Muszáj fizetni?
Külföldi nyaralás közeledtével az első két lehetőség helyi körülmények közötti alkalmazásán gondolkozzunk, a harmadik kategóriát nem javasoljuk. A kérdés ugyanaz: érdemes-e súlyos pénzeket kifizetni a pályahasználatért, vagy teljesíthető a táv anélkül is?
A hazainál fejlettebb közlekedési hálózattal bíró országokban, ahol már nem nagy szó az autópálya, könnyen találunk alternatív útvonalat. Ne legyenek kétségeink efelől, hiába visz a közértig is autópálya.
Kapus vám vagy matrica
Az autópályadíjak nagyjából két rendszerbe sorolhatóak be. Vannak az időpontra szóló matricás pályák, és vannak a szakaszonként vámoló, kapus rendszerek. Utóbbi igazságosabb rendszernek tűnik, mert csak azért fizetünk, amennyit valóban használunk, de ne higgyük, hogy ez rendszeres használat esetén kifizetődőbb a másiknál. Mármint nekünk.
A környékünkön Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában van meghatározott időre szóló matrica, de a hazainál mindenhol olcsóbb árakon. Az osztrák kevésbé, de a cseh és szlovák autópályák bőven hagynak kívánnivalót maguk után, zötykölődős feeling, mint a régi M7-esen.
Kiszúrásnak tűnik
Első hallásra Svájc tűnhet a legnagyobb kiszúrásnak, ahol tényleg mindenhová autópálya vezet, és csak éves matrica kapható, ráadásul a határőrök rosszallóan néznek, ha nem „felmatricázva” érkezünk csilli-villi országukba.
A valóságban kevésbé az, miután rájövünk, hogy az éves matrica ára, olcsóbb, mint itthon 3 10 napos matrica összeadva, és az úthálózat úgy ezerszer fejlettebb a miénknél. Lakókocsira viszont ugyanúgy meg kell venni a matricát, de ez a 7 ezer forint körüli összeg nem hiúsíthatja meg a nyaralást.
Súlyos tétel
Kedvenc helyünk Németország, ahol nemcsak, hogy ingyenes és rendkívül kiterjedt az autópálya-hálózat, de jelentős részén még sebességkorlátozás sincs, így nem kell tartanunk a traffipaxtól sem. Utóbbira nem árt figyelni, mert külföldön nagyon súlyos pénzeket gombolhatnak le rólunk a fakabátok, ha fülön csípnek gyorshajtásért.
Ha eljutunk az Északi-tenger környékére, ott egyáltalán nem kell fizetni az autópálya használatért, de benzinköltség lesz bőven. Angliában és Lengyelországban egy-egy autópályaszakasz kivételével ingyenes minden út, ennek költsége minimális.
Matricaárak a harmadik oldalon!
Pluszköltségek
Az autópályadíjak kifizetése nem egyenlő az összes pluszköltséggel. Európában néhány országában, pl. Svájcban és Olaszországban is több helyen fizetnünk kell, jellemzően egy hosszabb alagúton vagy hídon áthaladva.
A benzin a hazai helyzethez hasonlóan ott is szinte mindenütt drágább a sztrádán, mint a városban. Nem érdemes a benzint nagyon kiszámolni, mert előfordul, hogy akár 50 kilométeren belül nincs kút a pálya mellett. Svájcban konkrétan meg is büntetnek, ha emiatt vagyunk kénytelenek félreállni az autópályán.
Bevállalod?
Ha kerülő úton szeretnénk elérni célunkat, és nincs megbízható navigációs rendszerünk, akkor saját tapasztalat szerint biztosan eltévedünk és a tuti tippből egy több órás kerülő kerekedik ki, a matrica árának többszörösét pufogva a levegőbe.
Ugyan a jó szándék mindenhol megvan, de sokszor hiába kérdezősködünk, két ember háromfelé irányít bennünket. Jóval egyszerűbb, ha ott lóg az ablakon a navigáció, és egyszerűen megadjuk neki, hogy a fizetős szakaszokat messzire kerülje el. Ezt a funkciót minden rendszer tudja.
A legrövidebb vagy a leggyorsabb?
A leggyorsabb út mindig az autópálya, a legrövidebb pedig a városokon, falvakon keresztül vezet. A ViaMichelin útvonaltervezőjével kiszámoltattuk néhány lehetséges úti célunk költségeit, a legrövidebb és leggyorsabb verzióban.
Budapest-Rimini (Olaszország)
A legrövidebb út a weboldal szerint 849 kilométer, ebből 332 km autópálya, a menetidő kb.12,5 óra, a benzin és útdíjak összesen 82,2 euróra rúgnak. Ezzel szemben a leggyorsabb változat 3 órával gyorsabb, de több mint 200 kilométerrel hosszabb úton vezet, ami 40 kilométer híján végig autópálya. Az összköltség nagyjából 1,5-szöröse az előzőnek, 42 euróval költünk többet az úthasználatra, és 16-tal az üzemanyagra. Az üzemanyagköltséget meglehetősen optimista hangulatban 6,4 literes átlaggal számolja.
Budapest-Split (Horvátország)
A ViaMichelin szerint közel a feléből megúszhatjuk az adriai tengerpart egyes részeit, ha nem autópályán közelítünk. A Budapest – Split útvonalon 34 eurót spórolhatunk meg, ha a legrövidebb, de autópályamentes szakaszt választjuk. Igaz, az utazás így már 13 óráig tart a 7-tel szemben.
Ha nem sietünk…
Ha nem megyünk időre, és elég talpraesettek vagyunk ahhoz, hogy bárhol találjunk szállást, nyugodtan hanyagoljuk az autópályát. Így ismerhetjük meg igazán az adott ország jellegzetességeit, és ha szerencsénk van, még spórolunk is valamit az autópályadíjakon, elméletben. És ne felejtsük el, hogy a fényvisszamerő mellény nem csak az autópályán, de a lakott területen kívül is kötelező Ausztriában, Olaszországban és Spanyolországban!
Matricaárak a harmadik oldalon!
Autópályadíjak Európa népszerűbb országaiban | |||
Ausztria | 10 napos 2090 Ft |
2 hónapos 5985 Ft |
éves 19930 Ft |
Anglia | ingyenes, kivéve M6-os autópálya: 3,5 GBP | ||
Belgium | ingyenes | ||
Bulgária | 7 napos 4 euró |
havi 12 euró |
éves 69 euró |
Csehország | 15 napos 1940 Ft |
2 hónapos 2910 Ft |
éves 8730 Ft |
Dánia | ingyenes | ||
Finnország | ingyenes | ||
Hollandia | ingyenes | ||
Horvátország | szakaszonként | ||
Írország | kapus rendszer | ||
Lengyelország | ingyenes, kivéve A4-es: 2 euró | ||
Németország | nincs | ||
Olaszország | szakaszonként, illetve hidanként. Kb. 5 euró/100 km | ||
Portugália | kapus rendszer, kb. 5 euró / 100 km | ||
Románia | 1,8 euró / 7 nap | ||
Spanyolország | kapus rendszer, kb. 8 euró / 100 km | ||
Svájc | csak éves matrica van, 26 euró | ||
Svédország | ingyenes | ||
Szlovákia | 7 napos 1100 Ft |
havi 2190 Ft |
éves 8030 Ft |
Szlovénia | kapus rendszer : 11,2 SIT/km |