Féljünk a diszkont kutaktól?

Alaposan rátiport a nagy olajtársaságok tyúkszemére több hipermarketlánc. Az egyes Auchan, Cora, Metro és Tesco nagyáruházak mellé felhúzott töltőállomások jutányosabb üzemanyagárakkal csábítják magukhoz az autósokat.

A jól bejáratott társaságok a nyers árharc helyett kénytelenek a szolgáltatások minőségével versenyezni, ami jóval nehezebb feladat, mint olcsósággal vonzani az autósokat. A diszkont iparág veteránja a Klub Petrol, itt a semmi extra, de olcsóbb benzin elven működik az üzlet.

Konténeres világ

Mi a cikk megjelenése előtti napon álltunk be benzinért az olcsóbbnak tartott hálózatok egy-egy kútjára. Kiszolgálás legtöbbször nincs, az önkiszolgáló töltőállomások közül a Tesco-é emlékeztetett leginkább a megszokott benzinkutakra, mert nem konténerben kellett fizetni.

Egyetlen helyen nem sikerült bankkártyával fizetni, a Klub Petrol Vágohíd utcai töltőállomásán, az összes egyéb benzinkútnál volt bankkártya-elfogadás. A legbarátságtalanabb módon az elsőnek felkeresett Auchannál hagytuk ott pénzünket Dunakeszin. Rutintalanként tankolás után gyalog sétáltam a konténerhez fizetni, mint az előttem lévő autós. A többiek autóval állnak sorba.

Ennél rosszabb, hogy alig láttam és hallottam a pénztáros hölgyet, aki egy tálcán berántotta magához a bankkártyámat, amit nem szívesen engedek ki a látómezőmből. Az összes benzinkútnál jóval emberibb volt a kiszolgálás, mert nem voltunk szabályosan elfalazva attól az embertől, akivel szót kell értenünk, mondjuk egy bonyolultabb cégnév bediktálásakor. Ráadásul az Auchan itteni árai nem hatottak meg bennünket.

Klub Petrol: majdnem a legolcsóbb

Következő állomásunk a Klub Petrol, Vágóhíd utca. Lepusztult környezetben tankoltunk, viszont nagyon barátságos volt a személyzet. Kellemesen elbeszélgettünk a Focus ST-ről, lefutottuk az erős autókkal megszokott köröket. (Hány lóerős? 225. Hű, az aztán mehet. Hajjaj, mint az állat. És mit eszik, ha hosszú a láb? Hát, 15-16 litert, ha örülünk, de legalább örülünk.)

Matrica már évek óta nem kell a Budapesten mindössze két tagú hálózat igénybevételéhez és Autóklub tagságira sincs szükség. Itt a vécét is megnéztük. A vizesblokk design-ban 20 éves múlt, de makulátlanul tiszta, és volt szappan meg papírtörlő.

Értékeltük azt, ahogy a szerény hardverből igényes takarítással kihozták a maximumot. Itt feltűnt több különbség a menő benzinkutakhoz képest. A diszkont kutak egy része nem tart nyitva 24 órában és adott esetben csak 95-ös benzin és gázolaj kapható, 98-as nem.

A következő oldalon: hol tankoltunk legolcsóbban, a veszélyek és a tapasztalatok.


Alacsony üzemanyagárban mégsem az Autóklubhoz kötődő hálózat, hanem a Metro vitte el a pálmát. Felmérésünk idején Metro kártya birtokosként itt juthattunk a legolcsóbban üzemanyaghoz. Tankolni kártya nélkül is lehet, csak drágábban. A többi áruházi benzinkúthoz hasonlóan a Metro kút szerény polcain is a „benti” árakon kaphatók a termékek a kasszakonténerben. Ami az autózáshoz kell, az van, mást nem tartanak. Érdeklődésünkre elárulják, hogy Szlovákiából érkezik az üzemanyag, ők tehát nem a MOL-tól szerzik be. Máshol az üzemanyag forrását nemigen lehet megtudni, de legtöbb helyen a MOL lehet a fő beszállító.

Metro benzin Szlovákiából

Egy törzsvásárló lelkesen meséli, hogy a Metro benzinnel a kétliteres Mondeója 12 helyett csak 11 litert fogyaszt városban, tehát ne tartsunk tőle. A diszkont kutakkal szemben ugyanis sokakban van félelem. A befutott olajtársaságok hangsúlyozzák, hogy üzemanyag és üzemanyag között óriási a különbség, és a nyers benzin/gázolaj az általuk végzett adalékolással többet nyújt. Az olajcégek állítják, hogy a diszkont kutak azért is tudnak olcsóbbak lenni, mert a benzinből kispórolják a lerakódások ellen védő, a kopásállóságot javító drága adalékanyagokat. A dízelekben a dermedésgátlás nem egyenértékű szerintük, ezért a modern dízeleket és a fejlett, netán közvetlen befecskendezéses benzinmotorokat ők semmiképp nem etetnék fapados üzemanyaggal.

Megéri párszáz forintért?

Úgy tűnik fel, hogy ezt sokan másként gondolják. A napos hétfő délután tankoló autók között több szinte új autót láttunk, nem egy korszerű turbódízel vagy turbós benzines várt a jutányosabb nedűre. A Tesco töltőállomásokon van bőven kútfej, időnként mégis sor alakul ki, mert olyan sokan jönnek. Láttunk itt dízel Skoda Superbet és más friss autókat is, de a derékhadat az idősebb kocsik adták, az autópark összetételéhez illően.

50 literes tankolással számolva az árkülönbség legfeljebb 500-600 forint egy igen alacsony és egy az átlagnál magasabb árakkal dolgozó kút között, de ez sokszor inkább csak 200-250 forint. Nem egészen egy liter megspórolásáért nyilván nem érdemes elautózni egy diszkont kúthoz, de a dolog nem így működik. Az emberek tódulnak teletömni a bevásárlókocsikat, sokaknak tehát nem kell külön utazniuk a tankolásért a hipermarketekbe.

Két vélemény törzsvendégektől
Szaniszló Zsuzsa, Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 2005
Gyakorlatilag mindig ugyanannál a pesterzsébeti diszkont kútnál tankolok. A dízel Fabia csak 5,2 litert fogyaszt, de sokat autózom és így fontos az árkülönbség, a kút ráadásul épp útba esik hazafelé. Nem érzem az autón, hogy károsodna az itteni gázolajtól, bár hallottam már olyasmit, hogy az ember nem kap ugyanolyan minőségű dízelt, mint a neves kutaknál.

Nagy Mihály, Ford Focus 1.6 2002
Mindig vigyáztam a család autóira a Zsigulitól a Focus-ig. Ennek ellenére rendszeresen tankolok a nagyáruházak kútjainál, nem félek az ottani benzintől. Ez az ezerhatos motor amúgy sem egy csúcstechnikás erőművész, olcsóbb benzinnel is elmegy. 8,3 litert fogyaszt, ez talán kevesebb lenne valamilyen prémium benzinnel, de nem hiszem, hogy ez megérné az árkülönbséget.

Nem mindig olcsóbb

Az olcsóbb vetélytársak a nagy társaságokat is árcsökkentésre késztethetik. Míg a Budafoki úton 278 Ft 90 fillérbe került egy liter 95-ös, a Metro kút mellett töltőállomáson a MOL már 271,9 forintért odaadta a benzin literjét. Ugyanitt és a pesti Haller utcai Shell kútnál a 265,9 forintos gázolajár fillérre megegyezik a dunakeszi Auchan kúton elkért összeggel. A neves, színvonalas körítést és szolgáltatásokat nyújtó kúttársaságoknál sem mindig fizetünk többet az üzemanyagért. Lám, mire jó a verseny!

Olvasói levelek a témában

„Üdvözlöm önöket! Nem is olyan régen vettem egy Ford Focus 1.6 tdci diesel autót, melynek tankolását kipróbáltam a Tesco gazdaságos kúton. A végeredmény pocsék volt, mert több üzemanyaggal kevesebbet tudtam elmenni mint a Shellen tankolttal. Az arány nem is kevés volt, sőt, az autó menetteljesítményén is vissza tükröződött ez a különbség. Tehát meggondolom, hogy mikor is tankolok még egyszer ilyen olcsónak mondott benzinkúton. Üdvözlettel, egy Fordos!”

Tisztelt Uram! Én is kipróbáltam már egy jó pár benzinkutat, a diszkont kutak üzemanyaga szerintem semmivel sem rosszabb, mint más kutaknál, Skoda Superb 1.9 132 le. 6.5 liter átlagfogyasztás. Ekkora kocsival, ennél nem igen lehet kevesebbel járni. Viszont volt, hogy a „márkás” /Shell/ kúton azért tankoltam, mert a Tesco-s áron adták a gázolajat, ezzel az volt a baj, hogy szerintem nem hiteles a kiadott mennyiség. És ez nagy baj, ne azért legyen olcsóbb /ugyanolyan árú, mint a Tesco/, mert kevesebbet adnak belőle. Sajnos az írásos reklamációmra nevetséges módon reagált a Shell, először azt írva, hogy az általam említett időben nem is tankoltak akkor olyan mennyiséget, amennyit állítottam. Erre elküldtem nekik az ÁFA-s számla másolatát, erre persze azt írták, hogy biztosan hiteles volt a mennyiség…Szóval szerintem nem biztos, hogy az olcsónak hitt, „minőségi” kúton jobban jár az ember. Évi 50-60 ezer kilométert vezetek, szóval nekem biztosan megéri az a 10 Ft/liter. Üdvözlettel, B. Cs.

Ma reggel tankoltam az Auchan Tópart Dunakeszi töltőállomásán. Számlaszám A/445000086/0323/0001. Egyből kiderült, hogy csoda autóm (Seat Ibiza 1,4 16V Stella) van, legalábbis a benzin tankját illetően. 47,23l benzint tankoltam a 95 oktánszámúból, 12.706Ft-ért. A gyártó 45 liter tank méretet ad meg. Az üzemanyag szintjelző jelzésénél még marad a tankban 100km való benzin, ami a legrosszabb esetben is 5 liter. A szintjelzőm a káposztásmegyeri vasúti felüljárónál szólalt meg. Szép erős sípoló hangot ad és világit a műszerfalon a kijelző. Nem az első eset, hogy itt ennél a kútnál valami nem stimmelt. Tavaly novemberben, mikor a kötelező service-be kellett vinnem, meg is nézettem a szintjelző működését (Porsche Pest Budapest 13., Fáy utca). Az mondták, hogy helyes mennyiséget mutat a szintjelzőm. Komputerrel ellenőrizték. A fogyasztó megkárosítása, szerintem ez az. A reklamálásomra kapott válasz viszont nagyszerű volt. Maga tankolt, biztosan többet. Mert biztos belefér. A tankom biztos gumiból van és nyúlik. Jó utat. Üdv, D.I.

Egy benzinkutas üzenete: Tisztelt nagyon megsértett hölgyek, urak! Az elcsalt mennyiség, amivel önök kevesebbet kapnak, az kb. 5ooo liter üzemanyagnál jelent -1 litert! Ez kutanként változhat. Lényege: ne legyen mínuszos a kút üzemanyag-készlete. Az autók tankjának űrméretéről annyit, hogy van rajtuk egy cső, amin keresztül belekerül az üzemanyag! Ennek a fránya csőnek is van űrtartalma, ami típusonként változhat. Azt a tényt se feledjük, hogy mást mutat a szintjelző lejtőn, emelkedőn (alul-felüljáró, híd, útpadka), mint vízszintes úton. Továbbá függ az autó fogyasztása a vezetési stílustól, tudástól, hőmérséklettől, megterheltségtől, klímától (be-kikapcsoljuk), síbox stb. Mély meleg üdvözlettel:egy kutas