható a városban és a homokos tengerparton is. A közel 5 méter hosszú autó hajtását üzemanyagcellás rendszer végzi, amely az alvázban kapott helyett. Ennek köszönhetően bőséges hely jut az utasoknak, kutyáknak, vagy a jet-ski-nek a csomagtartóban. Kevés átalakítással a Cresty Concept akár a parti őrségnél is szolgálhat; erre utal a festés is. Az autó egyik legfőbb jellegzetessége a tetején található taraj; formáját az óceán hullámai ihlették. Ehhez fényhíd, vagy szörfdeszka is könnyen erősíthető. A lágy vonalú főtömegnek az ablakfelületek éles grafikai osztásai adnak határozottságot. A visszapillantó tükröket kamerák helyettesítik; ezek a nagy ovális oldalablakokon kaptak helyet. Másfajta gumitípus, illetve futófelület szükséges aszfaltra, más pedig laza, homokos talajra. Cresty Concept speciális gyűrű alakú gumijának belső és külső felén más gumimintázat található, amely egyszerűen kifordítható. A burkolt keréktárcsa alatt a gumi kifordítását végző elektronika kapott helyett. A hasmagasság a választott gumitípusnak megfelelően automatikusan változik.
A pályázatról bővebb információ a www.michelinchallengedesign.com oldalon érhető el. A tervezők rövid portfoliói megtalálhatók itt illetve ezen a linken.