




Melyek azok az extrák, amelyek pozitívan befolyásolják autóban elöltött perceinket? Szerintünk az elektromos ablak és a központi zár a minimum, de jó ha van tolatóradar, esetleg tempomat is. Ennél is alapvetőbb a rádió megléte, nyáron meleg a helyzet klíma nélkül, télen pedig az ülésfűtés jön jól.
Különféle módokon ezek közül mindegyik beszerezhető utólag, kisebb vagy nagyobb átalakítással, de megoldható. A klíma beszerelése a legbonyolultabb és legköltségesebb eljárás, ezért erről most lemondunk. Vigasztaljon az a tudat, hogy a legdrágább sportkocsikba se szerelnek klímát, igaz, nem azért, mert nem futja rá a tulajnak. Ugyanígy járunk el a tempomat esetében is, ami utólag legalább 50 ezer forintba kerül szerelés nélkül, és amúgy sem létszükséglet. Utólagos ülésfűtéssel sem foglalkozunk, az ilyen jellegű, szivargyújtóról működő fűthető párnákat a gagyi extrák közé soroljuk.
Induljunk ki abból, hogy családos emberkék vagyunk, meglévő autónk teljesen fapados és zavar, ha nyivákol az asszony, mert letörte a körmét az ablaktekerő. Vagy éppen pont most szeretnénk új autóhoz jutni, de nem fűlik a fogunk a kötelezően előírt csomagokhoz, amik felesleges extrákat tartalmaznak számunkra. Mindkét esetben az utólag beépíthető extrák jelentik a megoldást!
A gyárból vagy utólag?
Használt autó esetén nincs mit tenni, ha nem szerelték be gyárilag, csakis az utólagos beépítés marad. A baj az új autóknál van, ahol általában csak csomagokban, nem kívánt extrákkal egyben kapjuk az általunk fontosnak tartott kiegészítőket. Ha már spórolás, akkor a Dacia Logan jutott eszünkbe.
Az alap Loganhoz nem rendelhető meg az elektromos csomag, csak ha a 60 ezerrel drágább Ambiance felszereltséget választjuk. Ekkor plusz 50 ezerért már megkaparinthatjuk a hőn áhított elektromos ablakokat és a központi zárat, ami egyébként nem eltúlzott összeg. Tehát összesen 110 ezer forintért kaptuk meg a két választott extránkat, igaz cserébe jár fényezett lökhárító és még néhány egyéb apróság is. Nem kellene sokáig kutatnunk, hogy ennél jóval durvább számokat találjunk más márkáknál, de az utólagos megoldás így is kijön a feléből.
A központi zárat és az ablakemelőt minden gond nélkül beépítik nekünk utólag, sőt, ha nem adnak rádiót szériában, akkor azt is jóval olcsóbban megoldhatjuk, mintha a gyártótól rendelnénk meg. Erre igazán jó példa a Logan, ahol – szintén csak a magasabb felszereltségű modellnél – 70 ezer forintot kérnek egy 2 csatornás kazettás magnóért. Ha ügyesen csináljuk, ennek feléért egy MP3-as CD-s rádiót is beszerezhetünk 4 hangszóróval.
Tovább faraghatunk a költségekből, ha gyerekkorunkban sokat néztük a Mekk mestert és képesek vagyunk magunk elvégezni az átalakításokat. Amatőrök ne próbálkozzanak, 10 ezer forint mínuszért nem érdemes eltörni a kárpitot tartó bolhákat, szétgányolni a csavarokat és feleslegesen megbontani az autót. Nézzük, mibe kerülnek eze a cumók utólag!
Elektromos ablakok – 20 rongyért
Nagyjából 20 ezer forintot kérnek egy elektromos ablakemelő készletért 2 ablakhoz. További 5 ezer forintot kell fizetnünk a kapcsolókért és majdnem 10 ezret a beszerelésért, ha szakemberre bízzuk a beépítést.
Az utólagos ablakemelő motorok beépítése azért jár némi kellemetlenséggel, így nem mindig üti meg a gyári színvonalat. Nem biztos, hogy kínálnak a gyárival megegyező kapcsolót autónkhoz, illetve az sem biztos, hogy lehetséges a gyári helyre való beépítés.
Legrosszabb esetben egy csúnya kapcsolót kapunk, egy kevésbé elérhető helyre, de legalább nem kell tekergetni. Nem egyedi eset, hanem az összes utólag beépítésre kerülő elektromos ablaknál kénytelenek vagyunk megbarátkozni a korábbi kézi tekerőt elfedő műanyag takaróelemmel.
Nem éri meg utólag automatizálni a hátsó ablakokat, mert nem csak a motorok árát, de további három kapcsolót is kell fizetnünk, ha nem akarjuk megfosztani a hátul ülőket az ablakhúzogatás örömétől.
Központi zár – 10 ezer alatt
Jóval olcsóbban hozzájuthatunk a központi zárhoz, mint az elektromos ablakokhoz, és itt abban is biztosak lehetünk, hogy a hátsó ajtókért sem kell felárat fizetnünk, bár kapható külön 2 ajtós központi zár is. Ezzel szemben az ötödik ajtóért mindig külön kell fizetnünk pár ezer forintot, sőt ha még rádobunk egy kicsit, akkor valószínűleg a tanksapkát is reteszelhetjük, bár ez a lehetőség árspecifikus.
A központi zár utólagos beépítése ugyanakkor nem minden esetben olyan egyszerű, mint az elektromos ablaké. Egyes márkák és modellek speciális megoldást igényelnek, ennek legáltalánosabb oka, hogy ezeknél az autóknál a rudazat helyett bovden csatlakozik a zárszerkezethez. Emiatt egy régebbi Fordhoz kb. 30 ezerért szerelik be a központi zárat, míg ugyanezt 16 ezerből megússzuk egy F Astránál, itt is szereléssel együtt.
A központi zárnál több extra funkcióval is csökkenthetjük pénztárcánk vastagságát. Ilyen, hogy ne csak kulcsról, de a riasztóról gombnyomásra is nyíljon az autó, aminek feltétele egy távirányítós riasztó és egy kb. 4 ezer forintos modul. Ennél jóval többet, úgy 15 ezer forintot kell azért fizetnünk, ha szeretnénk, hogy a központi zár felhúzza a leengedve felejtett ablakokat is.
Tolatóradar – 12 ezertől
Néhány autótípus, főleg a szedánok áttekinthetetlensége miatt egyszerűen elengedhetetlen a tolatóradar megléte. Városi parkolásnál egyértelműen jó szolgálatot tesz, sőt, nagyobb eséllyel tér vissza épségben az autó, ha kölcsönadtuk ismerősünknek, vagy netán a család hölgy tagjainak.
A jobbik fajta tolatóradar 4 szenzor jelével gazdálkodik és a lökhárítóba építve figyeli a környezetet. 12 ezerért még csak 2 szenzorosat kapni, de egy márkás 4 szenzoros ára sem több 20 ezer forintnál. A beépítés legalább 6 ezer forint, ha a szenzorokat le akarjuk fényeztetni az autó színére, az minimum még öt.
Ha nem elégszünk meg a hangjelzéssel, 5 ezer forintért LCD kijelzőt is biggyeszthetünk a műszerfalra, amin vizuálisan is nyomon követhetjük rovátkák és egy méterszámláló segítségével az eseményeket. Ha élő közvetítést szeretnénk a hátsó fertályról, akkor öt ezerért már kapni csőkamerát is, viszont a képernyőn való megjelenítés drága mulatság, ha éppen nincs beépített kistévénk, vagy erre a célra alkalmas központi kijelzőnk.
Elöl kicsit bonyolultabb a helyzet, mert a szenzorokon kívül egy drágább, nagyjából 15 ezer forintos elektronikára is szükség van, hogy a kellő időben aktivizálódjon a rendszer. Kia tesztautóinkon szoktunk találkozni a rendszámkeretbe épített megoldással. Csalódtunk, mikor 30 ezer körüli összegekért találtunk csak ilyesmit.
Divatextrák
Ide soroljuk az esőérzékelős ablaktörlőt és a keréknyomás ellenőrző rendszert, amit valószínűleg keveseknek jut eszébe utólag beépíteni. Előbbi hatékonysága még a gyári rendszerek esetében is megkérdőjelezhető, ráadásul nem minden esetben építhető be és kerül vagy 50 ezerbe. Kifejezetten pénzkidobásnak tartjuk utólagos beszerelését.
A keréknyomás ellenőrző értelmesebb extra az előzőnél, mert a biztonságot szolgálja. Kérdéses viszont, hogy kinek ér meg 80 ezer forintot.
Csináljuk vagy sem?
A legfőbb kérdés, hogy el akarjuk-e „rondítani” új autónkat egy ablaktekerő fedő műanyaggal és, hogy zavar-e minket, ha a gombok nem a gyári helyükre kerülnek. Ha nem, vagy mindenképpen a költséghatékonyságra koncentrálunk, akkor nyugodtan vágjunk bele, és biztosan súlyos tízezreket, esetleg hatszámjegyű összeget is spórolhatunk akciónkkal. Régebbi autónk esetében nincs min gondolkodni.
Ha belevágunk, érdemes több helyről tájékozódni az Internet segítségével. Ne felejtsük el a netes aukciókat sem, ahol némi szerencsével fillérekért találunk számunkra megfelelő, akár gyári alkatrészt is. Irány a TeszVesz és az ebay !