Navigációval Magyarországon

Tőlünk nyugatabbra az autóba épített navigációs rendszerek már évek óta nem számítanak újdonságnak, míg nálunk sokáig csak a használtautó-hirdetésekben lehetett felfedezni a navigáció szót, ami a teljes luxussal volt egyenértékű.

A drága gyári rendszerek helyett idehaza főként a mobil navigációs eszközökbe érdemes beruházni, főleg, ha Magyarország térképet is szeretnénk magunkénak tudni. Jelenleg mindössze néhány gyártó (Volvo, Opel, Mercedes) kínál gyárilag szerelt rendszerhez hazai térképet, de feldolgozottságuk még rendesen hagy kívánnivalót maga után.

Néhány kivételtől eltekintve sajnos a mobil eszközök nagy része is hasonló térképet használ (Navtech, Teleatlas), de jóval kedvezőbb árukon kívül még további plusz funkciókkal is szolgálnak. Használhatóak például kézi számítógépként, lehet rájuk MP3-at tölteni, vagy csak egyszerűen magyarul beszélnek. Mindegyik gép rendelkezik TMC „dugóelkerülő” funkcióval, de Magyarországon ez a rendszer nincs kiépítve. Nézzük, mit tudnak a kipróbált navigációs rendszerek!

iGO – hazai megoldás

Kezdjük a magyar fejlesztésű iGO-val, az egyik legjobb és legköltséghatékonyabb navigációs segédeszközzel. Az iGO nem egy készülék, hanem egy SD kártyán tárolt térképprogram, amit a támogatott GPS-es kézi számítógépeken futtathatunk.

Nem kell sokat babrálni a memóriakártyával, elég behelyezni egy PDA-ba, és máris útra kelhetünk. Az iGO két fő előnye, hogy magyarul beszél, illetve ennél fontosabb, hogy kellően részletes Magyarország térképpel rendelkezik. 3380 hazai település utcaneves, házszámos térképét zsúfolták a kártyára, plusz van 17 ezer hasznos pont is, alig több, mint 27 ezer forintért.

Próbánk óta megjelent a Kelet-Európát, Nyugat-Európát, valamint a teljes Európát tartalmazó szoftver is. Ára 47, 53 illetve 74 ezer forint. A magyar térképet félévente aktualizálják, a frissítésért évente kell majd fizetni a vásárlóknak. Budapest és Magyarország autós atlasz helyett tökéletes választás, ráadásul kedvező áron juthatunk hozzá.

Itthonra hazait

Az iGO-t egy Mitac Mio PDA-ban próbáltuk ki, a navigációs készülékek között elsőként. A kártya csak Magyarországot tartalmazta. Miután életre kelt a PDA, egy kattintással egy programként indíthatjuk el az iGO térképszoftvert.

A hazai feldolgozottság szinte tökéletes, legyünk bárhol is az országban. A PDA antennáját általában ki sem hajtottuk, úgy is talált jelet, bár a próbált navigációs rendszerek közül talán ez reagált a leglassabban és itt tartott legtovább az újratervezés, ha netán nem a kijelölt útvonalat választottuk. Van két- és háromdimenziós nézet egyaránt, sőt, akár be is repülhetjük a gép által kidobott útvonalat. Tesztünk alatt néhány zsákutcától eltekintve hibátlanul működött. Előnye és hátránya egyaránt abból származik, hogy egy kézi számítógép szükséges hozzá.

Garmin – mindent visz

Tesztalanyaink közül a legnagyobb múlttal és tapasztalattal mindenképpen a Garmin készüléke rendelkezik, amely név a repülősök és hajósok számára egyaránt ismerősen cseng. A Garmin annyiféle navigációs rendszert forgalmaz, hogy aki ezek között nem talál magának megfelelőt, az már tényleg elveszett ember.

A készülék nem csupán magyarul beszél, de a legrészletesebb Magyarország térképet tudjuk megvenni hozzá. 3678 település részletes, utcaszintű térképét tartalmazza, sőt a Balatonról olyan hajózási térképet tartalmaz, amelyen megtalálhatók a mélységjelző vonalak, kikötők, kikötői navigációs fények és a part menti viharjelző rendszer fényei is.

Budától Genfig

A 130 ezer forint alatt kapható Nüvi 300-assal indultunk Genfi túránkra, és egy pillanat erejéig sem fenyegetett az eltévedés veszélye. Indulás előtt felkerült a megfelelő térkép a készülék belső memóriájába, így csak egy szivargyújtó adapterre volt pluszban szükségünk.

A Nüvire tölthettünk volna MP3-at, nézegethettünk volna JPEG-et, az árfolyam átváltó viszont jól jött a gyakorlatban is, mikor a benzinkúthoz értünk. Persze a gondolatainkat és jól bejáratott útvonalainkat a Garmin készüléke sem találhatta ki, de tény, hogy eldugott franciaországi szállásunkra nyílegyenesen odataláltunk. Ilyen tudással és tapasztalattal nehéz versenyeznie a versenytársaknak.


Siemens VDO – az intelligens navi

A Siemens VDO professzionális navigációs rendszereket kínál többféle kiszerelésben. Van rádió helyére beépíthető, ún. egy DIN-es készülék, vannak utólag beépíttethető nagyképernyős cuccok, de a kedvencünk a visszapillantóba integrált navigáció.

A VDO navigációs készülékek sajátja az ún. C-IQ rendszer, ami igény szerinti intelligens tartalmat jelent. Lényege, hogy a felhasználó saját maga választhatja ki a kívánt szolgáltatásokat, a térképet és annak működési időtartamát.

Mivel csak a választott szolgáltatásért kell fizetni, elméletben olcsóbb, mintha megvennénk egy egész Európa térképet. Ha olyan szolgáltatást kívánunk igénybe venni, amiért nem fizettünk, akkor kapcsolatba kell lépni a 24 órás ügyfélszolgálattal, majd az ott kapott kóddal, máris aktiválhatjuk a kért térképet.

A rádióba integrált navigációs rendszerek nagyjából 120 ezer forinttól indulnak, a külön kijelzővel rendelkező rendszerek DVD-meghajtóval, Európa térképpel és legalább 1,5 éves használattal 280 ezertől kezdődnek.

A térkép feldolgozottsága itt már közel sem olyan részletes, mint az iGO esetében, a készülék ráadásul nem is beszél magyarul. Összesen 20 férfi és női hang, illetve 9 nyelv közül választhatunk, a magyar sajnos nincs köztük.

Tesztkészülékeink közül a Siemens-é működött a legbonyolultabb rendszerrel. A kölcsönkapott tesztautóba becsavarozott kijelzőtartót szereltek, ráadásul egy DVD-meghajtó beépítése is szükséges volt, így összességében jóval drágább volt a többinél.

Kormányról a legegyszerűbb

Egy utólag beszerelt 5,8 colos képernyővel próbáltuk a VDO navit, egy opcionális kormányra szerelhető távirányítóval együtt. Utóbbi egy 15 ezer forintos kütyü, amivel jóval egyszerűbb és kényelmesebb a használat, beszerzését mindenképpen ajánljuk.

Segítségével egyszerűen újrahallgathatjuk az utolsó utasítást, állíthatunk a hangerőn, és változtathatunk a kijelzőn. Itt is lehetőség van a 2D/3D nézetek választására, sőt a kijelzőt megosztva, a készüléket egyszerre használhatjuk térképként és fedélzeti számítógépként.

A nagy kijelzőnek köszönhetően könnyű a navigálás, a nyilak egyértelművé teszik a követendő irányt. A rendszer időben figyelmeztet, viszonylag pontos, de zsákutcába, vagy behajtani tilosba így is benavigált minket.

Blaupunkt – a barátságos

A kipróbált készülékek közül a Blaupunkt mutatta be legutoljára új készülékeit, és ezzel együtt a magyarországi térképet. Feldolgozottságban a VDO szintjén van, az azonos beszállító miatt (Navtech, Tele Atlas). Ez kb. 3100 települést jelent, amiből utcaszinten teljes egészében Budapest és agglomerációja van feldolgozva, a többi nagyvárosban már csak a főbb útvonalak vannak feltüntetve.

Előnye a VDO-val szemben, hogy magyarul is navigál, sőt, már valósággal kommunikál. Az iGO-hoz és a Garminhoz képest kifejezetten választékos beszéddel juttatja tudomásunkra a követendő irányt, már-már barátságos szinten.

A Blaupunkt is többféle megoldást kínál. Létezik egy DIN-es, rádióval egybeépített rendszer, mobil, nagyképernyős és kombinált, szórakoztató elektronikával egybeépített készülék is. Az általunk kipróbált mobil készülék ára 115 ezer forint, ami tartalmazza Magyarországot és a környező országok főútvonalait, a részletesebb térképért fizetnünk kell. Ingyenes frissítés nincs, ezeket meg kell vennünk, egy részletes CD ára 25 ezer forint.

Kedves hangon

A legolcsóbb, 3,5 colos kijelzővel rendelkező Travel Pilot Lucca-t teszteltük élesben. A készüléket nagyjából 10 másodperc alatt cuppanthatjuk fel a szélvédőre és máris kedves női hang irányít minket magyar nyelven a helyes irányba. Előnye a VDO rendszerével szemben, hogy az adatokat nem DVD-ről, hanem saját 512 Mb-os memóriájából nyeri, így bárhová magunkkal vihetjük, és feltöltve akár 4-5 óráig túrázhatunk vele gyalogosan vagy kerékpárral.

Legnagyobb hibaként itt is az alacsony feldolgozottsági szint említhető, de ez nem a készülék, hanem a térképszoftver hibája. A Lucca-val is kerültünk zsákutcába, sőt Dunaújvárosban jártunk olyan úton, amit egyszerűen nem tartalmazott a térkép. Az érdekes pontokat (POI) viszont részletesen ábrázolja, így leolvashatjuk a képernyőről, hogy épp milyen benzinkút, vagy bankautomata közelít felénk. Apró hiba, hogy az utolsó figyelmeztetés sokszor már túl későn van.