Alaposan rátiport a nagy olajtársaságok tyúkszemére több hipermarketlánc. Az egyes Auchan, Cora, Metro és Tesco nagyáruházak mellé felhúzott töltőállomások jutányosabb üzemanyagárakkal csábítják magukhoz az autósokat.
A jól bejáratott társaságok a nyers árharc helyett kénytelenek a szolgáltatások minőségével versenyezni, ami jóval nehezebb feladat, mint olcsósággal vonzani az autósokat. A diszkont iparág veteránja a Klub Petrol, itt a semmi extra, de olcsóbb benzin elven működik az üzlet.
Konténeres világ
Mi a cikk megjelenése előtti napon álltunk be benzinért az olcsóbbnak tartott hálózatok egy-egy kútjára. Kiszolgálás legtöbbször nincs, az önkiszolgáló töltőállomások közül a Tesco-é emlékeztetett leginkább a megszokott benzinkutakra, mert nem konténerben kellett fizetni.
Egyetlen helyen nem sikerült bankkártyával fizetni, a Klub Petrol Vágohíd utcai töltőállomásán, az összes egyéb benzinkútnál volt bankkártya-elfogadás. A legbarátságtalanabb módon az elsőnek felkeresett Auchannál hagytuk ott pénzünket Dunakeszin. Rutintalanként tankolás után gyalog sétáltam a konténerhez fizetni, mint az előttem lévő autós. A többiek autóval állnak sorba.
Ennél rosszabb, hogy alig láttam és hallottam a pénztáros hölgyet, aki egy tálcán berántotta magához a bankkártyámat, amit nem szívesen engedek ki a látómezőmből. Az összes benzinkútnál jóval emberibb volt a kiszolgálás, mert nem voltunk szabályosan elfalazva attól az embertől, akivel szót kell értenünk, mondjuk egy bonyolultabb cégnév bediktálásakor. Ráadásul az Auchan itteni árai nem hatottak meg bennünket.
Klub Petrol: majdnem a legolcsóbb
Következő állomásunk a Klub Petrol, Vágóhíd utca. Lepusztult környezetben tankoltunk, viszont nagyon barátságos volt a személyzet. Kellemesen elbeszélgettünk a Focus ST-ről, lefutottuk az erős autókkal megszokott köröket. (Hány lóerős? 225. Hű, az aztán mehet. Hajjaj, mint az állat. És mit eszik, ha hosszú a láb? Hát, 15-16 litert, ha örülünk, de legalább örülünk.)
Matrica már évek óta nem kell a Budapesten mindössze két tagú hálózat igénybevételéhez és Autóklub tagságira sincs szükség. Itt a vécét is megnéztük. A vizesblokk design-ban 20 éves múlt, de makulátlanul tiszta, és volt szappan meg papírtörlő.
Értékeltük azt, ahogy a szerény hardverből igényes takarítással kihozták a maximumot. Itt feltűnt több különbség a menő benzinkutakhoz képest. A diszkont kutak egy része nem tart nyitva 24 órában és adott esetben csak 95-ös benzin és gázolaj kapható, 98-as nem.
A következő oldalon: hol tankoltunk legolcsóbban, a veszélyek és a tapasztalatok.
Alacsony üzemanyagárban mégsem az Autóklubhoz kötődő hálózat, hanem a Metro vitte el a pálmát. Felmérésünk idején Metro kártya birtokosként itt juthattunk a legolcsóbban üzemanyaghoz. Tankolni kártya nélkül is lehet, csak drágábban. A többi áruházi benzinkúthoz hasonlóan a Metro kút szerény polcain is a „benti” árakon kaphatók a termékek a kasszakonténerben. Ami az autózáshoz kell, az van, mást nem tartanak. Érdeklődésünkre elárulják, hogy Szlovákiából érkezik az üzemanyag, ők tehát nem a MOL-tól szerzik be. Máshol az üzemanyag forrását nemigen lehet megtudni, de legtöbb helyen a MOL lehet a fő beszállító.
Metro benzin Szlovákiából
Egy törzsvásárló lelkesen meséli, hogy a Metro benzinnel a kétliteres Mondeója 12 helyett csak 11 litert fogyaszt városban, tehát ne tartsunk tőle. A diszkont kutakkal szemben ugyanis sokakban van félelem. A befutott olajtársaságok hangsúlyozzák, hogy üzemanyag és üzemanyag között óriási a különbség, és a nyers benzin/gázolaj az általuk végzett adalékolással többet nyújt. Az olajcégek állítják, hogy a diszkont kutak azért is tudnak olcsóbbak lenni, mert a benzinből kispórolják a lerakódások ellen védő, a kopásállóságot javító drága adalékanyagokat. A dízelekben a dermedésgátlás nem egyenértékű szerintük, ezért a modern dízeleket és a fejlett, netán közvetlen befecskendezéses benzinmotorokat ők semmiképp nem etetnék fapados üzemanyaggal.
Megéri párszáz forintért?
Úgy tűnik fel, hogy ezt sokan másként gondolják. A napos hétfő délután tankoló autók között több szinte új autót láttunk, nem egy korszerű turbódízel vagy turbós benzines várt a jutányosabb nedűre. A Tesco töltőállomásokon van bőven kútfej, időnként mégis sor alakul ki, mert olyan sokan jönnek. Láttunk itt dízel Skoda Superbet és más friss autókat is, de a derékhadat az idősebb kocsik adták, az autópark összetételéhez illően.
50 literes tankolással számolva az árkülönbség legfeljebb 500-600 forint egy igen alacsony és egy az átlagnál magasabb árakkal dolgozó kút között, de ez sokszor inkább csak 200-250 forint. Nem egészen egy liter megspórolásáért nyilván nem érdemes elautózni egy diszkont kúthoz, de a dolog nem így működik. Az emberek tódulnak teletömni a bevásárlókocsikat, sokaknak tehát nem kell külön utazniuk a tankolásért a hipermarketekbe.
Két vélemény törzsvendégektől Nagy Mihály, Ford Focus 1.6 2002 |
Nem mindig olcsóbb
Az olcsóbb vetélytársak a nagy társaságokat is árcsökkentésre késztethetik. Míg a Budafoki úton 278 Ft 90 fillérbe került egy liter 95-ös, a Metro kút mellett töltőállomáson a MOL már 271,9 forintért odaadta a benzin literjét. Ugyanitt és a pesti Haller utcai Shell kútnál a 265,9 forintos gázolajár fillérre megegyezik a dunakeszi Auchan kúton elkért összeggel. A neves, színvonalas körítést és szolgáltatásokat nyújtó kúttársaságoknál sem mindig fizetünk többet az üzemanyagért. Lám, mire jó a verseny!
Olvasói levelek a témában
„Üdvözlöm önöket! Nem is olyan régen vettem egy Ford Focus 1.6 tdci diesel autót, melynek tankolását kipróbáltam a Tesco gazdaságos kúton. A végeredmény pocsék volt, mert több üzemanyaggal kevesebbet tudtam elmenni mint a Shellen tankolttal. Az arány nem is kevés volt, sőt, az autó menetteljesítményén is vissza tükröződött ez a különbség. Tehát meggondolom, hogy mikor is tankolok még egyszer ilyen olcsónak mondott benzinkúton. Üdvözlettel, egy Fordos!”
Tisztelt Uram! Én is kipróbáltam már egy jó pár benzinkutat, a diszkont kutak üzemanyaga szerintem semmivel sem rosszabb, mint más kutaknál, Skoda Superb 1.9 132 le. 6.5 liter átlagfogyasztás. Ekkora kocsival, ennél nem igen lehet kevesebbel járni. Viszont volt, hogy a „márkás” /Shell/ kúton azért tankoltam, mert a Tesco-s áron adták a gázolajat, ezzel az volt a baj, hogy szerintem nem hiteles a kiadott mennyiség. És ez nagy baj, ne azért legyen olcsóbb /ugyanolyan árú, mint a Tesco/, mert kevesebbet adnak belőle. Sajnos az írásos reklamációmra nevetséges módon reagált a Shell, először azt írva, hogy az általam említett időben nem is tankoltak akkor olyan mennyiséget, amennyit állítottam. Erre elküldtem nekik az ÁFA-s számla másolatát, erre persze azt írták, hogy biztosan hiteles volt a mennyiség…Szóval szerintem nem biztos, hogy az olcsónak hitt, „minőségi” kúton jobban jár az ember. Évi 50-60 ezer kilométert vezetek, szóval nekem biztosan megéri az a 10 Ft/liter. Üdvözlettel, B. Cs.
Ma reggel tankoltam az Auchan Tópart Dunakeszi töltőállomásán. Számlaszám A/445000086/0323/0001. Egyből kiderült, hogy csoda autóm (Seat Ibiza 1,4 16V Stella) van, legalábbis a benzin tankját illetően. 47,23l benzint tankoltam a 95 oktánszámúból, 12.706Ft-ért. A gyártó 45 liter tank méretet ad meg. Az üzemanyag szintjelző jelzésénél még marad a tankban 100km való benzin, ami a legrosszabb esetben is 5 liter. A szintjelzőm a káposztásmegyeri vasúti felüljárónál szólalt meg. Szép erős sípoló hangot ad és világit a műszerfalon a kijelző. Nem az első eset, hogy itt ennél a kútnál valami nem stimmelt. Tavaly novemberben, mikor a kötelező service-be kellett vinnem, meg is nézettem a szintjelző működését (Porsche Pest Budapest 13., Fáy utca). Az mondták, hogy helyes mennyiséget mutat a szintjelzőm. Komputerrel ellenőrizték. A fogyasztó megkárosítása, szerintem ez az. A reklamálásomra kapott válasz viszont nagyszerű volt. Maga tankolt, biztosan többet. Mert biztos belefér. A tankom biztos gumiból van és nyúlik. Jó utat. Üdv, D.I.
Egy benzinkutas üzenete: Tisztelt nagyon megsértett hölgyek, urak! Az elcsalt mennyiség, amivel önök kevesebbet kapnak, az kb. 5ooo liter üzemanyagnál jelent -1 litert! Ez kutanként változhat. Lényege: ne legyen mínuszos a kút üzemanyag-készlete. Az autók tankjának űrméretéről annyit, hogy van rajtuk egy cső, amin keresztül belekerül az üzemanyag! Ennek a fránya csőnek is van űrtartalma, ami típusonként változhat. Azt a tényt se feledjük, hogy mást mutat a szintjelző lejtőn, emelkedőn (alul-felüljáró, híd, útpadka), mint vízszintes úton. Továbbá függ az autó fogyasztása a vezetési stílustól, tudástól, hőmérséklettől, megterheltségtől, klímától (be-kikapcsoljuk), síbox stb. Mély meleg üdvözlettel:egy kutas