Világbajnok az égből
Tiszta fej, precíz kormánykezelés és pontos gázadagolás. Ez is kell a sikerhez a versenyben, az autóknál és a műrepülésben is. Talán éppen ezért uralta olyan könnyedén a Porsche GT3-as versenyautót Besenyei Péter műrepülő világbajnok, amikor a közelmúltban a Porsche gyár meghívására kipróbálta a cég egyik versenyautóját.
Igazi versenyautó
Az autó a Forma-1 betétfutamában, a Porsche Supercup elnevezésű sorozatban indul, ahol csupa egyforma kocsi áll rajthoz. A hétköznapi márkakupákkal ellentétben itt azért valódi versenytechnika vár bevetésre. A GT3 Cupon mindössze az első szélvédő van üvegből, a többi plexi, az ajtók kb. 2,5 kilósak lehetnek. A kocsi tömege ezért mindössze 1120 kilogramm.
A vezető belülről állíthatja a fékerőeloszlást az elöl 380, hátul 350 milliméteres kerámia féktárcsák között. A hagyományos H váltót elhagyták, helyére szekvenciális rendszerű került, aminél a kart csak előre illetve hátra kell mozgatni, és amivel kuplungolás nélkül lehet felfelé váltani. A motor megegyezik a Porsche szériautóiban található 3,6 literes boxerrel, ám itt az eltérő hangolás miatt 400 lóerőt illetve 400 newtonmétert tud.
Sült hús a gumikról
Állítható lengéscsillapítókkal és
Az elektronika védőhálójára viszont nem számíthat a vezető. Miután az autó indul az FIA GT sorozat N csoportjában is, még a blokkolásgátló sem maradhatott, mert a szabályok ezt nem engedik meg. Van viszont teljesen sima felületű slick gumi, ami négy-öt kör után olyan meleg, hogy húst lehetne rajta sütni, éppen ezért fantasztikus tapadást ad a kocsinak.
Porsche-szelídítés
A farmotoros versenyautó igazi kezes bárányként követte Besenyei utasításait, így pilótánk már az első körben simán 200 feletti tempóval érkezett a célegyenes végi féktávhoz. A GT3 Cup meglepte Besenyei Pétert: „Volt bennem a teszt előtt némi tartózkodás, de ennek már az első kör után nyoma sem volt, nagy sebességnél is biztonságban éreztem magam. Fantasztikusan kezelhető a kocsi, rendkívül stabil, nagyon jól fordul és elképesztők a fékei.”
Vendégségben a Porschénél: Nem csak mi magyarok tátottuk a szánkat az érdekességek láttán, de a házigazdáknak is leesett az álluk. Igazán jó érzés volt látni, milyen áhítattal hallgatták Besenyei Péter repülős élményeit és milyen tisztelettel voltak a repülés varázslója iránt. |
Besenyei a Porsche weissachi fejlesztőközpontjában felépített versenypályán ment az autóval. Bár a pálya rendelkezik a Nemzetközi Automobil Szövetség hitelesítésével, de versenyt nem rendeznek rajta. Ennek ellenére gyorsabbnál-gyorsabb kocsik róják a köröket egész nap. Az utcai Porschék fejlesztése mellett itt készülnek a 911 GT3 RSR és a hosszú távú futamokon induló RS Spyder versenyautók is.
Indítás balról
Egyvalami minden Porschében közös, így a GT3-as versenykocsit is a kormánytól balra lehet beindítani. Ez így van az első Porsche óta, hiszen már a 356-os is rajthoz állt a Le Mans-i futamon, ahol a versenyzők a célegyenesben parkoló autóikhoz szaladva startoltak. Bal kézzel indítottak, jobbal pedig már tolták is az egyest. A mai kupás GT3-ban annyi a különbség, hogy nem a gyújtáskulcs elfordításával, hanem gombnyomásra kel életre a motor.
Lauda, Prost és Le Mans
A Porschénél azóta is minden másodperc számít. Nem véletlen, hogy a márka 16-szor hozta el a trófeát a francia 24 órás versenyről 1970 és 1998 között. A Forma-1-ben három egyéni (Niki Lauda 1984, Alain Prost ’85, ’86) és két csapat világbajnoki (McLaren, 1985-86) címet gyűjtöttek.
Ezek a diadalok és a számos többi győzelem az utcai autókban is visszaköszönnek. Nem véletlen, hogy a Porsche Múzeumban a versenyautók között kapott helyet napjaink egyik leggyorsabb autója, a Porsche Carrera GT is. A 612 lóerős sportkocsi komoly benyomást tett Besenyei Péterre, rögtön a volán mögé pattant, amikor a kedvéért a múzeum dolgozói kinyitották az autót.
Bár a történet itt véget ért, lehet, hogy nem véglegesen. Az Európa- és világbajnok, világkupa-győztes műrepülő zseni jövőre talán a Porsche Szuperkupában is bizonyíthat a Hungaroringen.