Mi a fő szempont egy városi kisautó kiválasztásánál? Ideális esetben jól fordul, könnyű vele parkolni és nem fárasztó vele a dugóban araszolni. Ezenkívül fogyasszon a lehető legkevesebbet, és ne legyen drága hozzájutni.
Aki nem él álomvilágban, tisztában van vele, hogy ilyen autó nem létezik. Az egyetlen megoldás, hogy a lehető legjobb kompromisszumot megtaláljuk a piacon. Vásárlásnál a pénztárcánk a legszűkebb keresztmetszet, mert a kisautóknál jelentős felárat számolnak fel a dízelmotorért.
Drága a dízelmotor
Az alapmodellhez képest egy dízelmotor akár 1 millió forintos pluszköltséget is jelenthet. Saját autózási szokásaink ismeretében kiszámolhatjuk, hogy ezt az összeget valószínűleg sohasem fogjuk azzal ledolgozni, ha 2 literrel kevesebbet fogyaszt az autó százon, és literenként mondjuk 10 forinttal olcsóbb a gázolaj a benzinnél.
Megnyugtathatjuk viszont magunkat azzal, hogy eladásnál is többet fog érni dízelünk a benzines példányoknál, de vannak más előnyök is. Már az apró dízelmotorok is fürgébbek az alap benzineseknél, még ha ez a gyorsulási adatokban nem is mutatkozik meg igazán. Kevesen szeretik a fordulatszám-mutatót a piros mező közelében tartani, márpedig a kis hengerűrtartalmú benzinmotorokból nehéz más módszerrel előhozni a teljesítményt. A turbódízeleknél erre nincs szükség.
3,5 liter a smartal
Mindenki utál fizetni az üzemanyagért, de muszáj betérnünk a benzinkútra. Ilyenkor biztosan örömet okoznak a dízelek. Egy 1,2 literes modern, környezetkímélő benzinmotor akár 9-10 litert is fogyaszthat 100 kilométeren, míg egy hasonló dízelnek elég maximum 7 liter. Egy kis dízel átlagosan 5-5,5 literrel beéri, ha nem sietünk túlságosan, nem beszélve a smart fortwo 0,8 cdi szabvány szerint 3,4-3,6 literes átlagfogyasztásáról.
A dízelmotorok felárán túl kevesen áldoznának súlyos százezreket egy automata váltóra, így a kínálat is meglehetősen szűk ebben a szegmensben. Pedig nincs kényelmesebb az automatánál egy dugó kellős közepén. Nem zsibbad el a lábunk a kuplungolástól, és nem kell a váltóhoz sem nyúlkálnunk.
Automata váltót gyakran párosíthatunk benzinmotor mellé, de a dízelekről még nem mondhatjuk el ugyanezt. Nem kell viszont tartani a fogyasztásnövekedéstől, mivel a maroknyi dízel/automata kisautóban kivétel nélkül az automatizált sebességváltók hódítanak.
Ezek a hagyományos kézi váltók rokonai, azzal a lényeges különbséggel, hogy nincs kuplungpedál. A Citroën Sensodrive, az Opel Easytronic, és smart softip váltója is tudja ugyan a teljesen automata üzemmódot, mégis úgy használhatóak igazán harmonikusan, ha a fokozatokat kézzel pöcögtetjük, gázelvétellel kiegészítve. Gyorsaságban és a váltás finomságában nem érik el a hagyományos automaták szintjét.
Mit adnak 3 millióért dízelmotorral?
Rájöttünk, hogy városi ideálunk egy dízel kisautó lenne, lehetőleg automata váltóval. Elég-e rá a 3 millió? Ha benzinmotorról lenne szó, ennyi pénzért már légkondival és egyéb extrákkal kiegészített modellekből válogathatnánk. A dízeleknél erről le kell mondanunk. Nézzük, mit adnak a pénzünkért!
Kiskategóriás dízelmotorokat nem éri meg önállóan fejlesztgetni, így akinek nincs, az vesz a másiktól. A dízelmotorok terén élen járnak a franciák és az olaszok, így a kiskocsik zömében az 1,4-es PSA Peugeot Citroën fejlesztés, illetve a Fiat 1,3-as Multijetje kerreg. Előbbi a gyakoribb, a 3 milliós határig ilyen dolgozik a Toyota Aygo, a Ford Fiesta, a Peugeot 206, és az akció miatt még éppen beférő Citroën C2-es minijében is.
Közel ennyire elterjedt a Fiat kiváló 1,3 literes Multijet dízelmotorja is, amit a Panda és a Punto mellett az Opel Agilában és a Corsában tudhatunk a magunkénak a 3 milliós limiten belül.
Listaáron a legolcsóbb dízel a 68 lóerős Dacia Logan dCi-, ezt 2 459 000 forintért elhozhatjuk a szalonból. Ugyanezzel a motorral választható a Renault Thalia, amely 2 légzsákkal, elektromos ablakkal, központi zárral, szervokormánnyal és rádióval valamivel 2,8 millió felett vihető haza.
Ahol szóba sem jöhet ez a két, kissé ormótlan limuzin, ott az aranyos, divatos kisautóké a terep. Árával itt a régi Punto nyitja a sort, amit fapadosan, 3 ajtóval 2,5 millióért adnak. A plusz 2 ajtó ára 100 ezer forint. A Punto-hoz rendelhető 250 ezerért Dualogic néven automatizált kézi váltó, de ilyet élő ember csak nagyon kevés látott. A Panda akción kívül ötajtós Punto árban van ugyanazzal a dízelmotorral, automatát itt nem találunk.
Be kell érjük simán a dízelmotor meglétével a csinos Peugeot 206 1.4 HDi esetében is, amit 2,6 millióért mérnek fapadosan. Az ötajtós felára itt nincs 100 ezer forint sem. Kicsivel feljebb ugorva érkezünk a legújabb minihez, a Toyota Aygo-hoz, amit testvérmodelljeivel ellentétben megvehetünk dízelmotorral, bár az 1,4 literes dízel itt csak 54 lóerőt teljesít. Legalább egy CD-s rádió is belefér az árba, automata itt sincs.
2,85 millióért nem bővelkedik extrákban a PSA dízellel hajtott Ford Fiesta sem. Ennél jobb választás a Nissan Micra, a piac legnőiesebb kisautója, vagy a hasonló áron kapható régi Renault Clio, Campus néven és ugyanezzel az 1,5 dCi motorral.
Mindenképp megfontolandó választás a 70 lóerős Opel Corsa 1.3 CDTI. Ez épp 3 millió alatt elérhető, amiben már benne van az Easytronic automata is. Hasonló áron fut az Agila kézi váltóval, bár formája maximum annyira szép, mint egy tejesdobozé, és ehhez nem kérhető Easytronic.
Nem automata, nem is kicsi, viszonylag jól felszerelt, mégis 3 millió alatti áron juthatunk hozzá a Kia Rio-hoz. A csinos külsejű Rio-t egy 110 lóerős dízelmotor hajtja, de inkább családi, mintsem divatos városi kisautó. A legracionálisabb választások egyike.
smart fortwo coupé: a városi ideál
Bár a 3,1 milliótól kapható smart fortwo coupé cdi pont átcsúszik a 3 milliós határon, ideális városi autóként mégsem hagyhatjuk említés nélkül. A 41 lóerős, 799 köbcentis dízelmotorral és a hozzá kapcsolt automatizált kézi váltóval minden feltételünket teljesíti a fortwo coupé. Van benne
Különleges tridion karosszériájának köszönhetően méretét meghazudtolóan biztonságos, ráadásul a külső paneleket kedvünkre cserélgethetjük, így nem fenyeget az a veszély sem, hogy megunjuk miniautónkat.
Kifejezetten a városi akadályok leküzdésére építették a fortwo-t, emiatt a nagyvárosokból nem is érdemes vele nagyon kimerészkedni. Egy családi autó és egy jó adag önbizalom megléte esetén viszont már rá is leltünk a városi kisautók gyöngyszemére, amelyben garantáltan feltűnést keltünk.