Mit tud a BMW a BMW ellen?

394 lóerő, 840 Nm

Augusztus 10. sokak számára csak egy nyárvégi hétköznap volt, az élet folyt a maga rendes medrében. Aznap nem volt halsütés, de már adtak akciós iskolatáskát és a Volkswagen nők fenekén hirdetett.

Nekünk azonban különleges nap volt ez. Egy összkerekes és egy hátsó hajtású BMW összehasonlítása szerepelt az étlapon, éspedig a tököli reptéren kibójázott tesztpályán. Egy 163 lóerős, kézi váltós és hátsókerék-hajtású 320d Touringgal találtuk szemben magunkat a betonon, illetve egy 231 lóerős, összkerekes és automata 330xd-vel, amely fél éve pihen nálunk.

a videó a hirdetés után indul

IFA, bóják és tesztek

Azt a napot ara szántuk, hogy kiderüljön, hó nélkül mi értelme van az xDrive-nak egy alapból annyira jó futóművel ellátott kocsiban, amilyen a 3-as BMW. Először csak saját örömre autóztunk a reptéren, aztán jöttek a tesztbóják kikerülését tesztelő gyakorlatok, majd autózás a futó, könnyű, nyári locsolóautóval esőztetett műgyantán.

Elméletben az xDrive a kormány állásából, a gyorsítás nagyságából és a kocsi egyéb paramétereiből már akkor tudja, hogy be kell venni a buliba az első kerekeket, mikor még ki sem pörögtek a hátsók. Az első gumikra egyetlen tizedmásodperc alatt elér a hajtás – a rendszer gyorsasága és a nagymenő elektronikus vezérlés az igazi mutatvány.

Jobb a jónál

Az összkerekes 3-as bizony olyan, mint egy jó koronatanú – veszélyesen sokat tud. Szinte látom: a jólfésült germán mérnökök ülnek a monitor előtt, és a keret nélküli szemüvegek mögött összevillannak a tekintetek: most csinálunk egy precíziós vadállatot, amivel sportautókat kergethetünk szakadékba szerpentinen. A kényelem nem számít, tehát mehet a sportfutómű és a peres gumi, a brutálisan erős dízelhez és a stabilitáshoz pedig kitalálunk valamit. Mondjuk az xDrive-ot. Megcsinálták, és az életveszélyes masinériának a 3-as BMW nevet adták.

Az nem meglepő, hogy rajtolásnál lelépi a 320d-t, de mikor tekerjük a kormányt, a különbség még nagyobb lesz. Pár kanyar után eldől a kanyarpárbaj a 330 javára, részben az xDrive-nak, részben a sportfutóműnek és a sportosabb gumiknak köszönhetően.

A 320d érezhetően megdőlt, kicsit kenődött is az orra, szellősebben tapadt az aszfalthoz – a 330xd-hez és nem egy Zaporozsechez képest, de hát ilyen mezőnyben kellett megfelelni. A 320d lobogó vitorlára hasonlított, a másik pedig keményen betépett vászonra, aminek bármekkora szél nekiveselkedhet.

Figyelem! Disztl Péter nem kattintott át, és hat gólt kapott Mexikóban. Tocsik Márta és Marion Jones sem volt kíváncsi, mindketten lebuktak. Lapozz és szakítsd meg a láncot ;-)


DSC-vel minden belefér

Amíg a BMW-nél DSC-nek hívott ESP ügyeletben volt, a kombi dülöngélve bár, de átszáguldott a bójasorok között. Az xd dettó, csak dőlés nélkül. Aztán a 320d kikapcsolt DTC-vel is többször megcsinálta a kikerülési tesztet 100 km/h feletti tempóban, 110-nél viszont kifarolt. A 320d felirat majdnem helyet cserélt a BMW-emblémával, s csak úgy repültek az elasztikus terelőkúpok.

A küzdelem izgalma után megint jött a vegytiszta stabilitás a 330xd-ben. 107-tel kezdve a manővereket még gyorsult is kifelé a bójaerdőből. Eszement dolgokat enged a négykerék-hajtás a sportfutóművel. 26 000 kilométert tettünk már az autóba, de csak most a reptéri betonon derült ki, mennyivel többet tud még egy alap 3-as BMW-nél is.

Ebben a 320d nyer

Van azonban egyvalami, amire a 330xd sosem lesz képes, ez pedig a farolás erőből, száraz aszfalton. Keresztbe fordulásban biztos, hogy a 320d vezet, ha üres a reptér, és kiiktatjuk az ESP-t. A kényelmen kívül a másik mindenben fölényben van, de pont a kiprovokálható farolások miatt a 320d-ben ért maradandóbb gyermeki öröm minket. A kormánnyal alá kell játszani kicsit, de kettesben elönt minket az édes érzés, ami a BMW-élményhez kell.

Keresztben autózás után úgy érzem magam a kocsiban, mint egy gyerek, aki rossz fát tett a tűzre, de odaadna mindent, hogy újra megtehesse. Bár kívül őrzöm a méltóságom, belül visongok, az autóban átélhető élvezetek csúcsa kanyarban letiporni a gázt egy erős hátsókerekes autóban, aztán kezdeni valamit a helyzettel. Amire itt a széltében 5-6 sávnyi aszfalt ad teret.

Úszik gázzal és gáz nélkül

El lehet úsztatni a 320d-t gázelvétellel is, ilyenkor először kitolja az orrát, aztán kedvetlenül utánakeni a fenekét. Ilyenkor némileg kényszeredetten áll keresztbe, ráadásul kiszámíthatóan és veszélytelenül. A 330xd-ben nem kellett ellenkormányozni, bármit csináltunk.

Fájdalmas, és igazságtalan leírni egy ennyire jó autóról, de a reptéri teszteken a 320d bután viselkedett a 330xd-vel összehasonlítva. Pedig azt hittük, minden érzékünket megfeszítve kell majd figyelnünk, hogy különbséget észleljünk.

Mindenkinek akadhat egy túl nagy falat

És bevetettünk mindent: fellocsolt műgyantán gyorsultunk, szlalomoztunk, bedobtuk Székely Gyula vezetéstechnikai oktatót, hogy kikerülési tesztekkel vizsgáztassa az autókat – és mindezt feleslegesen. A különbség úgy ordított, mint Tilla a Megasztár selejtezőjén. Csak azt nem tudtuk eldönteni, hogy mekkora része van ebben külön-külön az összkerékhajtásnak, a guminak meg a sportfutóműnek.

És a négyhengeres kombi 3-as is visszanyerte lassan régi, tiszteletet parancsoló tekintélyét. Hogy mikor? Hát amikor visszatértünk a normál közútra. Ő ugyanis pont annyival jobb a hétköznapi autóknál, mint amennyivel értékesebb nála az összkerekes és hathengeres limuzin. A 320d is nyerő autó – csak nem a 330xd-vel szemben.

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399