Tesztpálya a gleccseren

A tiroli ősleletről elhíresült Ötztal nyolcórányira található Budapesttől. Központja a szabadtéri sportok sokféleségével csábító Sölden. Két síelés között egy villámtesztet végeztünk az Audi A6 öszkerékhajtású topmodelljével.

A söldeni régióban 174 csúcs haladja meg a 3000 méteres magasságot, ezeken 112 gleccser található. Közülük kettőt tettek síelésre alkalmassá, a többit gyalogtúrán, sítalpon vagy hótalpon lehet meghódítani. A magasságmérős óra kijelzője háromezer fölötti értéket mutatott, amikor tesztmesterünk narancssárga bójákból (elasztikus terelőkúp, ahogy ő hívja) elkészítette a vezess.hu eddigi legmagasabban fekvő tesztpályáját.

Az Audi A6 Quattro 3.2 FSI-t már korábban alaposan megvizsgálták inkvizítoraink, az autóról bővebben itt olvashat. A gleccser peremén 180 fokban visszaforduló pálya elsőre nem tűnt nehéznek. Inkább csak a magasság volt szédítő. Az izgalom akkor következett, amikor pár gyakorló kör után instruktorunk, Székely Gyula arra kért, hogy most ugyanezt 60 km/órás sebességgel próbáljuk meg. A tiptronic váltó kapcsolgatása a kormányról még heves mozdulatoknál is kézre áll. A hatalmas motor úgy mozdítja meg a több, mint másfél tonnás autót, mintha egy óriási befőttesgumi lőné ki. Fék, gáz, fék, jobb, bal, bal, jobb. „Túl korán fékezett!” jegyzi meg a bajsza alatt Gyuszibá, akinél már voltunk csapatni.

A hatalmas vas stabilitásáért felelős ESP-t a legújabb szoftverrel látták el. Bár az autó az extrém mozdulatokra finoman lengésbe jön, stabilitását mégis megőrzi. Ahol alulkormányzott lenne, ott az ESP láthatatlan fékezésekkel, szinte azonnal irányba fordítja az orrát. A futómű mechanikailag nagyon pontos, a gyorsreagálású program pedig egy kis elektronikai varázslat segítségével szépen oda irányítja, ahová szeretnénk. A Torsen differenciálműnek köszönhetően az A6 a havas gleccseroldalban is ugyanúgy halad felfelé, mint lefelé, oldalirányba vagy keresztbe.


Az autót olyan meglepő helyekre vittük, ahol már csak az Osztrák Lavina-mentőszolgálat kutyáival és kiképzőikkel találkoztunk. Samba és Sigi (utóbbi feltételezhetően Sigmund) azonban több érdeklődést mutatott az apportírozás, mint tesztautónk iránt, így sajnos az A6 quattro-ról és a Lavina-mentőszolgálatról nincs közös kép.

Tesztcsapatunk havon az autó helyett inkább az egészségesebb síelést választotta. Söldenből indulva három csúcsot hódítottunk meg. A Tiefenbachkogl (3309m), a Schwarze Schneid (3270m), a Gaislachkogl (3058m) lélegzetelállító panorámával szolgál.

Érdekesség még a két hegyoldalt összekötő síalagút is. A karbantartott pályák kezdőknek is ajánlhatók, mert kényelmes kék (könnyű) és piros (közepes) nehézségi szintű lejtők között lehet válogatni.

Természetesen minden pálya megfelelő hüttékkel (melegedő házakkal) rendelkezik, így a forró erőleves és a gőzgombóc beszerzése nem okoz gondot. A síliftek leállása után már itt kialakul az „Aprés Ski” (síelés utáni) hangulat.

A főként fiatalok által kedvelt Sölden igazi bulivároskává válik az este folyamán. A főutca a 80-as évek slágereitől és a mai német tánczenétől hangos, természetesen D.J. Ötzi (aus Tirol) viszi a prímet. A 2005-ös évben a magyarok szezonnyitó buliján Hamvai P.G. nyomta a talpalávalót. Valószínűleg az idén is megmutatjuk a „sógoroknak”, hogy vígad a magyar.