Vannak négykerekű használati tárgyak és vannak azok az autók, amelyekért lelkesedni, sőt rajongani lehet. Ezek nem ritkán osztályok nélküli autók, tehát nem a csóróságot vagy a gazdagságot fejezik ki. Bárki járhat velük, a bankigazgató feleségétől a parkettázón át a három műszakos ápolónőig.
Ilyen kisautó volt például a Renault 5, elvontabb hajlammal a Citroën Kacsa, de Németországban a VW Golf is ezt a szerepet tölti be. Az egyénire átépített autók legtöbbször alaphelyzetben is karakteresek, a Citroën 2 CV formája mással össze nem téveszthető.
Ugyanez áll a modern autók mezőnyében a smart fortwo-ra is, amelyet a New York-i Modern Művészetek Múzeumában (MoMa – Museum of Modern Art) is kiállítanak 2002 óta. A smart fortwo abban is egyedi, hogy Németországban egy bírósági ítélet alapján le szabad vele parkolni keresztben ott, ahol egyébként a járdával párhuzamos parkolás a szabályos.
Tűzoltók és pilóták között
Létrás kocsinak a fortwo nem alkalmas, de más szerepben a tűzoltóságnál is megállja a helyét. Az USA-ban szolgáló tűzoltósági autót tavaly januárban a Detroiti Autóshow-n adta át a városi tűzoltóságnak Dieter Zetsche, a Chrysler akkori elnöke. A gyors bevetésekre alkalmas kiskocsi az amerikai autógyártás fellegvárában talán a legkisebb autó. A széria fortwo tetején fényhíd trónol, az ajtókról messzire harsog a Detroiti Tűzoltóság jelvénye Motor City-ben.
Másfél éve a smartok elözönlötték a Kinder-tojásokat. 2004 augusztusától két éven át összesen 40 millió csokitojásban leltek és találnak az édesszájúak smart modelleket. A meglepetés fortwo, forfour, crossblade és a már kifutott roadster-coupé lehet.
A Lufthansa a reptereken talált bevetési lehetőséget a kétszemélyes városi autónak, a légitársaság forgalomirányítási feladatokra használja különböző légikikötőkben. Itt a dongók és méhek jellegzetes színösszeállításán kívül a tetőre szerelt sárga villogók és főleg a Follow Me (kövess engem) felirat teszi könnyen azonosíthatóvá a mindentudó törpeautókat. A smart fortwo-ból szívesen rajzolnak extrém járgányokat, képernyőn már láttunk helikoptert és kamiont is belőle.
Hamburgban a rendőrség és a köztisztasági szolgálat is korán beállított néhány smartot. Első körben megtámogatták hét smarttal a seprűs dolgozókat, akiket egy magyarul Szemétleső nevű cég alkalmaz. A Hanza-város polgárai telefonon jelezhetik a cég diszpécsereinek, ha valahol sürgősen eltakarítandó szemétre bukkannak. A takarítók ekkor befutnak az autó mögé szerelt kukával, lapáttal és seprűvel, majd munkához látnak.
Takarékos rendőrök
Rendőrségi fortwo-t máshol is találunk Hamburgon kívül, például Berlinben és Nagy-Britanniában, de felfedezhettünk egyet Prágában és Budapesten is. Hamburgban kimondottan a dízelre harapott rá a helyi belügy, a fortwo cdi 3,4 literes szabvány szerinti átlagfogyasztása miatt.
Az átépítések nem korlátozódnak a kétszemélyes fortwo-ra, a nagyobb forfour extrázásának is sokan nekifutnak. A Bellybutton nevű cég a smart forfourból faragott kisgyermekes anyáknak szóló tanulmányautót. A belső teret könnyen rögzíthető dobozokkal és kicsire összecsukható babakocsival egészítették ki a tervezők, az első üléstámla pedig lehajtható pelenkázó asztalnak. Van ezenkívül aromaterápiás illatkibocsátó szerkentyű és az Isofix csatlakozókban rögzíthető gyermeküléseket repülőgépen is használhatják a babák.
Pelenka és kígyóbőr
Jótékony célból született az elsőre inkább elrettentő kígyós forfour, amelyet berlini divattervezők hoztak össze. Az autót kígyóbőr mintával fóliázták le, amelyhez egy pitonról vették a mintát. Az eredetileg ezüstszínű autó beborítása két napig tartott, az 1.5-ös benzines modellből a Brabus 10 munkatársa faragott egyedi autót, összesen hét nap alatt. A belső kárpitok kígyóbőrnek tűnnek, pedig a 23 négyzetméternyi bőrfelületet marhákról nyúzták le. Az anyag csak feldolgozása során öltött kígyóbőrös jelleget. Az üléseken és az ajtókárpitokon kívül a váltógomb, a kormány és a kézifékkar is kígyómintát öltött. Az autót az Interneten elárverezték és az alkotók felajánlották a bevételt egy utcagyermekeket foglalkoztató központ javára.