Magyaros reflexek
Közeledik a határ. Ha nyugatra vagy délre tartunk, még utoljára megtankolunk forintért, jól telicsurgatjuk a hazaiból. Ha Kárpátalja, Erdély vagy a Felvidék az irány, akkor inkább odaát tankolunk. Sokunkat motivál, miként kerüljük el nyaraláskor a többletkiadást, ha valahol okosabban tankolhatunk.
Külföldön viszont nem mindig működnek a hazai reflexek. Magyarországon az autósztrádák mentén szinte egymást érik a benzinkutak és aki – céges benzinkártya híján – bárhol tankolhat, könnyen talál töltőállomást itthon. Külföldön nem mindenhol hasonló a kútsűrűség, például német autópályákon nem ritkán 60-70 kilométerre jelzik csak a következő kutat. Ha elvétjük a lejárót, aggasztóan nagy lehet ez a távolság.
Bankkártyával olcsóbb?
Előfordul, hogy bankkártyával fizetve jobb árfolyamon álljuk a tankolást, mint a pénzváltóktól vett készpénzzel, persze ennek ellenkezőjére is lehet példa. Akinek a bank küld sms-t a terhelésekről, könnyen utánaszámolhat, hogy bukik kevesebbet, mert a benzin sehol nem olcsó.
Van néhány ország, ahol borzasztó drága, még a hazai szinthez mérve is. Olaszország vagy Németország felé tartva érdemes még Ausztriában tankolni egy nagyot. A németeknél az ökoadó drágítja a benzint 1,3 euró/liter fölé, Olaszországban pedig főleg a gázolaj mellbevágóan drága, literenként 1,3 euró.
Ez még mindig semmi Törökországhoz képest, ahol az ADAC májusi adatai szerint 1,7 eurót is elkérnek a benzin és 1,4-et a gázolaj literjéért. Előbbi átszámítva 440 forint! A skandinév országokban, Belgiumban és főleg Hollandiában is fájna a tankolás az átszámítva 373-402 forintos literenkénti áron.
Majd odaát tankolunk!
A smart forfourral Velencébe menet elhatároztuk, hogy nagyon kitolunk az olasz kincstárral. Egészen felvillanyozott, hogy nem az ő méregdrága naftájukat töltöm a tankba, hanem a táblával jelzett utolsó osztrák kúton tankolok. Tenger sok eszemmel pont olyan leleményes voltam, mint a sorban előttem álló két román és egy ukrán rendszámú kisbusz. Míg megitatták a Sprintereket, kidolgoztam egy új taktikát: ezentúl irány az utolsó előtti kút, ahol kevesebben vannak.
Üzemanyagárak liter/euróban | |||||
Benzin 95 | Gázolaj | Benzin 95 | Gázolaj | ||
Ausztria | 1,12 | 1,05 | Luxemburg | 1,16 | 0,97 |
Belgium | 1,42 | 1,14 | Nagy-Britannia | 1,37 | 1,41 |
Csehország | 1,08 | 1,04 | Németország | 1,35 | 1,14 |
Dánia | 1,52 | 1,32 | Norvégia | 1,46 | 1,34 |
Észtország | 0,85 | 0,86 | Olaszország | 1,33 | 1,25 |
Finnország | 1,32 | 1,03 | Portugália | 1,35 | 1,09 |
Görögország | 1,02 | 0,99 | Spanyolország | 1,09 | 1,00 |
Hollandia | 1,53 | 1,12 | Svájc | 1,19 | 1,2 |
Horvátország | 1,09 | 1,02 | Svédország | 1,42 | 1,31 |
Írország | 1,11 | 1,09 | Szlovákia | 1,00 | 1,06 |
Lengyelország | 0,94 | 0,93 | Szlovénia | 0,99 | 0,95 |
Litvánia | 0,98 | 0,93 | Törökország | 1,67 | 1,36 |
Liechtenstein | 1,19 | 1,2 | |||
Forrás: ADAC, 2006 májusi adatok |
Ha felmerül, hogy már nem jutunk át a jutányos benzinárú országba, ne halogassuk a tankolást. Azért sem érdemes a végsőkig várni, mert ferdén álló autónál előfordulhat, hogy a tank alján lötyögő benzin nem jut el a motorba és csak teker, teker az önindító. Én így jártam ezzel az Astrával. Szerencsére volt hely vízszintesre gurulni vele, ahol beindult, de ez nem mindenhol adott.
Napon a benzin is tágul
Fontos, hogy a benzinkúton ne tankoljuk agyon az autót, ha később tele tankkal tűző napon várakozunk. Az üzemanyag is kitágul a forróságtól és kicsuroghat a tankból. 50 literből mondjuk egy litert így elbukni nem olyan nagy veszteség, de a kifolyt üzemanyag környezetszennyező és főleg tűzveszélyes!
Aki érzi, hogy egy tankkal mondjuk 600 kilométert szokott megtenni, az se tankoljon rutinból. Egy kerékpártartó, a tetőbox, a teljes család és a sok csomag mind növeli a fogyasztást és csökkenti a hatótávolságot.
Benzinkanna: ahol tilos
Komphajók fedélzetére biztonsági okokból tilos tartalék kannában hurcolt üzemanyaggal felhajtani. Olaszországba, Luxemburgba vagy Görögországba tartva még otthon tegyük ki a kannát, mert ezekben az országokban tilos pótkannát az autóban tartani. Azokban az államokban, ahol nem tiltják, 10-25 literes marmonkanna a maximálisan megengedett, de Szlovéniában és Lengyelországban vámot vethetnek ki tartalmára, Horvátország és Románia esetében pedig a tartalék üzemanyag ki- és behozatala tilos. Ezt persze nyilván nem ellenőrzik állandóan, de a legjobban kanna nélkül járunk. Könnyen nélkülözhető, csak a benzinmutatóra kell egy pillantást vetni időnként.