Mindenki, mindenki ellen
Régen egyszerűbb volt a világ. A nőket Éva vermutra vagy kevertre hívták meg, kevés pénzből kicsi, sokból pedig nagy autót vettek az emberek. Mindenki maradt a kaptafánál, és azt hittük, sosem lesz kisautója a Mercedes-nek vagy luxuslimuzinja a Volkswagennek.
Aztán nyugaton megteremtődtek a jólét feltételei és az idős pároknak, a jól fizetett állásban dolgozó nagyvárosi fiataloknak vagy igen sok nőnek lett elég pénze viszonylag drága autóra. De ők nem akartak kiszúrni magukkal és Rómában, Párizsban, vagy Berlinben terebélyes kocsival vadászni az egyre kevesebb parkolóhelyre.
A nők döntenek
A primitív, rázós, zajos és életveszélyes minimálautók mellé kezdett kisarjadni egy új kategória, kis mérettel, de igényesebb belsővel és magasabb áron. A kisautó már nem jelentett egyet a szegénységgel.
A marketingesek képesek végeláthatatlan prezentációkat vetíteni a célcsoportról. Olyasmiket mondanak a menő kisautót vásárlókra, hogy aktívak, élvezni akarják az életet és nem tűrnek korlátozást a mobilitásukban.
Kicsik növésben
Ebből látszik, hogy ők függetlenek és nyitottak, tehát figyelnek a trendekre és fogékonyak az újra. Ma az európai autópiac egy harmadát adják a kisautók és a kategória növésben van, részben a DaimlerChrysler (smart) és a BMW (MINI) aktivitásának köszönhetően.
Nagypályás kisautók csak onnan jöhettek, ahol sok városlakónak van mit a tejbe aprítania és a nők is lényeges szerephez jutnak az autóvásárlók között. Olaszország vagy Franciaország például ilyen, ezért az első nagyszériás luxuskisautóként a Lancia Y10 ugrik be. A kocsi a Fiat Pandára épült, de volt benne motoros ablakemelő, központi zár és akár automata váltó is. Ma ezt hallva nem csuklik el a hangunk az áhítattól, de akkoriban még drágább autókon is örültünk a jobb oldali tükörnek vagy az ötfokozatú váltónak.
A franciák korán kezdték
Franciaországban a Renault és a Peugeot kínálatában korán megjelent olyan kiskocsi, amire igazán sokat költhettünk. Az első Clioból a Baccara luxusváltozat mellett 150 lóerős Clio Williams is volt. A Peugeot a Lacoste és Green felszereltségű 205-össel nyitott a fényűző kiskocsit keresők felé, ráadásul a 205 GTI-n kívül még kabriót is gyártottak.
Otthon a betonban
Az ezredforduló küszöbén megérett az idő egy egészen újfajta kisautó piacra dobására. A smart fortwo sikeres tudott lenni, pedig csak kétszemélyes és sehol sem olcsó. Viszont pont azt nyújtja, amit elvárnak tőle, tehát biztonságos, gyors, könnyen leparkolható, nagyon gazdaságos és csekély környezetszennyezésű közlekedési eszköz. Megjelenése óta friss és különleges, ami lehetővé tette több mint 750 000 darab eladását 1998 óta.
A drága kiskocsit igénylő célcsoport szemét nem lehet akármivel kiszúrni, a személyre szabhatóság rendkívül fontos. A Lancia Ypsilont például 11 különböző fényezéssel és hatféle üléskárpittal vezette be az importőr, ami összesen 555-féle Ypsilon konfigurálására ad módot.
A smart forfourt is kedvünkre formálhatjuk a rengeteg színkombinációval. Itt a háromféle árnyalatú Tridion biztonsági vázat és a tízféle fényezést lehet ízlésünk szerint kombinálni. Ha ebből kilegóztuk a legszebbet, újabb kihívás jön, mert a műszerfal és az ajtókárpitok szövetborítására is ki kell szúrni a legjobbat a hatféle szín közül.
Ez kell a nőknek
A rengeteg szín főként a hölgyek miatt fontos. Ők alkatilag képesek megkülönböztetni a rózsaszínt vagy a mályvát a halvány pirostól, a terrakottát a narancssárgától, és szívesen választanak a kisebb, aranyos autók közül.
Aki 4-5 milliós kisautót vesz, az nem mond le a nagyok extráiról sem. A városi autók közé megérkeztek olyan extrák, amiket régebben csak a felső kategóriában lehetett rendelni. A jéggé dermedt smart forfourt például gombnyomásra előmelegíthetjük a gyári állófűtéssel és a bőrkárpit, az üvegtető vagy a DVD-alapú, színes képernyős navigációs rendszer is elérhető ebben a teljesen emancipált kiskocsiban.
Tarol a BMW
A Toyota többek között azért olyan nyereséges, mert nem engedi, hogy az ügyfelek egyéni felszereltséget állítsanak össze. Ez ugyanis komplikálja és megdrágítja a gyártást. Más kategóriákban viszont az egyediség a siker záloga. A BMW által megújított MINI az egyetlen tartós sikerű retro autó, amely nem a hozzá rendelhető temérdek extra miatt sikersztori, de tény, hogy 100 000-ből csak két azonos kivitelű MINI készül. A márka szárnyal, az eredetileg tervezett 100 000 darab helyett tavaly 200 400 MINI készült és most emelik a kapacitást évi 240 000 autóra Oxfordban. És mindezt a BMW árletörő akciók nélkül éri el.
Régi Swiftből új
Nemcsak a prémiumtermékként pozícionált kisautók között látványos a fejlődés, hanem az árérzékeny kategóriában is. A javulást több tízezer honfitársunk közvetlenül megtapasztalhatja, ha életveszélyes és fapados régi Swiftjét módja van lecserélni a mérföldeket előrelépő újra.