Az új autókra járó garancia sokak számára megnyugvást jelent, sokaknak pedig fejfájást okoz. Legtöbbünknek mind a kettőt! Ha ügyesen csináljuk, a megnyugvás felé billenthetjük a mérleget, a fejfájást elfelejthetjük és örülhetünk saját sikereinknek. Következzen néhány praktikus tanács!
Ahány ház, annyi szokás
Azt sajnos ki kell jelentünk, hogy általános spórolási lehetőség nincs, minden esetben alaposan körül kell járni az ügyet. Nincs garancia arra, hogy sikerrel járunk, vagyis az adott márka importőre elismeri az általunk összeügyeskedett javítást, mint olyat, ami megfelel a garanciális feltételekben előírtaknak.
A legnagyobb összeget ott tudjuk elméletben megspórolni, ha a kötelező szervizeket nem márkaszervizben végeztetjük el. Erre elméletben az Európai Közösségek 1400/2002-es rendelete ad lehetőséget, persze a gyakorlat egészen mást mutat.
A rendelet szerint
A rendelet szerint a fogyasztó választhatja meg a szervizelés helyszínét, ez lehet márkaszerviz vagy független szerelőműhely. A cél a hatékony verseny biztosítása, így a gyártó nem kötheti ahhoz a feltételhez a garanciát, hogy az autót csak márkaszervizben lehet karbantartani, illetve nem kényszerítheti adott szervizlánc választására.
A gyár nem utasíthatja el a garanciális igényt pl. a motoros ablakra vagy a gyújtáskapcsolóra, mert egy olajcsere nem szakszervizben történt meg. Ha szakszerűtlen szerelésből történik hiba, akkor azért a szerviz felel.
A rendelet azt is kimondja, hogy a márkaszerviz csak akkor köteles gyári alkatrészt felhasználni, ha a javítás a gyártó költségére megy, pl. egy garanciális javításnál. Ettől eltérő esetekben a szabadpiacról is beszerezhet alkatrészt, feltéve, hogy az eleget tesz a minőségi követelményeknek!
Az élet büdös
Mit mutat a gyakorlat? Nagyon ingoványos terület a szervizelés kérdése, a megkeresett importőrök eltérően vélekedtek a kérdésről. Nem véletlenül ragaszkodnak az egyes márkák a márkaszervizben történő javításhoz, ez ugyanis nagyobb bevételt és hasznot produkál az értékesítésnél is.
A legtöbb márkát forgalmazó Porsche Hungaria állásfoglalása szerint a garancia csak akkor érvényesíthető, ha márkaszervizben végzik a javítást. Ez lehet márkakereskedés, vagy olyan autójavító, ami szervizjoggal rendelkezik.
Utóbbi feltétele, hogy tréningeken megszerzett szakmai tudással rendelkező szerelőgárda legyen a műhelyben, amelyik megfelelő, speciális szerszámokkal, gyári alkatrészeket képes beszerelni. Amennyiben a szerelést nem auditált szerviz végzi, a garanciát fújhatjuk.
A PoHu szerint a márkaszerviz mellett szól, hogy képes olyan szolgáltatásokat is nyújtani, amit egy független műhely nem, ilyen például a meghosszabbított garancia, vagy a csere autó biztosítása. Ehhez hasonló véleményen volt az Opelt és Chevrolet márkát forgalmazó General Motors hazai képviselete is.
Egyelőre úgy tűnhet, nincs jó hír, de a következő oldalon érkeznek a tuti tippek!
A hivatalos márkaszervizekben azonos anyagköltséggel számolhatunk, de a munkadíjban lehetnek eltérések, annak ellenére, hogy van egy központilag javasolt összeg a munkaórák díjazására. Általánosságban elmondható, hogy vidéken mindig olcsóbb a javítás, így lehet, hogy találunk olyan helyet, ahol még a plusz benzinköltség ellenére is megéri elvégeztetni a beavatkozást.
Más márkáknál, például a Mercedes és Chrysler hazai forgalmazójánál elismerték a rendelet elméleti hatályosságát, de figyelmeztettek, hogy ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a garancia megmarad. Minden esetben egyedi elbírálásra van szükség, így kérdezzünk bátran a forgalmazótól, mielőtt a 40 milliós S Mercinket letoljuk a karburátorokon nevelkedett sarki szakihoz, és elveszítjük a garanciát.
További praktikák
Abban az esetben, ha magunktól vagy kényszer hatására márkaszerviz mellett döntünk, még mindig van esély arra, hogy spóroljunk valamicskét kiadásunkból. A lényeg, hogy mindenképpen több márkaszervizt hívjunk fel, és érdeklődjünk, mibe fog kerülni az éppen esedékes szerviz.
Akár a szerviz felét is megspórolhatjuk egy gyors telefonos felméréssel. Saját példával illusztrálva kollégánk Mercedes C-osztályának nagyszervizénél az összeg felét sikerült megspórolni azzal, hogy Budapest helyett egy balatoni műhelybe vitte autóját.
Lényeges, hogy csak a kötelezően előírt alkatrészek cseréjét engedjük meg, és ne hagyjuk, hogy ablaktörlő lapátot, vagy gyújtógyertyát cseréljenek, ha nem utal semmi annak hibájára. Súlyos ezreket takaríthatunk meg így!
Általában azt is megengedik, hogy egy olajcserénél saját magunk vigyük az olajat, amivel szintén foghatunk néhány forintot. Itt csak arra kell figyelni, hogy az olaj megfeleljen a gyári előírásoknak. A tapasztalat szerint megúszható a fékbetét, vagy akár a féktárcsa csere is, amiért jelentős összegeket gombolnak le rólunk a hivatalos márkaszervizek.
Amennyiben drágább alkatrészek cseréjét javasolják a szerelők, sohase hagyjuk magunkat egyből rábeszélni, jöjjünk el szépen és telefonáljunk párat. Nem ritka, hogy Ausztriából jelentősen olcsóbban beszerezhetjük az alkatrészt, ennek beépítését nagy valószínűséggel engedni fogják.
A tuti tipp!
Jelenleg mindössze egyetlen biztos dolgot tudunk ajánlani annak, aki drasztikus mértékben szeretné lecsökkenteni szervizkiadásait. Vegyen Alfa 159-est! Egyedülálló módon az Alfa minden szervizköltséget átvállal a 3 éves, vagy 120 ezer kilométerig terjedő garancia idejére.
A helyzet kicsit emlékeztet Henry Ford híres mondására: „Bármilyen színben szállítjuk, feltéve, ha feketét rendel”. Akinek nem tetszik, annak marad az ügyeskedés!