Egy majdnem romantikus hétvége Brnóban

Mivel az elmúlt évben rendszeres nézője voltam a túraautó-világbajnokság közvetítéseinek, nem hagyhattam ki, hogy élőben ne lássam a WTCC cseh futamát. Nem vagyok épp fanatikus, de megtetszett ez a sorozat. Mindössze azt kellett kitalálni, hogy miként barátkoztassam meg ezzel az ötletemmel az asszonyt. Őt ugyanis még a Forma-1 sem hozza lázba, nemhogy egy olyan verseny, ami valami gyanús rövidítéssel van kapcsolatban. De megoldottam a kérdést.

Gondolom, abban bízott, hogy ha már egy nappal korábban kimennénk, meg tudnánk nézni a várost, sétálhatnánk, fagyizgathatnánk, egyszóval töltenénk egy romantikus hétvégét a festői Brnóban. Először a hétvége leapadt egy napra, aztán az egy nap egy félre, de még ezzel sem volt semmi baj. Kiderült ugyanis, hogy lesz 1-es BMW-kupa is, és a hölgyemény ezeknél az autóknál talán csak a Mini Coopereket szereti jobban.

Start: 7:45

Mindössze 320 kilométerre fekszik Brno Budapesttől, az út autópályán három óránál alig több. Mindenképpen ajánlatos a magyar mellett a szlovák és a cseh autópálya-matrica megvásárlása is. Egyrészt ellenőrizhetik, és hiányuk esetén szigorú dorgálást kaphatunk, másrészt alsóbbrendű utakon minimum két órával több utazási idővel lehet számolni. Az M1-esen haladva Rajka irányába, majd a szlovák és cseh autópályákon át a 182-es kijárónál kell letérni a Grand Prix tábla irányába az E65 számozású útvonalról – szinte képtelenség eltéveszteni, annyira egyszerű.

Míg minden híradás a határátkelők túlterheltségéről harsogott, a szlovák határon 2 db autó állt előttünk. Az ezt követő szakaszon pedig jó, ha negyven autóval találkoztunk, pedig átmentünk Pozsonyon is. Így nyugodt tempóban haladva 11 óra előtt oda is értünk dallamos nevű városunkba. Egyedüli említést érdemlő zavaró tény az, hogy a cseh autópálya minket érintő szakasza a 15-20 évvel ezelőtti M7-est juttatta eszünkbe…

Automotodrom Brno

Az autópályáról lekanyarodva hamar rádöbbentünk, hogy a hátralévő kilométereket valószínűleg lépésben kell megtennünk. Mi lehet itt a Moto GP-n? A parkolás ennek ellenére meglehetősen kulturáltan zajlott, pláne, hogy nem került semmibe. Kellett volna ugyan fizetnünk 100 koronát, de nem váltottunk előre, a forint meg nem kellett nekik. A pénzszedő hölgy szerencsénkre nem az a pesti fajta volt – csak mosolyogva legyintett egyet. Hát ez is ritkaság idehaza mostanában…

Rögtön becéloztuk az erdő közepén lévő gyönyörű versenypályát, mivel már messziről hallani lehetett az F-3000-esek tomboló üvöltését. Itt jegyezném meg, hogy az árak nagyon rendben vannak. A Hungaroring szervezőinek lenne mit tanulni ezen a téren, pedig nem is a Forma-1-es árakkal, hanem a sima hétköznapi Ring-büfé árakkal mértem össze a kinti pénzeket. Az igen príma cseh sörért 200(!!!), egy sült kolbászért koviubival pedig 350 forintnak megfelelő helyi fizetőeszközt kértek mindössze.

A cikk természetesen folytatódik, hiszen az étek csak bemelegítés, s még csak ekkor kezdtek el brummogni a motorok…


Bent vagyunk!

A nézőtér szinte kivétel nélkül meredek domboldalon van, így a magunkkal vitt kisszékek legalább olyan hasznosak voltak, mint a tűsarkú a triatlonversenyen – ám a dombtetőn már kifejezetten aranyat értek. A fő attrakciónak számító túraautó-világbajnokság startjáig ugyan még volt hátra bőven, de már az előfutamnak számító versenyeket is szép számú nézősereg szemlélte. Ez a Ringen még akkor sem jönne össze, ha ingyen lehetne kimenni a futamra. Talán ha fizetnének érte…

Nem lehetett egyébként táborokba tömörült csoportokat látni, mint egy Forma-1 futamon, de azért egy-egy Seat-, vagy BMW-zászló elő-elővillant. Sőt, érdekes volt látni, hogy Chevrolet mennyire népszerű errefelé. Egyesek családi pikniket tartottak, kutyával-kisgyerekkel, előregyártott szendvicsekkel, kockás gyapjúpokróccal.

A futamokról

F-3000: Mivel pont a második versenyük közben érkeztünk, így annyit tudok elmondani, hogy ők voltak a leghangosabbak, és egy, vélhetően cseh pilóta, minden körben ujjongásra késztette a nézők nagy részét. A verseny leintése után aztán, az ujjongást látványos és odaadó gumiégetéssel hálálta meg a szimpatikus fiatalember.

BMW 1-es kupa: A 130i versenyautók a slick gumikon és a keményített futóműveken kívül majdnem teljesen gyári állapotban köröztek. Mindegyik teljesen fehér, így még ha akartuk, sem tudtuk volna megkülönböztetni őket. A verseny alatt jobb esetben a rajtszám alapján figyeltük, hogy épp ki vezet vagy ki a fakezű. Szerencsére az első körben pont előttünk forgatták ki valakit az élről, így itt is volt némi látványosság.

FIA WTCC: A túraautó- (egyesek szerint túrakocsi-) világbajnokság lényege, hogy olyan szériaautók versenyeznek, melyekkel az utcákon is találkozhatunk. Általában a BMW-k, a SEAT-ok, az Alfa Romeók és a Chevrolet-k köröznek a legjobban.

Az első versenyt a nap folyamán jól bevált dombtetőről néztük. Itt a BMW magasan verte a mezőnyt. Sőt, a nagy tiszteletnek örvendő Alessandro Zanardi a remek rajtnak köszönhetően a második helyet szerezte meg. A második verseny rajtjáig szépen visszasétáltunk a célegyenes mellett található tribünhöz. Innen ugyanis egyszerűbb volt a verseny után eltalálni a parkolóba. Nagyon érdekes volt látni a nyüzsgést a rajtrácson, már-már olyan érzésem volt, mintha a Forma-1-en lennénk.

Ez a futam a Chevrolet sikerét hozta, nem is kis meglepetésre. Persze a sikerhez nagyban hozzájárult a hendikep rendszer. Ez annyit jelent, hogy az első versenyen leintett első nyolc beérkezett pilóta sorrendjét megfordították, és eszerint rajtoltatták el az autókat a második versenyen. Így lesz az utolsókból az első.

A végeredmény:
Első futam:
1. Jörg Müller/ BMW
2. Alessandro Zanardi/ BMW
3. Yvan Muller/ SEAT

Második futam:
1. Robert Huff/Chevrolet Lacetti
2. Andy Priaulx/ BMW
3. Yvan Muller/ SEAT

A sok izgalom ellenére siettünk haza, hogy elkerüljük a tömeget. Ez viszonylag jól is sikerült, az autó már kívülről tudta a hazafelé vezető utat. A gyors hazajutást még a határokon sem próbálták szabotázsakcióval hátráltatni, így a 320 km-t este is három óra körül abszolváltuk. Mire hazaértünk persze alaposan elfáradtunk, senkivel sem kellett bárányt számoltatni.

A hátralévő futamokra visszaülök a tévé elé:

Isztambul, Törökország: szeptember 23-24. Eurosport élő közvetítés
Valencia, Spanyolország: október 7-8. Eurosport élő közvetítés
Macau, Macau: November 17-19. Eurosport élő közvetítés